• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403041309136
  • خبرنگار : 71573

معرفی برگزیدگان جایزه «قلم زرین»

معرفی برگزیدگان جایزه «قلم زرین»

برگزیدگان بیست و دومین جایزه «قلم زرین» معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، مراسم پایانی بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین، امروز چهارشنبه، ۱۳ تیر در کتابخانه مرکزی پارک شهر با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا سرشار و حسین اسرافیلی و اعضای انجمن قلم برگزار شد.

 برگزیدگان این جایزه به این شرح معرفی شدند: 

بخش داستان کودک و نوجوان

«پاک کن جادویی» از  زهرا اخلاقی، انتشارات جمکران

«آتش در آشیانه‌ی اژده‌ها» نوشته رویا منوچهری انتشارات قدیانی

بخش شعر بزرگسال

«شامِ اَوَد» سروده علیرضا قزوه، انتشارات شاعران پارسی زبان

بخش داستان بزرگسال

«ماه و بلوط » نوشته محسن مؤمنی شریف انتشارات سوره مهر

بخش نقد و پژوهش ادبی

«واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دورۀ پهلوی» نوشته کامران پارسی‌نژاد، انتشارات صاد

«از متن تا معنا» از  بتول واعظ  و محمدرضا حاجی آقا بابایی، انتشارات مهر اندیش

بخش شعر کودک

«بهار از کوچ برگشت» از بابک نیک طلب، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

در مراسم اختتامیه جایزه بیست و دومین دوره جایزه قلم‌زرین چه گذشت؟

راضیه تجار، دبیر انجمن قلم با توضیحاتی را درباره انجمن قلم و شکل‌گیری جشنواره قلم‌ زرین و فرایند انتخاب آن، ارائه داد و در سخنانی گفت: ۲۲ از سال عمر جشنواره قلم زرین می‌گذرد، که این عدد نشانه برومندشدن نهالی است که در سال ۱۳۸۱ کاشته شده. در طول این ایام جشنواره متولد و میرا شده است.

 او افزود: جشنواره «قلم‌ زرین» یکی از جشنواره معتبر سالانه است. معمولا کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنیم، مورد اقبال داوران جشنواره دیگر قرار می‌گیرد و کتاب‌هایی که تاکنون معرفی شده‌اند، اعتبار خود را حفظ کرده و نامشان در آثار مانا می‌درخشد. 

محمدرضا سرشار، داستان‌نویس و از موسسان انجمن قلم، در سخنانی اظهار کرد: مراسم اختتامیه جشنواره «قلم زرین» معمولا همزمان با روز قلم (۱۴ تیر) برگزار می‌شد و برای اولین بار روز ۱۳ تیر ماه برگزار می‌شود و برای اولین با ایران‌باستانی‌ها تفاهم رسیدیم.

او افزود: جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، چند هدف دارد؛ هدف اول این است که آثاری به جامعه معرفی کند. هدف دوم این است هر جشنواره‌های براساس سیاست‌های خود، کتابی را برگزیده و به نوعی الگوسازی می‌کند به صورت غیر مستقیم این پیام را دارد اگر بخواهید برگزیده شوید، اینگونه بنویسید. هر جشنواره‌ای چه بخواهند و چه نخواهد، باعث گرم نگه داشتن امروز ادبیات و کتاب می‌شود و در جامعه‌ای که اقبال به کتاب کاغذی کم می‌شود، این جشنواره‌ها مانند وصل کردن سرم به ادبیات است. چهار از حیث مادی است و بخشی از کمبود حق‌التألیف نویسنده‌ها جبران می‌شود. البته هزینه جشنواره خصوصی زیاد نیست اما باعث شاخص شدن ادبیات می‌شود، خوب است.

سرشار یادآور شد: یکی از مشکلات جشنواره‌های خصوصی غیردولتی که مشی یکسانی را دنبال می‌کنند،در سختی دوام آورده‌اند و اعتباری کسب کرده برخی از جشنواره‌ها هم پر سر و صدا آمدند اما دوام نیاورند. زمانی وزارت ارشاد به جشنواره‌ها کمک می‌کرد اما از زمانی که کمک‌ها قطع شد، دوام نیاورند.

او خاطرنشان کرد: تصور اشتباهی نزد گردانندگان جشنواره‌ها وجود دارد که هرکسی شاعر و نویسنده و پژوهشگر شد، می‌تواند داور جشنواره هم باشد . اما هر شاعری، نویسنده‌ای و پژوهش‌گری نمی‌تواند داور شعر و داستان و نقد ادبی باشد. نوشتن داستان کار خلاقه و کار آفرینشگری است و برای داوری مقدمه‌ای لازم است که باید نقد بلد باشد. 

 این داستان‌نویس با اشاره به تعدد جشنواره و تصور اینکه هر شاعر و داستان‌نویس می‌تواند داور باشد، گفت: این باعث شده جشنواره گزینش علمی و ادبی نباشد. باید گردانندگان جشنواره‌ها و داوران باید متنوع باشند اما اینطور نباشد که با آمدن هر دولتی داوران تغییر کنند. تعداد منتقدان ادبی ما کم است و لازم است فکری برای آن شود. مثلا از طریق آموزش دوره فشرده نقد ادبی بگذارند. منتقدان باید آثار چاپ شده خبری علمی داشته باشد و اثری که با استدلال باشد و ابطال‌پذیر حرف بزند.

او در بخش دیکری از سخنان خود اظهار کرد:جشنواره دولتی ارزش ادبی بالای دارند و مهم هستند اما با تغییر دولت‌ها سیاست‌هایشان تغییر می‌کند و عنصر ادبی در حاشیه قرار می‌گیرد و این ستمی نسبت به آثار  است. جوایز ادبی باید در ذیل نهاد ثابتی قرار گیرد که با رفت‌و آمد دولت‌ها، تغییر اندکی داشته باشد مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی که ربطی به انتخابات و دولت  ندارد.

 سرشار بیان کرد: جشنواره ادبی معتبر، جشنواره‌ای است که هیئت امنای با معیار محکم و قطعی داشته باشد که با تغییر دولت‌ها سلایق تغییر نکند. 

 در ادامه مراسم که به بزرگداشت حسین اسرافیلی اختصاص داشت، مصطفی محدثی خراسانی، شاعر درباره این شاعر پیشکسوت انقلابی گفت: حسین اسرافیلی از شاعرانی است که در آستانه انقلاب جوشیدندو امروز در میدان است برخی از شاعران آن دوره یا به رحمت خدا رفتند و یا  تکاپوی شعر افتادند. اسرافیلی با جوش و خروش در میدان است. 

 او افزود: اگر بخواهیم از مولفه‌های شعر انقلاب نام ببریم، در شعر اسرافیلی بیشترین مولفه‌ها را می‌شود پیدا کرد. 

محدثی خراسانی تأکید کرد: در تمام گرایش‌ها و علایق سیاسی، حسین اسرافیلی را از بزرگان شعر می‌دانند و احترام او را واجب می‌دانند و محبوب‌ترین چهره ادب در جامعه ادبی کشور هستند. خیرخواهی اسرافیلی موجب شده به نوعی شاعران او را سایه حمایتی بالای سر خود بدانند و به‌نوعی پناهشان است.

رضا اسماعیلی نیز در این مراسم، گفت: اسرافیلی از بزرگان و پیشکسوتان شعر انقلاب است. اسرافیلی از شاعران نسل اول انقلاب است. 

 او در ادامه متنی در پاسداشت اسرافیلی خواند، در متن او آمده است: « اسرافیلی بوی گمشده مولانا را می‌دهد. گمشده‌ای‌ که با چراغ باید دنبالش گشت. هنرمند و شاعر و برادر مشفق است و از بازماندگان سلیمان و قیصر  و سیدحسن حسینی است. 

 نجابت و اصالت ویژگی ذاتی اوست. در کنار او احساس امنیت و آرامش می‌کنم و آدم‌های مثل او حکم کیمیا را دارند و طبیعت آب را دارد و زلال است.

 بودن در کنار او آرامش می‌دهد و و این از صفات مردان خداست.»

حسین اسرافیلی، شاعر در سخنانی کوتاه گفت: من کجا و تجلیل کجا. من انجام وظیفه کرده‌ام. امیدوارم جوانترها کاری را که ما شروع کردیم، به پایان خوش برسانند و سرانجام ماندگارتری داشته باشند.

جواد کامور بخشایش، دبیر جشنواره نیز درباره روند فعالیت جشنواره توضیح داد و بیانیه هئیت داوران را خواند.

مهدی رمضانی، دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی هم در سخنانی گفت: در شروع دولت سیزدهم به رئیس جمهور اتهامات ضد فرهنگی می‌زدند که دولت غیر فرهنگی  است اما رئیس دولت بیشتر حضور و  واکنش فرهنگی را در میان اقشار مختلف داشتند.زمان، خدمات او را در فرهنگ مشخص خواهد کرد.

او یادآور شد: سعی کردیم ترویج ادبیات و شعر را در فضای کتابخانه عمومی، جدی‌تر پیش ببریم و با محافل ادبی این ظرفیت را ایجاد کردیم. آقای اسماعیلی حوزه ادبیات را تقویت کرد. انجمن قلم یک ساختار  است که با هدف مشخص و متعالی شکل گرفت و اعضا و موسسانش ظرفیت ارزشمندی در حوزه قلم هستند. در سال گذشته توافق خوبی داشتیم. باید بستر شناسانده شود و ریشه بگستراند. نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام آمادگی کردیم و امیدواریم با حمایت دوستان ترویج ادبیات و شعر را پیش ببریم و به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha