• پنجشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۶:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401072715388
  • خبرنگار : 71573

انتشار امپراتوری توهم

انتشار امپراتوری توهم

کتاب‌های «امپراتوری توهم» نوشته کریس هِجِز منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «امپراتوری توهم» نوشته کریس هِجِز، نویسنده آمریکایی، با ترجمهه شیما عالی در ۳۰۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در انتشارات سوره مهر عرضه شده است.

توهم سواد، توهم عشق، توهم خرد، توهم خوشبختی و توهم آمریکا فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ناکامی‌ها متعددی که کشور ما را از هر سو احاطه کرده است، از اقتصاد دچار سوء مدیریت گرفته تا تضییع حقوق قانونی مردم و کمبود خدمات بهداشت عمومی و شکست کامل در خاورمیانه، همه محصول موسساتی است که نخبگان تحصیلکرده ما را بیرون می‌دهد و از آن‌ها حمایت می‌کنند. دانشگاه‌های هاروارد، یِیل، پرینستون، استنفورد، آکسفورد، کیمبریج، تورنتو و موسسه مطالعات سیاسی پاریس به همراه اغلب دیگر دانشکده‌های تزار اول در امر آموزش پرسشگری و تفکر به دانشجویان معمولی و پیش‌پاافتاده عمل می‌کنند و در عوض توسط فیلتر آزمون‌های یکسان شده، فعالیت‌های تقویتی، کلاس‌های اِی‌پی، معلمان خصوصی گران‌قیمت، مدارس خصوصی باکلاس، آزمون‌های ورودی و تمکین کورکورانه از صاحبان قدرت تمرکز خود را بر تربیت فوج‌فوج مدیران مطلوب سیستم معطوف می‌کنند. مسئولیت سقوط اقتصاد جهانی در خطی مستقیم از محوطه‌های آراسته و تالارهای دانشگاهی کیمبریج و نیوهِیون و تورنتو و پاریس تا مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی امتداد می‌یابد. 

 دانشگاه‌های تراز اول از پژوهش‌های اندیشمندانه بیزارند؛ پژوهشی که در ذات خود به قدرت بی‌اعتماد، به شدت مستقل و اغلب ضد سیستم است. این دانشگاه‌ها آموزش را ول محور رشته‌های تحصیلی به صورت بسیار جزئی تخصصی شده و پاسخ‌های طراحی شده است بنا می‌کنند. رشته‌های تحصیلی تثبیت شده‌ای که این دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند_ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی_ و مطلوب شرکت‌هاست  با مولفه‌هایی روشن، ازجمله برتری‌ بازار آزادِ بدون محدودیت، و نیز با دایره لغاتی به شدت تخصصی شده عرضه می‌گردد.

 این دایره لغات، که علامتی از «متخصص بودن» و البته نخبه بودن است، مانع به وجود آمدن آگاهی عمومی می‌شود و افرارد غیر متخصص را از پرسیدن سوالات نامطلوب باز می‌دارد. این دایره لغات جست‌وجو برای خیر همگان را نابود می‌کند، رشته‌های تحصیلی و دانشکده‌ها و دانشجویان و در نهایت متخصصان را به پاره‌هایی کوچک و تخصصی شده خُرد می‌کند؛ و به دانشکده‌ها و دانشجویان امکان می‌دهد در اقطاعی خودساخته پس بنشینند و ضروری‌ترین پرسش‌های اخلاقی و سیاسی و فرهنگی را به فراموشی بسپارند. منتقدان سیستم کسانی همچون نوآم چامسکی، هاوارد زین، دنیس کوسینیچ، یا رالف نیدر- از مباحث جریان اصلی بیرون رانده می‌شوند به کنار می‌روند. 

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha