• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040704203
  • خبرنگار : 30147

در پی سیلاب‌های اخیر اتفاق افتاد

خروج بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب ۳ رودخانه کلات از کشور

خروج بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب ۳ رودخانه کلات از کشور

ایسنا/خراسان رضوی سیلاب‌های اخیر موجب خروج بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سه رودخانه کلات، ایدلیک و لائین از کشور شده که نیازمند توجه ویژه شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در حوزه سدسازی، آبخوان‌داری و آبخیزداری است.

روح‌الله ایزدی معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات در گفت و گو با ایسنا گفت: سیلابی که طی روزهای اخیر در شهرستان کلات با بارش ۲۰ میلیمتر در مدت ۲۵ دقیقه اتفاق افتاد موجب بروز خسارت‌هایی به راه‌های روستایی و اصلی معابر شهری، اراضی کشاورزی و تأسیسات آب شرب شهرها و روستاها شد.

وی افزود: با توجه به شدت بارش باران ۶ راه روستایی سیرزار، قله زو، اقداش، نفطه، خلج، خشت که در ضلع شرقی شهر کلات واقع گردیده به دلیل روان آب و انباشت رسوبات در مسیر مسدود شدند که با تلاش‌های صورت گرفته اداره راهداری بازگشایی شدند.

وی اظهار کرد: به جز مسیرهای روستایی در بخش مرکزی، روستای آبگرم و سرجنگل در بخش زاوین به دلیل طغیان رودخانه خور مسدود شد و پل کالشور و یده قو به دلیل شدت بارش‌ها و حجم زیاد آب ابنیه آن به صورت کامل تخریب شد و راه کاملاً مسدود شد که پس از ساعت‌ها تلاش توسط پرسنل راهداری مسیر تردد به صورت موقت خاک‌ریزی و فعلاً سهولت در تردد امکان‌پذیر است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات نیازمند نگاه ویژه ستاد مدیریت بحران استان به ویژه استانداری، راهداری و شرکت آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در سیل‌های اخیر شهرستان در مرحله اول و اضطرار علاوه بر ماشین‌آلات راهسازی شهرستان خودروهای لجستیکی از استان به مناطق سیل زده اعزام شدند و نقاط دچار بحران و مشکل را بازگشایی و رفع خطر کردند.

وی گفت: در سیلاب اخیر علاوه بر ماشین‌آلات دولتی از بخش خصوصی به دلیل حجم گسترده خسارت در حوزه‌های راه‌ها، سربندهای کشاورزی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیر تأسیسات آبفا و راه‌های عشایری و دامداری استفاده شده است.

ایزدی بیان کرد: علاوه بر راه‌های روستایی شاهد خسارت‌هایی به معابر شهری و روستایی وارد شد، متأسفانه در مسیر بیمارستان کلات به دلیل عدم اجرای کانال آب و جدول مناسب با مقدار حجم روان آب‌ها خسارت‌هایی به زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری و بهداشتی وارد شد.

ورودی بیمارستان کلات در مسیر روان آب‌ها

وی یکی از نقاط حائز اهمیت را مسیر ورودی بیمارستان کلات دانست و افزود: نیازمند تعجیل در اجرای کانال آب و ساماندهی به وضعیت روان آب‌ها در مسیر ورودی بیمارستان است که باید توسط شهرداری کلات صورت پذیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات میزان خسارت‌های شهر کلات به خصوص مقابل بیمارستان را بسیار دانست و افزود: گرچه مطالعات آب‌های سطحی انجام شده اما نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی افزود: سیل اخیر خسارت‌هایی به کوی دربند در شهر کلات و معابر روستاهای حمام قلعه، چرم کهنه، سینی، اورتکند و ژرف، باغکند، آبکمه، رباط، بابا رمضان، چهارراه و خاکستر و سنگ دیوار و محور منطقه نمونه گردشگری اورتکند وارد کرده است که با تلاش‌های راهداری، بخشداری‌ها و به‌کارگیری ماشین‌آلات بخش خصوصی بازگشایی شد.

ایزدی همچنین از وارد شدن خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای به حوزه آب شرب شهرستان خبر داد و گفت: به دلیل اینکه تمامی سرچشمه‌ها و منابع و ذخایر آب شرب شهرها و روستاها در بستر و مسیر رودخانه‌هایی مانند خور، زاوین و اورتکند، ژرف رود و لایین است به همین دلیل در سیلاب‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم.

آب‌رسانی با ۶ تانکر سیار

وی اظهار کرد: حجم بالای سیلاب اخیر موجب شد خط انتقال مجتمع شهر لاین و ۱۲ روستا در بخش هزار مسجد قطع شود که بلافاصله با کمک‌های نیروهای شرکت آب و فاضلاب شهرستان با استفاده از چاه قدیمی آب حسن‌آباد لاین به صورت موقت پایدار و با ۶ تانکر سیار آب‌رسانی به روستاهای بخش هزار مسجد، زاوین و مرکزی در دست اقدام است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات افزود: در بخش هزار مسجد ۳ روستای کالو، احمدآباد و کریم‌آباد و در بخش مرکزی روستای گرو و خشت و در بخش زاوین روستاهای امیرآباد، سرجنگل و چهچهه با تانکر آب‌رسانی و در برخی روستاها به صورت اضطرار با لوله و از سرچشمه آب برای روستاها تهیه و تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل واقع شدن تأسیسات و خط انتقال آب شرب از مسیر رودخانه‌ها با کوچکترین بارش شاهد طغیان رودخانه‌ها بوده که در همین سیلاب تیرماه متأسفانه لوله‌ها و تأسیسات آب شرب روستای گرو که یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان است و شهر زاوین در سه محله سفلی، محمدآباد و علیا دچار مشکل شد.

ایزدی افزود: در سیلاب اخیر لوله‌های خط انتقال شهر زاوین کاملاً تخریب شد که توسط نیروهای آب و فاضلاب شهرستان لوله‌های مسیر خط انتقال به صورت روکار در بستر رودخانه اقدام و فعلاً آب شرب در شهر زاوین پایدار است.

خسارت‌ به ۱۰۰۰هکتار از اراضی دیم و آبی

وی همچنین به خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: متأسفانه حجم بالای سیلاب تیرماه باعث خسارت‌هایی به ۱۰۰۰هکتار از اراضی دیم و آبی در بخش مرکزی کلات شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کلات افزود: بالغ‌بر ۱۰۰۰هکتار از اراضی تخم شربتی در روستاهای قله زو، خشت، سیرزار، گرو و همچنین به ۳۵ هکتار از شالیزارهای شهر کلات و روستاهای بخش مرکزی خسارت جدی وارد شده است.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های اولیه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بر اثر بارندگی و سیلاب اخیر بالغ‌بر ۲۶ میلیارد تومان به بخش کشاورزی کلات خسارت وارد شده است.

ایزدی در مجموع خسارت‌های وارده را در سیل‌های اخیر اردیبهشت و تیرماه سال جاری در بخش‌های کشاورزی (شیلات، باغات، جاده‌های بین مزارع، دام و تأسیسات گلخانه‌ای و ادوات کشاورزی) راه‌ها، معابر شهری و روستایی، آب شرب، برق و منابع آب بر اساس ارزیابی‌های اولیه کارشناسان حوزه‌های مختلف دستگاه‌های عمرانی و خدماتی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

شهرستان مرزی کلات با وسعت ۳۵۰۳ کیلومترمربع در فاصله ۱۵۱ کیلومتری از مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

این شهرستان با داشتن ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر "کلات نادری"، "حسن‌آباد لایین"، "چنار" و "زاوین" و ۶۸ روستا و دارای ۴۳ هزار نفر جمعیت است که نیمی از این تعداد ساکن مناطق روستایی اند و نیمی دیگر در شهرها سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha