• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400080503619
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز:

صنعت اشتغالزا و ارزآور شیرینی و شکلات توجه بیشتری را می‌طلبد

صنعت اشتغالزا و ارزآور شیرینی و شکلات توجه بیشتری را می‌طلبد
عکس تزیینی است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با تاکید بر ظرفیت‌های تولیدی بسیار بالای ملی در این صنعت بویژه در حوزه تجارت این محصول، گفت: صنایع شیرینی و شکلات کشور با اشتغالزایی و ارزآوری بالا ، توجه بیش از پیش را طلب می‌کند.

یونس ژائله در وبینار میزملی توسعه صادرات شیرینی و شکلات، با بیان این‌که وابستگی صنایع شیرینی و شکلات به سایر صنایع در موضوع قیمت و کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیرگذار است، افزود: عدم استمرار کیفیت و برخی سیاست‌های داخلی، ضمن اثرگذاری زیاد بر این بخش، شرایط رقابت در بازارهای جهانی را دشوار می‌سازد.

وی توجه به حل مساله لجستیک و حمل و نقل کالا و همچنین تامین مالی را جزو مهمترین چالش های صنایع شیرینی و شکلات برشمرد و تصریح کرد : حجم تجارت جهانی این محصول در دنیا حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و سهم بسیار ناچیزی از این تجارت بین المللی مربوط به کشورمان است و باید با پرهیز از تصمیمات جزیره ای و خلق الساعه ، با هم افزایی و تعامل تمامی مسئولین متولی با صاحبان صنایع در مسیر رشد و تعالی اقتصادی کشور بویژه در صنعت شیرینی و شکلات حرکت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بر ضرورت تشکیل کمیته عالی در این صنعت با حضور نمایندگان وزارت صمت ، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی تاکید کرد و ادامه داد: باید در مساله تامین مالی واحدهای تولیدی متناسب با نیاز هر واحد بصورت مشخص اعم از افزایش ظرفیت تولید ، حمل و نقل ، واردات و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و تامین مواد اولیه پیش بینی های لازم در این کمیته انجام گیرد.

وی، خاطر نشان کرد : شیرینی و شکلات صنعتی پویاست و باید از ظرفیت های موجود نهایت بهره را در جهت توسعه کشور ببریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اذربایجان شرقی، ژائله با بیان اینکه در حال حاضر باید به مقوله تجارت و ارتباطات تجاری نه فقط صادرات توجه کنیم، افزود : موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب ، فرصتی استثنائی برای فعالین تجاری و اقتصاد کشوراست و می توان با اصلاح فرایندهاو تغییر نگرش ها ، به اهداف بزرگ توسعه ای دست یافت.

وی ضمن تاکید بر فعال تر شدن رایزنان تجاری ایران بویژه در کشورهای همسایه و توجه بیش از پیش به دیپلماسی اقتصادی ، گفت: توسعه صنایع شیرینی و شکلات اشتغال بسیاری را در پی دارد و در آینده با برنامه محوری می توان با مطرح شدن شرکت های بزرگ کشور در جهان ، تولید در کشورهای هدف را نیز محقق ساخت .

وی ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای در شبکه سراسری کشورهای هدف به منظوررقابت با سایر تولید کنندگان جهان را اقدامی مثبت در جهت توسعه تجارت برشمرد و ادامه داد: با بازنگری در برخی فرایندها ، تعریف سیستم و تامین زنجیره لجستیک دستیابی به اهداف تجاری تسهیل خواهد شد.

در این نشست مجازی مشکلات تأمین مواد اولیه صنایع تولیدی شیرینی و شکلات ، دستورالعمل و بخشنامه های متعدد با موضوع تولید و صادرات ، تامین مالی و موانع واردات ماشین آلات خطوط تولید به عنوان بخشی از چالش‌های صنایع شیرینی و شکلات کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

همچنین در ادامه این نشست مشترک مجازی ، برنامه ریزی مشخص و مدون برای تخصیص مواد اولیه ، ممانعت از صدور بخشنامه های متعدد و خلق الساعه ، تسهیل صدور مجوز ورود موقت صنایع شیرینی و شکلات توسط گمرک ایران ، تخصیص اعتبار لازم توسط شبکه بانکی و بررسی امکان کاهش نرخ سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه صادرات واحدهای کوچک و متوسط به عنوان بخشی از پیشنهادات تاثیر گذار در این صنعت ، تحلیل و بررسی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha