• پنجشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403041409666
  • خبرنگار : 71443

تاکید وزیر خارجه مجارستان بر لزوم گفت‌وگوی اتحادیه اروپا و ایران برای حل بحران منطقه

تاکید وزیر خارجه مجارستان بر لزوم گفت‌وگوی اتحادیه اروپا و ایران برای حل بحران منطقه

وزیر امور خارجه مجارستان تاکید کرد اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سرایت بحران منطقه غرب آسیا به دیگر کشورهای منطقه، باید گفت‌وگو با ایران را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، پیتر سیارتو، وزیر امورخارجه مجارستان امروز (پنج‌شنبه) پس از گفت‌وگوی تلفنی خود با علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه ایران طی پیامی در شبکه‌های اجتماعی خواستار تشدید گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ایران «به منظور جلوگیری از گسترش بحران خاورمیانه» شد.

وی در پیام خود با تاکید بر لزوم گفت‌وگو با ایران «به‌رغم وجود اختلاف نظرها» خاطرنشان کرد: ما توافق کردیم که لازم است گفت‌وگو بین اتحادیه اروپا و ایران فعال شود. امیدواریم که از این طریق بتوانیم به جلوگیری از تشدید اوضاع در خاورمیانه کمک کنیم.

وزیر خارجه مجارستان در ادامه هشدار داد: اگر بحران خاورمیانه به کشورهای دیگر سرایت کند، امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد.

دیپلمات ارشد مجارستان افزود: دو کشور توافق کرده‌اند که تماس‌ها با یکدیگر را ادامه دهند و دیدارهای شخصی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشته باشند.

وزیر امور خارجه مجارستان پیش از این در اسفندماه ۱۴۰۲ به تهران سفر و با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه شهید ایران دیدار کرد.

سیارتو در تشریح اهداف سفر سال گذشته خود به تهران به عنوان یک عضو ناتو و اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه «مجارستان به دنبال آن است که تلاش کند بحران در این منطقه (غرب آسیا) گسترش پیدا نکند» گفته بود: در حال حاضر شاهد وضعیت بحرانی جدی در خاورمیانه هستیم و ما تأکید داریم که باید از گسترش بحران در منطقه جلوگیری شود.

او همچنین نقش دیپلماسی در این زمینه را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرده بود: وزرای امورخارجه می‌بایست با یکدیگر در این ارتباط گفت‌وگو کنند. وقتی که چالش‌های جدی این چنینی فراروی ما است نقش دیپلماسی بسیار مهم است و ما باید به شیوه مناسب با این چالش‌ها برخورد کنیم. اینکه بخواهیم از طریق رسانه‌ها با یکدیگر پیغام رد و بدل کنیم یک امر ساده خواهد بود و کار شجاعانه‌تر این است که بنشینیم و با هم گفتگو کنیم. کار شجاعانه این است که علیرغم اختلاف دیدگاه‌ها در شرایط سخت بنشینیم و از نزدیک با هم رایزنی و گفتگو کنیم و سعی کنیم که از گسترش منازعه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha