• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401092718110
  • منبع : نمایندگی قزوین

طی ۲۴ ساعت گذشته؛

شاخص آلایندگی هوای قزوین کاهش یافت

شاخص آلایندگی هوای قزوین کاهش یافت

ایسنا/قزوین سرپرست محیط‌زیست انسانی استان قزوین گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، شاخص آلایندگی هوا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پی‌پی‌ام بود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته خود کاهش‌ یافته است.

 سعید میرزا حسینی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه شاخص آلاینده‌ها هر ۲۴ ساعت یک‌بار اندازه‌گیری و اعلام می‌شود اظهار کرد: شاخص‌سنجی حوالی ظهر هرروز انجام می‌شود. بنابراین طی ۲۴ ساعت گذشته، شاخص آلایندگی هوا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پی‌پی‌ام بود که نسبت به ۲۴ ساعت گذشته خود کاهش‌ یافته بود.

 وی عنوان کرد: روز گذشته شرایط ناپایدار جوی منجر به وزش باد و در نتیجه جابه‌جایی توده آلاینده‌ها از سطح شهرهای تاکستان و بوئین‌زهرا شد و به همین دلیل آلودگی در این ۲ شهر به زیر ۱۰۰ پی‌پی‌ام رسید و شرایط بهتری رقم خورد.

سرپرست محیط‌زیست انسانی استان قزوین خاطرنشان کرد: از حوالی ظهر امروز یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ مجدداً شاهد پایداری جو خواهیم بود که ممکن است به سبب آن تا پایان فردا با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه شویم.

وی تصریح کرد: درعین‌حال پیش‌بینی می‌شود، جو ناپایدار هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به کاهش آلاینده‌ها و بازگشت به حالت طبیعی منجر شود.

میرزاحسینی گفت: در طول سال آلاینده‌ها تولید می‌شوند اما در شرایط پایدار بودن جو به‌ویژه در فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا اتفاق می‌افتد؛ لایه هوای سرد در پایین تشکیل‌شده و لایه هوای گرم و آلاینده‌ها در قسمت بالایی محبوس می‌شوند و افزایش آلاینده‌ها در این فصول محصول وارونگی هوا است که تنها جریان باد می‌تواند این لایه‌ها را به‌هم‌ریخته و هوا را رقیق کند.

وی در پایان با اشاره به نقش پوشش گیاهی و فضای سبز شهری در تلطیف هوا عنوان کرد: گیاهان نقش جذب آلاینده‌ها و دریافت دی‌اکسید کربن از هوا و آزادسازی اکسیژن را برعهده ‌دارند و سبب تلطیف هوا می‌شوند، به همین سبب افزایش کمربند سبز در توسعه شهرها و کلان‌شهرها موردتوجه ویژه قرارگرفته، می‌تواند در کاهش این‌گونه آسیب‌ها مؤثر باشد. در حال‌حاضر مصوب شده، ۱۰ درصد مساحت شهرک‌های صنعتی به توسعه فضای سبز اختصاص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha