• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403041309138
  • خبرنگار : 71021

پیشنهادهای فرهنگی ایران به قزاقستان

پیشنهادهای فرهنگی ایران به قزاقستان

معاون میراث فرهنگی در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران، تشکیل کمیته‌ای مشترک میان ایران و قزاقستان برای فعالیت‌هایی از جمله برگزاری نمایشگاه موزه‌ای و هفته فرهنگی را پیشنهاد کرد.

به گزارش ایسنا، علی دارابی در این دیدار که چهارشنبه ۱۳ تیرماه در معاونت میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: پیشینه تمدنی دو کشور ایران و قزاقستان مشخص است و حوزه تمدنی مشترک و ثبت آثار جهانی داشته‌اند که نمونه آن، پرونده نوروز است که ایران ثبت کرده و ۱۲ کشور دیگر از جمله قزاقستان در آن عضو هستند.

او افزود: ما میراث مشترکی همچون فارابی بزرگ و جاده ابریشم داریم و فرهنگ و دین مشترک، سرمایه عظیم همکاری برای کشورهای ایران و قزاقستان است. خوشحالم که قزاقستان عضو کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس است.

معاون میراث‌فرهنگی یادآور شد: سال گذشته ۵۴ کاروانسرای ایرانی را ثبت جهانی کردیم. در حال حاضر ۲۷ اثر میراث ملموس و طبیعی ثبت شده جهانی و ۲۴ میراث ناملموس داریم.

او همچنین، تشکیل کمیته‌ای مشترک میان ایران و قزاقستان با هدف انجام فعالیت‌هایی با موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از جمله برگزاری نمایشگاه موزه‌ای از آثار تاریخی دو کشور پیشنهاد کرد.

دارابی بیان کرد: امیدوارم شب فرهنگی ایران و قزاقستان را به‌زودی برگزار شود، تا معرف آداب، سنن، رسوم و فرهنگ دو کشور باشد. نسل جدید نیاز به آگاهی و شناخت بهتر از هویت و تمدن خود دارد.

اونتالاپ اونالبایف ـ سفیر قزاقستان ـ هم در این دیدار گفت: ایران و قزاقستان، کشورهای دوست و همسایه در روابط بین‌المللی هستند. من تا کنون به شهرهای مختلفی از ایران سفر کرده‌ام.

او با اشاره به ۲۵ اکتبر، روز ملی قزاقستان گفت که در آستانه این روز می‌توانیم شب فرهنگی ایران و قزاقستان را برگزار کنیم.

سفیر قزاقستان در ایران افزود: پنجمین دوره بازی‌های جهانی کوچ نشین‌ها را به‌زودی برگزار می‌کنیم و امیدوارم از وزارتخانه‌های ورزش و میراث‌فرهنگی هم نمایندگان ایران برای شرکت در این رویداد معرفی شوند. این همکاری‌ها برای نزدیک کردن دو ملت ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha