• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403040906072
  • منبع : بازار

جنگل ارسباران تبریز / بهشت گمشده ایران

جنگل ارسباران تبریز / بهشت گمشده ایران

جنگل‌ ارسباران یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز با چشم‌اندازهای فوق‌العاده و طبیعتی سرسبز و بکر است که اقلیمی کوهستانی دارد. این جنگل تماشایی زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و مکانی بی‌نظیر برای گردش و تفریح برای دوست‌داران طبیعت است.

به گزارش ایسنا به نقل از ایران هتل آنلاین، جنگل ارسباران تبریز شامل منطقه‌ای وسیع در شمال استان آذربایجان شرقی می‌شود که حدود ۱۳۰ هزار هکتار مساحت دارد.

اگر به شمال غربی ایران رفتید و با رزرو هتل تبریز تصمیم گرفتید چند روزی را در این شهر جذاب بمانید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جنگل ارسباران تبریز را در نیز در برنامه خود بگنجانید. تبریز شهری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گوناگون است که اقامت در هتل‌های آن و گشت‌وگذار در مکان‌ها دیدنی آن خاطرات شیرینی برایتان به یادگار خواهد گذاشت. خوشبختانه هتل های تبریز تنوع و تعدد کافی دارند و شما می‌توانید با بودجه‌های مختلف و بسته به شرایطی که دارید یکی از آن‌ها را برای اقامتی راحت انتخاب کنید.

جنگل ارسباران کجاست؟

جنگل ارسباران تبریز در شمال استان آذربایجان شرقی و ۴۶ کیلومتری شهرستان کلیبر قرار گرفته است. طبیعت بکر و چشم‌نواز این منطقه در کنار هوای خنک و مطبوعی که دارد، سبب شده که این جنگل زیبا جزو محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تبریز باشد. این ناحیه کوهستانی از جنوب شهرستان اهر تا رود ارس امتداد دارد و در مرز میان استان آذربایجان شرقی با ارمنستان واقع شده است.

جنگل ارسباران تبریز در گذشته نه چندان دور شامل محدوده وسیعی از جلفا تا کوه‌های سبلان و مغان، بزقوش و سهند بوده است؛ اما بخشی از آن به مرور به دلایل مختلفی تخریب شده و امروز این جنگل به مرز شهرستان‌های ورزقان، اهر و کلیبر محدود شده است. جالب است بدانید که بالغ بر ۷۰۰۰۰ هکتار از اراضی ارسباران در یونسکو با عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره» به ثبت رسیده که نشان از ارزش و اهمیت این منطقه دارد.

دسترسی به جنگل ارسباران

برای رسیدن به این جنگل باشکوه، راه‌های مختلفی پیش روی شماست که باتوجه‌به مبدأ حرکت و شرایط خودتان، می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. اگر سفر هوایی یا ریلی انتخاب شما برای بازدید از این جاذبه است باید برای قطار یا هواپیما بلیط شهر تبریز تهیه کنید و سپس از آنجا با کرایه خودرو به جنگل برسید.

گزینه دیگر برای رسیدن به جنگل ارسباران تبریز استفاده از اتوبوس است. شما با تهیه یک بلیط اتوبوس از هر کجای ایران که هستید می‌توانید با هزینه مناسب به اهر و ارسباران بروید. همچنین راه دیگر برای رفتن به جنگل ارسباران تبریز، خودروی شخصی است که در این صورت باید ابتدا به تبریز و سپس به سمت کلیبر حرکت کنید.

جنگل ارسباران تبریز / بهشت گمشده ایران

جنگل های ارسباران روی نقشه

برای آن که درک درست‌تری از ناحیه جنگلی ارسباران داشته باشید، نگاهی به موقعیت آن روی نقشه بیندازید. همچنین اگر می‌خواهید مسیر منتهی به جنگل ارسباران تبریز را گم نکنید و با خیال راحت به این نقطه خیال‌انگیز برسید، بهتر است پیش از رفتن به آنجا موقعیت مکانی آن را روی نقشه بررسی کنید.

حیوانات جنگل ارسباران

جنگل ارسباران تبریز منبع بی‌نظیری از گونه‌های مختلف جانوری است. در حال حاضر جنگل‌های ارسباران به عنوان پارک ملی در کشور شناخته می‌شود و به دلیل داشتن طبیعت بکر و وجود گونه‌های جانوری مختلف به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است؛ به همین دلیل گونه‌های جانوری متعددی شامل حدود ۲۲۰ گونه پرنده، ۴۸ گونه پستاندار، ۳۸ گونه خزنده، ۲۲ گونه ماهی و ۵ گونه دوزیست در آن دیده می‌شود. گراز، بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، مرغ قفقازی سیاه، قرقاول، کبک، دراج و مارال برخی از حیواناتی هستند که در جنگل ارسباران تبریز روزگار می‌گذرانند.

پوشش گیاهی جنگل ارسباران تبریز

در کنار گونه‌های مختلف جانوری که در جنگل ارسباران تبریز زندگی می‌کنند، پوشش‌های گیاهی متنوعی نیز در آن به چشم می‌خورد. پوشش جنگلی این منطقه کوهستانی شامل انواع گیاهان و درختان تنومند و پهن‌برگ از جمله بلوط، انار و گلابی وحشی، سیب وحشی، بوته‌های تمشک وحشی و زغال‌اخته و سماق می‌شود.

میوه بومی جنگل ارسباران تبریز میوه‌ای ترش‌مزه به نام قره‌قات است که در اواسط تابستان می‌رسد؛ بنابراین اگر در تابستان به این جنگل سرسبز و پر رمز و راز بروید، دست خالی برنمی‌گردید. همچنین سماق گونه‌ای از درختان این جنگل است که بیشتر در بخش هوراند اهر رشد می‌کند. زمانی که سماق می‌رسد، مردم بومی با جشن برداشت سماق به سراغ چیدن آن‌ها می‌روند، سپس آن را خشک کرده و آسیاب می‌کنند و برای مصارف خوراکی یا رنگرزی از آن استفاده می‌کنند.

جنگل ارسباران تبریز / بهشت گمشده ایران

اقامت در جنگل ارسباران

در نزدیکی جنگل ارسباران تبریز چند اقامتگاه‌ بومی و محلی به چشم می‌خورد که شما می‌توانید شب را در آن‌ها استراحت کنید تا سرحال و سرزنده به بازدید این جنگل حیرت‌انگیز بروید. هتل های تبریز نیز گزینه مناسب دیگری است که برای اقامت در استان آذربایجان شرقی و سفر به جنگل ارسباران تبریز می‌توانید انتخاب کنید.

البته اگر اهل ماجراجویی باشید، راه دیگری نیز برای اقامت پیش رویتان است که شاید راحتی گزینه‌های پیشین را نداشته باشد، اما پر از هیجان و خوش‌گذرانی است. کمپینگ یکی از روش‌های محبوب برای اقامت در جنگل ارسباران تبریز است که طبیعت‌گردان حرفه‌ای آن را به سایر اقامتگاه‌ها ترجیح می‌دهند. برای کمپینگ در منطقه ارسباران حتما هواستان باشد که تجهیزات حرفه‌ای به همراه داشته باشید و از یک راهنما کمک بگیرید.

فاصله جنگل ارسباران تا شهرهای اطراف

اگر فاصله جنگل ارسباران تا شهرهای مهم اطرافش برایتان مهم است، این بخش را از دست ندهید؛ زیرا در ادامه فاصله حدودی این جنگل پرابهت با برخی از شهرهای نام آشنا را برایتان آورده‌ایم.

  • فاصله تبریز تا ارسباران: حدود ۲۲۰ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا جلفا: حدود ۳۰۰ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا اردبیل: حدود ۲۵۴ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا ارومیه: حدود ۳۶۲ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا کلیبر: حدود ۴۶ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا خوی: حدود ۳۸۷ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا مرند: حدود ۲۸۳ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا مشگین شهر: حدود ۱۶۰ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا سرعین: حدود ۲۸۳ کیلومتر
  • فاصله ارسباران تا تهران: حدود ۸۰۰ کیلومتر

جاهای دیدنی ارسباران

جنگل ارسباران تبریز نه‌تنها مکانی ویژه برای طبیعت‌گردی و لذت از طراوت و تازگی درختان و گیاهان سرسبز و تازه است؛ بلکه در دل آن و اطرافش جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. برخی از این جاهای دیدنی عبارتند از:

  • قلعه بابک جنگل های ارسباران در شهرستان کلیبر: این قلعه یادگاری از دوران پیشین است که قدمتش به دوران اشکانی یا ساسانی می‌رسد. قلعه تاریخی بابک در ارتفاعات ارسباران قرار گرفته و نامش با نام سردار ایرانی، بابک خرمدین گره خورده است.
  • ییلاقات ارسباران: در محدوده ارسباران مناطق ییلاقی زیبایی مانند «ییلاق ایل بسطاملو»، روستای علی‌آباد، چپرلی و آقداش به چشم می‌خورد که طبیعتی چشم‌نواز و تماشایی دارند.
  • مجتمع آب‌درمانی متاللی در بخش آبش احمد، روستای متعلق، شهرستان کلیبر: این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مراکز آب‌درمانی کشور برای درمان بیماری‌های مفصلی، روماتیسمی و پوستی است.
  • منطقه حفاظت‌شده آینالو: این جنگل یکی از جاذبه‌های طبیعی کلیبر و محل احیا و محافظت از مارال است.
  • پارک جنگلی مکیدی در جاده قلعه دره سی و علی‌آباد: این پارک جنگلی تفرجگاهی برای استراحت مسافران است که امکانات خوبی دارد.

عکس های جنگل های ارسباران

اگرچه تا به حال از زیبایی‌های جنگل ارسباران تبریز کم نگفته‌ایم، اما تا خودتان آن را از نزدیک نبینید باور نمی‌کنید چه چیزی در انتظارتان است. برای آشنایی با این ناحیه چند عکس از آن را در ادامه آورده‌ایم.

بهترین زمان سفر به ارسباران

جنگل ارسباران تبریز در هر فصل زیبایی‌های شگفت‌انگیزی دارد که شما را غرق لذت و تماشا می‌کند. با این حال اگر می‌خواهید بهترین زمان را برای رفتن به آن انتخاب کنید؛ به طوری که گرفتار سرمای شدید و خشکی نشوید، بهتر است بهار یا تابستان به این مکان زیبا سفر کنید. یادتان باشد برای سفر به این منطقه حتما لباس مناسب به همراه داشته باشید تا اختلاف دما با شهر برایتان دردسرساز نشود. در ضمن اگر نسبت به سرما حساس هستید، تابستان برایتان فصل بهتری برای تماشای جاذبه‌های طبیعی جنگل ارسباران تبریز است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۹ ۲۲:۰۹

فوق العاده جای خوبی هست به خصوص که قلعه بابک ،این قلعه بی نظیر و تاریخی هم در آنجا واقع شده، مسیر زیبایی که به سمت جلفا و در جوار رود آراز داره هم پیشنهاد میشه، حتما سر بزنید پشیمون نمیشید.

avatar
دیروز ۰۰:۲۵

سلام من اهل ورزقانم هرکسی آمد درخدمتیم

avatar
دیروز ۰۲:۳۹

البته اسم اصیل و درست اینجا قره داغ هست و مردم بومی به این اسم می‌شناسن!

avatar
امروز ۱۱:۵۵

بهتر بگیم قره داغ مال آذربایجانشرقی است نه تبریز و مرکزیتش هم شهرستان اهر است

avatar
امروز ۱۵:۱۲

قره داغ یک قسمتی از ارسباران هس کلمه ارس تو شعرهای شاعران بزرگ ایران نظامی حافظ ملک شعرا شهریار هس ارسباران منظور کل جنگلهاست ولی هر قسمت جنگل نام مخصوص محلی ب زبان روستاییان داره فقط لطفا ب پاکیزگی محیط زیست توجه کنیم من موقع برگشت از ارسباران دچار بیمار روحی میشم از بی فرهنگی بعضی هموطنان گردشگر یک قسمت هس ک نمیخواند جاده سازی بشه تا بکر بمونه و عاقبت جنگلهای شمال نشه اونجا اهالی تاتی زبان هس و اسامی کوهها ب زبان تاتی هس

avatar
دیروز ۰۸:۱۰

از کی ارسباران مال تبریز.ارسباران یک منطقه بزرگ به مرکزیت اهر است

avatar
امروز ۰۹:۱۷

کاملا نظر اقا محمد درست است این منطقه از محدوده ی شهر زیبای اهر میباشد ، به دلیل اینکه مردم عزیز ایران منطقه ای را بهتر بشناسند ، نویسنده محترم خواسته با نام مرکزیت استان یعنی تبریز ادرس را مطرح کند

avatar
امروز ۱۱:۲۴

مرکز استان تبریز هست

avatar
امروز ۰۴:۰۷

درود بر هم‌میهنان ما در استان آذربایجان شرقی. تبریز و آذربایجان شرقی سَر ایران است.

avatar
امروز ۰۸:۴۰

از تبریز تا اینجا ۵ ساعت راهه

avatar
امروز ۰۹:۲۹

چقدرقشنگ .

avatar
امروز ۱۵:۴۵

واقعا معرکس

avatar
امروز ۱۰:۱۱

ارسباران بزرگ به مرکزیت اهر است اهر ارسباران

avatar
امروز ۱۰:۵۲

کلا تمامی اسامی تحریف شده ارسباران نه قره داغ تبریز استان نیست، جنگلهای استان آذربایجان شرقی.. جنگلها مال تبریز نیست، مال کل استان هست...

avatar
امروز ۱۳:۲۲

ارسباران تا جلفا‌مسیر رویایی که توهیچ کتابی نمیتوان یافت طبیعت زیبا و بکر وحذاب که هر بیننده ای را مجذوب خود میکند .تا نبینی نمی توان تجسم کرد . قلعه بابک هم شگفتی خاص خود روداره

avatar
امروز ۱۳:۲۳

اسم اصلیش قره داغه اجی چای »تلخه رود قوشا چای »میاندواب اراز چایی»ارس

avatar
امروز ۱۵:۰۵

قدم هاتون ب روی چشم ما تبریزی ها لطفا فقط ب محیط زیست احترام بذارین این جنگلها زیستگاه حیوانات و گیاهان متنوع هس و میراثی برای نسل اینده من زباله ها ک می بینم انگار تیری هس ب قلبم گریه م میگیره اخه من ب تنهایی این همه زباله گردشگران هموطن و چطور جمع کنم؟همیشه کیسه زباله دستمه اونم پنهونی ک راننده اشنا متوجه نشه چون خودرو شخصی ندارم :/ گردشگران خارجی دوچرخه سوار دیدم با همین وسیله کوچک زباله ها شون چند کیلومتر میبرن از جنگلها ارسباران انوقت گردشگران هموطن با وجود خودرو براحتی زباله و داخل جنگل و ابها پرت میکنن! ب خدا جلوی چشم گردشگران خارجی خجالت میکشم همین جنگلها طرف ارمنستان هس ولی خیلی تمیزه

avatar
امروز ۱۷:۴۸

جنگلهای ارس باران اسم اصلیش میشه