• پنجشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۱ / ۲۲:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401043020878
  • منبع : نمایندگی همدان

برگزاری جشنواره سیر و موسیر در روستای سولان

برگزاری جشنواره سیر و موسیر در روستای سولان

ایسنا/همدان جشنواره سیر و موسیر روستای سولان با هدف معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این روستا پنجشنبه ۳۰ تیرماه در این روستا آغاز و فردا نیز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسئول اجرایی این رویداد با بیان اینکه این روستا مرکزیت تولید، توزیع و پخش محصولات کشاورزی را در منطقه دارد، گفت: با توجه به اینکه عمده محصول کشاورزی این روستا سیر است، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره این محصول انجام شد تا این رویداد به مدت دو روز در تاریخ ۳۰ تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری برگزار شود.

محمدمهدی فتحی درباره برنامه‌های جانبی جشنواره بیان کرد: در نمایشگاه‌هایی که به بهانه جشنواره سیر سولان دایر کرده‌ایم علاوه بر سیر غرفه‌هایی نیز در نظر گرفته ایم که در آن از محصولات صنایع دستی و گردشگری و حتی غذاهای سنتی و محلی برای ارائه به مردم استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: در کنار این جشنواره مسابقه بزرگ آشپزی هم در نظر گرفته‌ شده و در غذاهایی که از محصول سیر در آنها استفاده می‌شود ارائه خواهد شد و با به رقابت گذاشتن آنها به برگزیدگان نیز جوایزی اهدا می‌شود.

فتحی افزود: در این جشنواره غرفه‌هایی برپاست که در آنها محصولات مرتبط ارائه می‌شود و این محصولات شامل سیر، موسیر، سیرترشی و... است.

وی در ادامه بیان کرد: تیم داوری مسابقه آشپزی مسابقه غذا از تهران به این جشنواره می‌آیند که از اعضای  کمیته اطلس خوراک کشور هستند، این گروه با مدیریت مجری برنامه دست‌پخت است روز جمعه به بهترین طعم و بهترین دیزاین غذاها در مسابقه جوایزی اهدا می‌شود.

مسئول اجرایی جشنواره سیر و موسیر سولان اظهار کرد: در این رویداد شاهد حضور هنرمندان همدانی در زمینه موسیقی، نقالی، استنداپ کمدی، حرکت دوچرخه سواری و حرکت موتورسوار و کایک سوارها نیز هستیم، بخش دیگری از برنامه نیز به نقاشی روی صورت کودکان اختصاص داده شده که کانون پرورش فکری آن را انجام می‌دهد.

بخشدار بخش مرکزی همدان هم بیان کرد: جشنواره سیر و موسیر سولان در راستای توسعه گردشگری کشاورزی و معرفی جاذبه‌های طبیعی منطقه از اهداف جشنواره سیر از محصولات کم‌آب‌بر کشاورزی محسوب می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه به کشت سیر مشغول هستند، افزود: مرغوبیت بالای سیر همدان باعث شده این محصول در داخل و خارج کشور مشتریان زیادی داشته باشد و سهم زیادی در ارزآوری استان و کشور به خود اختصاص داده است‌.

وی با بیان اینکه روستای سولان در محور گردشگری امامزاده محسن(ع) قرار دارد و همین موضوع باعث اهمیت گردشکری کشاورزی منطقه شده است، تصریح کرد: سالانه گردشگران بسیاری از این مسیر دیدن می‌کنند و سولان پذیرای مهممانان بسیاری از جمله گردشگری کشاورزی است.

دهقانی ادامه داد: ثبت ملی سیر در راستای حمایت از کشاورزان انجام شد و برندسازی و ثبت جهانی سیر نیز در حال پیگیری است که در آینده‌ای نزدیک عملی خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایجاد شهرک سیر و موسیر همدان در راستای برابری صنایع تبدیلی سیر راه‌ خواهد بود و اقدامات اولیه این موضوع به اتمام رسیده است‌، همچنین شهرک سیر سهم بسزایی در خام ‌فروشی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان نیز با اشاره به نقش تاثیرگذار این رویداد گفت: برگزاری جشنواره های محلی به توسعه گردشگری می‌انجامد و باعث رونق حضور گردشگران و سرمایه گذاران در نقاط کمتر شناخته شده استان می شود. 

علی مالمیر با اشاره به جشنواره دو روزه سیر و موسیر سولان افزود: در استان نقاط بسیار زیادی وجود دارد که می توان با برگزاری برنامه های مدون و مستمر مانند جشنواره های سالانه و یا فصلی باعث رونق گردشگری در آنها شد.

وی اضافه کرد: یکی از این نقاط روستای سولان و دیگر روستاهای همجوار و مسیر امامزاده محسن در استان همدان است که می‌تواند با قابلیت کشت متمایز سیر و موسیر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذارباشد.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان ادامه داد: به غیر از حضور گردشگران حضور موثر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی می‌تواند زمینه توسعه دیگر بخش ها را در این مناطق فراهم کند.

مالمیر توسعه گردشگری روستایی را در استان همدان ضروری خواند و افزود: در این راستا حمایت از ایجاد بوم گردی و دیگر زیرساخت‌های خدمات رسان به گردشگران و اطلاع رسانی جامع و کامل می‌تواند نقش ویژه‌ای در آن داشته باشد.

وی با اشاره به ایجاد انگیزه بین اهالی روستا گفت: در اولین سال برگزاری این جشنواره شما را بسیار کمی از مردم در این جشنواره حضور پیدا کردند اما هم اکنون حضور و تکاپوی مردم محلی و برنامه های  مختلف در این جشنواره  نشان دهنده توسعه این رویداد و تاثیرگذاری خوب آن بوده است.

مالمیر  اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده این جشنواره به صورت گسترده تری برگزار شود تا تحول  اقتصادی منطقه هم در کنار دیگر بخش ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: توسعه بومگردی برای ایجاد انگیزه در اقامت گردشگران در این منطقه و معرفی و عرضه فراورده های محصولات از سیر و حتی برداشت و معرفی ویژگیهای بارز سیر می‌تواند به عنوان اصلی ترین محصول این منطقه از جمله اهداف این جشنواره در سالهای آینده باشد. 

مالمیر تاکید کرد: روستاها و شهرها به شکل فزاینده ای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، فرهنگ و طبیعت خود را با گردشگران به اشتراک بگذارند. برگزاری این رویدادها موجب ایجاد درآمد در جوامع محلی می شود.

به گزارش ایسنا، این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های روستای سولان برگزار می‌شود. این روستا مرکزیت تولید، توزیع و پخش محصولات کشاورزی را در منطقه دارد،  با توجه به اینکه عمده محصول کشاورزی این روستا سیر است، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره این محصول در سالهای اخیر انجام شد. سولان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در استان همدان ایران است.مردم این روستا به زبان فارسی با گویش همدانی صحبت می کنند.
در این روستا کشت اکثر مردم سیر است و همین محصول باعث اشتغال زایی فصلی اکثر مردان روستا شده و حتی در زمان کاشت، داشت و برداشت از روستاهای اطراف نیز کارگر استفاده می‌کنند. 
در این روستا در تابستان سال‌های ۹۶ و۹۷ برای نخستین بار جشنواره سیر برگزار شد که توانست تاثیر بسزایی بر معرفی همدان و ظرفیت کشاورزی استان در زمینه سیر معرفی بگذارد. 

انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha