• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091610984
  • خبرنگار : 50548

/نمایشگاه پژوهش و فناوری مشهد/

محدودیت ظرفیت‌ زیست‌بوم‌های فناوری در حوزه کشاورزی

محدودیت ظرفیت‌ زیست‌بوم‌های فناوری در حوزه کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: شرایط مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی برای استقرار در زیست‌بوم‌های فناوری در بسیاری از پارک‌های علم و فناوری وجود ندارد.

حسین جعفری با حضور در غرفه ایسنا در گفت‌وگو با این خبرگزاری در نمایشگاه پژوهش و فناوری مشهد در خصوص علت فعالیت پایین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: مهم‌ترین علت فعالیت‌ پایین است که بسیاری از فناوری‌های حوزه کشاورزی از تکنولوژی متوسط و پایین بهره می‌برند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این حوزه فناوری‌هایی با تکنیک برتر در دسترس نیست و تمایل به فناوری‌های متوسط و پایین کم است.

جعفری عنوان کرد: حمایت‌هایی که در نهادهای تصمیم‌ساز مانند معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری صورت می‌گیرد، متمرکز بر فناوری‌هایی با تکنولوژی بالاست. از سوی دیگر به دلیل آمار ۳۶ درصدی کم‌سوادان و به همین میزان بی‌سواد در این حوزه استقبال از فناوری‌های نوین در این عرصه نسبت به عرصه فناوری اطلاعات کمتر است.

جعفری دلیل دیگر پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی را  به محدودیت ظرفیت‌ زیست‌بوم‌های فناوری در حوزه کشاورزی کشور مربوط دانست و گفت: شرایط مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی برای استقرار در زیست‌بوم‌های فناوری در بسیاری از پارک‌های علم و فناوری وجود ندارد.

وی بیان کرد: با درک موضوع «تعداد پایین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی» و طبق برنامه‌ اعلامی وزراتخانه، اولین پارک علم و فناوری کشاورزی در کرج تاسیس شد. علاوه بر آن هفت دهکده فناوری و نوآوری در هفت استان کشور تأسیس شد که اولین آن در خراسان رضوی بود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: انتظار بر این است که در فرصتی معقول حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در هر یک از این دهکده‌ها مستقر شود. در ۶ استان دیگر نیز تفاهم‌نامه برای راه‌اندازی دهکده فناوری و نوآوری امضا شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون پنج مرکز رشد راه‌اندازی شده است. به این ترتیب مانعی که در زیست‌بوم‌های فناوری وجود داشت و به شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور بخش کشاورزی اجازه ورود به این حوزه را نمی‌داد، در حال برداشته شدن است.

جعفری ادامه داد: با رفع این موانع نزدیک به ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور در حوزه کشاورزی خواهیم داشت. در حال حاضر این آمار ۵.۵ درصد شده که در ابتدای سال ۴.۲ بوده است. با توجه به ظرفیت نیروی انسانی و ۱۲ هزار نیروی هیأت علمی در بخش کشاورزی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فارغ‌التحصیلان بسیاری که در این حوزه وجود دارد، اطمینان داریم با ایجاد زیست‌بوم‌های فناوری در آینده نزدیک، امکان استقرار تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور در آن‌ها فراهم خواهد شد.

جعفری با اشاره به اهمیت امنیت غذایی که مبنای اقتدار بسیاری از کشورها محسوب ‌می‌شود، گفت: برای رسیدن به درجه اقتدار و امنیت غذایی و تأمین غذای مردم به طوری که بتوانیم به عنوان یک بازیگر در عرصه غذایی عمل کنیم، با توجه به محدودیتی که در منابع داریم کار دشواری است.

وی ادامه داد: مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از ۷۵ میلیارد متر مکعب است. در سال ۱۴۳۰ میزان آبی که در اختیار ما خواهد بود، برای کشاورزی ۳۹ میلیارد متر مکعب است. این در حالی است که رشد جمعیت به حدود ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد و نیاز به ۱۸۵ میلیون تن محصول غذایی داریم.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: هم‌اکنون ۱۲۵ میلیون تن تولید محصول غذایی کشور است. به این ترتیب باید با حدود ۵۰ درصد کاهش مصرف آب، ۵۰ میلیون تن محصول غذایی بیشتر تولید کنیم و این امر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه بهره‌وری در این حوزه ارتقا پیدا کند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم راهی جز ارتقاء بهره‌وری، کاهش و حذف ضایعات کشاورزی و افزایش نفوذ دانش و فناوری در عرصه‌ کشاورزی وجود ندارد. یکی از بهترین راه‌های نفوذ دانش و فناوری برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و استفاده از کارکردهای آن است. پژوهش به عنوان پشتوانه بهره‌وری، رسوخ دانش و فناوری در حوزه‌های علمی مختلف مطرح می‌شود.

جعفری بیان کرد: این نمایشگاه کمک می‌کند فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند تولیدات خود را عرضه کنند. در کنار آن برخی رویدادها و احصاء برخی نیازهای فناورانه صورت می‌گیرد و به افرادی که نیاز به فناوری دارند کمک می‌کند در کنار فناوران قرار گیرند و این ارتباط به توسعه و رسوخ دانش در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha