به گزارش ایسنا، این تعرفهها که در ۲۶ مارس اعلام شد و از سوم آوریل اجرایی میشود، بر واردات خودرو و قطعات از همه کشورها اعمال خواهد شد.
فیچ اشاره کرد، در حالی که اعمال تعرفههای قبلی بر واردات از مکزیک و کانادا به تعویق افتاد، آخرین اقدام آمریکا بر خودروها و قطعات منطبق با توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) انعطافپذیری نشان میدهد. بر اساس قوانین جدید، تولیدکنندگان خودروهای مطابق با توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا، میتوانند مفاد آمریکا برای اجتناب از تعرفهها را تایید کنند، اما عوارض همچنان برای مفاد غیرآمریکایی اعمال میشود. برای قطعات منطبق با این توافقنامه، تعرفهها تا زمانی که فرآیندی برای تایید مفاد منبع آمریکا ایجاد شود به تعویق خواهد افتاد.
در حال حاضر خودروهای وارداتی حدود نیمی از بازار خودروهای سبک آمریکا را از نظر حجمی تشکیل میدهند و مکزیک، بزرگترین تامینکننده خارجی است و پس از آن کره جنوبی، ژاپن، کانادا و آلمان قرار دارند و فیچ خاطرنشان کرد: بیشتر، اما نه همه، واردات از مکزیک و کانادا با مفاد قرارداد تجاری توافقنامه آمریکا-مکزیک-کانادا مطابقت دارد.
این آژانس هشدار داد که تعرفههای جدید به ویژه به خودروسازانی که خودروهای ساخت ژاپن، کره و آلمان را به بازار آمریکا میفروشند، آسیب خواهد رساند و برای فولکس واگن (با رتبه ثابت A-)، با تضعیف بیشتر جریان نقدی آزاد (FCF) و کاهش رتبه همراه خواهد شد. همچنین تویوتا (با رتبه ثابت A+) و هیوندای ازجمله کیا (با رتبه ثابت A-) نیز این تاثیر را احساس خواهند کرد.
در حالی که بازار آمریکا تقریبا یک چهارم فروش جهانی هر دو شرکت را به خود اختصاص میدهد، ۶۰ درصد از فروش هیوندای در آمریکا در کره انجام و مشمول تعرفه میشود، در حالی که این رقم برای خودروهای تویوتا ساخت ژاپن ۲۳ درصد است.
خودروسازان با پایگاههای تولید قوی در آمریکا، کانادا و مکزیک ممکن است از معافیتهای اولیه بهرهمند شوند، اگرچه فیچ هشدار داد که سیاستهای تجاری در حال تحول همچنان میتواند فشار هزینهها را به همراه داشته باشد.
خبرگزاری آناتولی گزارش کرد، فیچ انتظار دارد که سازندگان، قیمت خودرو را برای جبران هزینههای مربوط به تعرفه افزایش دهند که میتواند تقاضای مصرفکننده را بیشتر کاهش دهد. این آژانس پیشبینی فروش خودروهای سبک آمریکا در سال ۲۰۲۵ را با کاهش ۳۰۰ هزار دستگاهی از ۱۶ میلیون به ۱۵.۷ میلیون کاهش داد.
فیچ هشدار داد که قیمتهای بالاتر خودرو، همراه با تضعیف احساسات مصرفکننده، احتمالا بر فروش در سراسر جهان تاثیر میگذارد.
انتهای پیام
نظرات