• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403040704356
  • خبرنگار : 71263

تحقیقات آمریکا از خدمات اینترنتی و ابری شرکت‌های چینی

تحقیقات آمریکا از خدمات اینترنتی و ابری شرکت‌های چینی

دولت بایدن سرگرم تحقیقات از چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونیکام به دلیل نگرانی از احتمال سوءاستفاده این شرکت‌ها از دسترسی به داده‌های شهروندان آمریکا از طریق کسب و کارهای اینترنت و ابری آمریکایی‌شان و فراهم کردن این اطلاعات به پکن است.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: مقامات وزارت بازرگانی آمریکا در حال انجام این تحقیقات هستند که پیش از این، گزارش نشده بود. برای این شرکت‌های دولتی، احضاریه ارسال شده و تحلیل مبتنی بر ریسک از چاینا موبایل و چاینا تلکام انجام شده اما این بررسی به اندازه تحقیقات از چاینا یونیکام، پیشرفت نکرده است.

این شرکت‌ها حضور کوچکی در آمریکا دارند و خدمات ابری و عمده فروشی ترافیک اینترنت را انجام می‌دهند. در حالی که رگولاتورهای آمریکا، شرکت‌های مخابراتی چینی را از فراهم کردند خدمات تلفن و خرده فروشی اینترنت در آمریکا منع کرده اند، خدمات مذکور، به آنها دسترسی به داده‌های شهروندان آمریکایی را فراهم می‌کند.

سفارت چین در واشنگتن اعلام کرد امیدوار است آمریکا سرکوب شرکت‌های چینی تحت بهانه‌های واهی را متوقف کند و خاطرنشان کرد چین به دفاع از حقوق و منافع شرکت‌های چینی ادامه خواهد داد.

رویترز هیچ شواهدی از این که شرکت‌های مخابراتی چینی، عمدا اطلاعات حساس آمریکایی را در اختیار دولت چین قرار داده اند یا مرتکب خلاف دیگری شده اند، ‌ نیافته است.

این تحقیقات، جدیدترین اقدام واشنگتن برای جلوگیری از بهره برداری پکن از دسترسی شرکت‌های چینی به داده‌های آمریکایی برای آسیب زدن به شرکت‌ها، شهروندان آمریکایی یا امنیت ملی در راستای شدت گرفتن جنگ فناوری بین دو رقیب ژئوپلیتیکی است. این برخورد نشان می‌دهد دولت آمریکا تلاش می‌کند راه‌های باقیمانده برای شرکت‌های چینی برای دسترسی به داده‌های آمریکایی را مسدود کند.

به گفته منابع آگاه، رگولاتورهای آمریکا هنوز درباره اینکه چطور به این تهدید احتمالی واکنش نشان دهند، تصمیمی نگرفته اند اما با داشتن اختیار تحقیقات از خدمات اینترنتی فروخته شده در آمریکا توسط شرکت‌های متعلق به کشورهای متخاصم خارجی، رگولاتورهای آمریکا می‌توانند جلوی معاملاتی را بگیرند که به آنها اجازه می‌دهد دیتاسنترها را اداره کرده و داده‌ها را برای فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی، روت (route) کنند.

به گفته منابع آگاه و کارشناسان، مسدود کردن معاملات مهم، مانع از قابلیت شرکت‌های چینی برای عرضه خدمات اینترنتی و ابری رقابتی به مشتریان جهانی شده و کسب و کار آمریکایی باقی مانده آنها را فلج می‌کند.

شرکت‌های مخابراتی مغضوب آمریکا

چاینا موبایل، چاینا تلکام و چاینا یونیکام از مدتها قبل در تیررس واشنگتن بوده اند. کمیسیون ارتباطات فدرال، در سال ۲۰۱۹ با درخواست چاینا موبایل برای فراهم کردن خدمات تلفنی مخالفت کرد و مجوز چاینا تلکام و چاینا یونیکام برای این خدمات را به ترتیب در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ لغو کرد. این کمیسیون در آوریل، گام دیگری پیش رفت و فراهم کردن خدمات پهنای باند را برای این شرکت‌ها قدغن کرد.

یک عامل تاثیرگذار در تصمیم کمیسیون ارتباطات فدرال، گزارش سال ۲۰۲۰ سایر سازمان‌های دولتی آمریکا بود که توصیه کرده بودند مجوز چاینا تلکام برای فراهم کردن خدمات تلفنی آمریکایی لغو شود. این گزارش به حداقل ۹ موردی اشاره کرده بود که چاینا تلکام، ترافیک اینترنت را از طریق چین هدایت کرده بود و ریسک رهگیری، دستکاری یا مسدود کردن داده‌ها از رسیدن به مقصد مورد نیاز را ایجاد کرده بود.

چاینا تلکام اما ادعاهای دولت آمریکا را رد کرده و به سازمان‌های آمریکایی اعلام کرده بود مشکلات روتینگ، متداول هستند و در همه شبکه‌ها اتفاق می‌افتند.

بر اساس گزارش رویترز، این شرکت مخابراتی تلاش کرد تصمیم کمیسیون ارتباطات فدرال را باطل کند اما دادگاه تجدیدنظر، این استدلال‌ها را رد و اعلام کرد این سازمان‌ها، شواهد جامعی را ارائه کرده اند که دولت چین ممکن است از شرکت‌های فناوری اطلاعات چینی به عنوان ابزاری برای جاسوسی و خرابکاری استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha