• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401110100496
  • خبرنگار : 50035

همدانی‌ها توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند!

همدانی‌ها توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند!

ایسنا/همدان مدیر روابط عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی استان همدان با اعلام مسمومیت یک شهروند همدانی با گازمونوکسیدکربن هشدار داد: همشهریان توصیه‎‌های ایمنی را جدی بگیرند.

علیرضا صارمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شب گذشته مردی ۳۶ ساله در شهر همدان به علت عدم رعایت نکات ایمنی و نشت گاز دچار مسمومیت با گاز می شود و جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه فرد مذکور به همراه بردار خود در منزل حضور داشته است، افزود: برادر متوفی نیز مسموم شده و تحت نظر کادردرمان است.

صارمی بیان کرد: تا پایان فصل پاییز ۲۱ نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن فوت کرده اند. این آمار در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۰ فوتی بوده که نشان می دهد گازگرفتگی ها در سال جاری بیش از دو برابر شده است.

وی گفت: مسمومیت در واقع مجموعه‌ای از اختلالات بدن است که در اثر جذب ماده بیگانه که به آن سم گفته می‌شود، بروز می‌کند و جذب ماده سمی می‌تواند از راه‌های استنشاق گاز، بخار، دود یا گردوغبار، خوردن یا آشامیدن، تماس پوستی و تزریق در خون صورت گیرد.

صارمی افزود: گاز مونوکسیدکربن در دسته مواد شیمیایی خفه کننده قرار دارد؛ گازی بی رنگ و بی‌بو که بر اثر احتراق ناقص تولید و محصول کارکرد نامناسب و عدم تهویه مناسب بخاری، آبگرمکن، شومینه، موتورخانه، اجاق گازها و ... یا نبود هوای تازه در فضای بسته است.

وی تصریح کرد: مونوکسیدکربن عامل اصلی گازگرفتگی است، اثر مخرب انسانی آن نتیجه مستقیم کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن است، بدان معنا که مونوکسید تنفس شده وارد جریان خون شده و از طریق خون وارد بافت و اندام‌ها می‌شود و نکته حائز اهمیت آن این است که میل ترکیبی مونوکسیدکربن با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است.

صارمی مطرح کرد: مواردی از جمله بخاری، شومینه، آبگرمکن و پکیج، اجاق گاز و فر، خوراک پز پیک‌نیکی در محیط بسته، گرم کردن خودرو در پارکینگ بسته و موتورخانه‌های مرکزی از منابع تولید گاز مونوکسید کربن به شمار می آیند.

به گزارش ایسنا، با توجه به برودت هوا و استفاده همشهریان از وسایل گرمایشی و عدم رعایت توصیه های ایمنی سبب شده در هفته های گذشته سه نفر جان خود را از دست بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha