• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071610410
  • خبرنگار : 50555

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار:

برای اولین بار یخدان‌های تاریخی سبزوار مرمت و بازسازی می‌شوند

برای اولین بار یخدان‌های تاریخی سبزوار مرمت و بازسازی می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار از عملیات مرمت و بازسازی یخدان‌های این شهرستان برای اولین بار خبر داد.

حسنعلی حبیب‌پور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پیش‌بینی شده که برای تکمیل عملیات مرمت و احیای یکی از یخدان‌های سبزوار به اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است.

وی در خصوص وضعیت یخدان‌های سبزوار اظهار کرد: امسال کارگاه مرمت اضطراری یخدان‌های سبزوار فعال شده و برای اولین بار عملیات مرمت و بازسازی این یخدان‌ها در حال انجام است. با توجه به اینکه خطر تخریب این یخدان‌ها را تهدید می‌کرد لازم بود هرچه سریع‌تر عملیات مرمت انجام شود.

حبیب پور تصریح کرد: عملیات‌هایی از جمله آواربرداری و تخلیه کامل چاه یخدان‌ها از زباله‌ها، خاک‌برداری و شیب‌بندی اطراف یخدان‌ها برای هدایت آب‌های سطحی که پیرامون اثر جمع شده و از نفوذ رطوبت به درون چاه جلوگیری می‌کند، جمع‌آوری نخاله‌ها و خاک‌های حاصل از فرسایش بدنه از کنار پایه‌ها و جداره‌های یخدان و انتقال آن‌ها به بیرون از کارگاه، تراشیدن و فرسودن لایه‌های بیرونی تا رسیدن به لایه‌های مقاوم، سبک‌سازی بدنه و پیوند بهتر مصالح جدید تنها در یکی از یخدان‌های سبزوار در حال انجام است‌.

وی افزود: دوخت و دوز شکاف‌ها و ترک‌های بدنه یخدان با اجرای پیوندی دور جداره یخدان به عنوان کلاف محافظ، تولید خشت خام با ابعاد خشت‌های قدیمی یخدان در جهت مرمت و بازسازی یخدان، اجرای دیواره‌های خشتی با ملات‌های گل برای استحکام‌بخشی و محافظت بنا، ایجاد برف‌اندازهای بالایی جداره یخدان، اجرای کاهگل و سیمگل در بدنه بیرونی یخدان، اجرای چینه کاری با ملات گلی در سطوح بالاتر یخدان برای تقویت بدنه، جمع‌آوری لایه‌ها فرسوده، اجرای اندود کاهگل در بدنه داخلی یخدان و بازسازی پله‌های خود چاله یخدان از دیگر اقدامات در حال انجام برای این یخدان است‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار با بیان اینکه به زودی مراحل عملیات مرمت این یخدان به پایان خواهد رسید، اظهار کرد: در کمربندی جنوبی سبزوار۶ یخدان وجود دارد که ۲ یخدان به صورت کامل تخریب شده و ۳ یخدان در کنار هم قرار گرفته‌اند که تنها یکی از آن‌ها در حال مرمت است و یکی دیگر از یخدان‌ها نیز با فاصله یک کیلومتر از این سه یخدان وجود دارد.

وی با توجه به قابلیت تبدیلی این یخدان‌ها، افزود: پس از پایان مرمت، این یخدان‌ها قابلیت این را دارند که تغییر کاربری داده شده و سرمایه‌گذاران در این بخش ورود پیدا کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار بیان کرد: یخدان‌های تاریخی این شهر قابلیت تبدیل به سفره‌خانه و چای‌خانه سنتی را دارند. همچنین از ظرفیت خود یخدان‌ها در حوزه تأسیسات گردشگری برای رونق این مجموعه نیز می‌توان استفاده کرد.

حبیب‌پور در خصوص اعتبارات تخصیص داده شده به مرمت این بناها، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات جذب شده تنها یکی از یخدان‌ها در حال مرمت است. اعتبار اولیه‌ای که برای مرمت یخدان سبزوار پیش‌بینی شده ۱۵۰ میلیون تومان بود، اما اکنون پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل مرمت این بنا به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیاز باشد.

یخدان‌های تاریخی سبزوار در حاشیه جاده کمربندی جنوبی این شهرستان با شماره ۴۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. با توجه به تردد سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر از سبزوار، یخدان‌های تاریخی این شهرستان قابلیت تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی و سنتی، فضای خدماتی و رستوران سنتی را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha