• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040704337
  • خبرنگار : 50081

کتاب‌هایی که باید از شهید بهشتی خواند

کتاب‌هایی که باید از شهید بهشتی خواند

ایسنا/خراسان رضوی شهید آیت‌الله بهشتی در دوم آبان‌ماه ۱۳۰۷ در یک خانواده روحانی در اصفهان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدائی و سطح را در حوزه علمیه اصفهان گذراند و پس از آن رهسپار قم شد. در قم از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله محقق داماد، امام خمینی و علامه طباطبائی در رشته‌های فقه، اصول، فلسفه و عرفان کسب فیض کرد.

علاوه بر فلسفه اسلامی، فلسفه‌های مکتب‌های فلسفی شرق و غرب را نیز مطالعه کرد تا از این رهگذر علاوه بر اینکه نسبت به آن مکاتب، آگاهی و بینش کسب کند، به حقانیت فلسفه و عرفان اسلامی نیز پی برد. آشنایی و تسلط او به زبان‌های عربی، انگلیسی و آلمانی باعث شد که مستقیما متون اصلی کتب اسلامی و منابع مکتب‌های شرقی و غربی را مورد مطالعه و تحقیق قرار دهد.

نماز چیست؟

کتاب «نماز چیست؟» یکی از کتاب‌های ارزشمند شهید آیت‌الله بهشتی است که تاکنون حدود ۴۰ مرتبه تجدید چاپ شده است.

کتاب‌هایی که باید از شهید بهشتی خواند

در بخشی از این کتاب آمده است: «نماز، سرودی که همه مسلمانان باید روزی پنج بار بخوانند تا یاد خدا و ملکات عالی انسانی همواره در آنان زنده بماند و از انحراف از راه راست خدا، از آلودگی به شرک، از خودباختگی در برابر زیبایی‌ها، یا مرعوب شدن در برابر قدرت‌های خودکامه، از ناسازگاری با بندگان نیکوکار خدا و از مفاسد دیگر روحی مصون بمانند».

ربا در اسلام

کتاب «ربا در اسلام» مجموعه گفتارهای تفسیری شهید مظلوم آیت الله بهشتی است که شامل تفسیر آیات ۲۷۵ تا ۲۸۱ سوره بقره است. در فهرست کتاب ربا در اسلام عناوینی مانند آیات ربا، اقتصاد ربوی در محیط حجاز و جامعه ما، نقش واقعی سرمایه، انسان اسلام و بهره‌مندی‌های زندگی، نقش و ماهیت پول، پول و بانک، بانک در اقتصاد کنونی، بانک بدون ربا، انواع ربا و مسئله برخورد بعضی علما با آن، حل مشکل سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و عناوین متعدد دیگر مشاهده می‌شود.

کتاب‌هایی که باید از شهید بهشتی خواند

نگاه نافذ و جذاب شهید بهشتی، در عمق جان و شخصیت افراد، اثر می‌گذاشت، با وقار و متین بود و در سیرت و صورت، آراستگی داشت. در هر محفل علمی، سیاسی، اجتماعی و... که وارد می‌شد، مشتاقان حقیقت را به خود جذب می‌کرد. به صراحت، سخن می‌گفت و به گرمی بر عمق جان مخاطبین می‌نشست، نوجوانان و جوانانی که به دنبال الگویی در میان علما بودند، گرد او حلقه می‌زدند و شیفته منش و صداقت او می‌شدند.

شیفته خدمت

کتاب «شیفته خدمت» را که نگاهی به زندگی شهید آیت‌الله بهشتی است، مهناز میزبانی نوشته و مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را در ۱۴۴ صفحه به چاپ رسانده است. کتاب مذکور ۷ فصل دارد و عناوین برخی فصل‌ها و مطالب آن چنین است: بشارت نور، نبوغ درخشان، خروش عدالت خواهانه، عطش معرفت، جویای حکمت، پویا و ممتاز، بهشتی و فرهنگ، تحول در نظام آموزشی، تاسیس مدرسه حقانی، مکتب توحید، کانون توحید، سازماندهی جوانان مبارز، عبرتی از تاریخ، هدایت تشکل‌های سیاسی، سازماندهی انقلاب، منادی بیداری، آزادی در سایه اسلام، شورای انقلاب، در مصاف با لیبرالیسم، اندیشه و آرا، عطر خلق محمدی، رشته‌ مودت و روح خدمت، تندیس مظلومیت، پیرایه‌ها و شرح مظلومیت و عناوین متعدد دیگر این کتاب نیز به شمار می‌رود.

کتاب‌هایی که باید از شهید بهشتی خواند

شهید بهشتی در بیان حقیقت آزادی و آزادی در اسلام، ابتدا مضرات آزادی در مجامع غربی و منافع آزادی در جامعه اسلامی را بیان کرد و اعلام داشت که آزادی تنها در پرتو تبعیت از قانون اساسی معنا دارد، اما باز هم به دیکتاتوری و استبداد متهم شد و این در حالی بود که عمده مخالفت وی با عملکرد بنی صدر، به دلیل عدم تبعیت وی از قانون بود.

منبع

صمدی، محمدعلی؛ ۱۳۹۲؛ او یک ملت بود  از مجموعه یاران ناب؛ شماره ۱۲؛ نشر یا زهرا (س)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha