• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403041208359
  • خبرنگار : 71049

بحران در انتظار فرانسه

بحران در انتظار فرانسه

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است اگر «مارین لوپن» در دور دوم انتخابات فرانسه به پیروزی برسد و مجمع ملی را در اختیار بگیرد، قطعا جامعه فرانسه دچار آشوب می‌شود و این تحول در ادامه قدرت گرفتن راست‌گراها در اروپا، این قاره را در لبه پرتگاه قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه شد و آن‌ها را به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر کرد.

نتایج شمارش آرا در مرحله اول نشان داد حزب راستگرای اجتماع ملی فرانسه حدود ۳۳ درصد آرا در مرحله اول انتخابات سراسری فرانسه را به دست آورده که حدود پنج درصد بیشتر از ائتلاف جناح چپ است که ۲۸ درصد آرا را کسب کرد. ائتلاف «امانول ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم با ۲۱ درصد آرا در رتبه سوم قرار دارد.

حزب «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن و «ژردن باردلا» سه هفته پیش هم در انتخابات پارلمانی اروپا پیروز شدند. ماکرون هم در واکنش به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی خواستار تشکیل «ائتلاف بزرگ» برای مقابله با احزاب راست افراطی شد.

انتخابات پارلمانی فرانسه در ۲ مرحله‌ برگزار می‌شود و تکلیف بیشتر ۵۷۷ کرسی پارلمان فرانسه تا زمان دور دوم رای‌گیری در روز یکشنبه آینده مشخص نخواهد شد. نامزدهایی که موفق به کسب بیش از ۱۲/۵ درصد آرا شوند به دور بعدی می‌روند که یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

در صورت پیروزی احزاب مخالف در انتخابات فرانسه، ماکرون مجبور است با آن‌ها در قدرت سهیم شود.

بحران در انتظار فرانسه
تبلیغات انتخابات فرانسه

«علی بیگدلی» کاشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره احتمال قدرت گرفتن راست افراطی در فرانسه و تاثیر آن بر سیاست‌های این کشور در منطقه و جهان اظهار کرد: پیروزی راست افراطی می‌تواند فرانسه را با آشفتگی‌هایی روبرو کند که برای اروپا و جهان قابل توجه است.

او گفت: پیروزی ملی‌گراها در پارلمان اروپا باعث شد که ماکرون با دستپاچگی مجمع ملی را منحل کند و فضای جدیدی را برای پیروزی لوپن باز کند، البته این اقدام در وضعیت سیاسی او تاثیر نداشته اما این اقدام شتاب‌زده در مرحله اول پیروزی لوپن با ۳۴ درصد را رقم زد که به عقیده بسیاری از کارشناسان می‌توانست به شکل دیگری باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رویکرد و سیاست حزب لوپن اظهار کرد: آن‌ها در بین طیف جوان طرفداران زیادی دارند؛ مبارزه با مهاجرت که ترکیب جمعیتی و هویتی فرانسه را به‌هم زده، فضای اشتغال را برای فرانسوی‌ها کاهش داده، برای دولت هزینه‌ساز شده و نابسامانی‌هایی در شرایط اجتماعی ایجاد کرده است. دیگری ممنوعیت استخدام و به‌کارگیری در بخش‌های اداری و نظامی برای کسانی است که تابعیت غیرفرانسوی دارند، همچنین بیگانه‌ستیزی با مسلمانان و یهودیان از دیگر ویژگی‌های این گروه‌ است و همان‌طور که می‌دانید بیشترین جمعیت مسلمان در اروپا در فرانسه زندگی می‌کنند.

بیگدلی اظهار کرد: ملی‌گراها به رهبری خانم لوپن با هر نوع اتحادی مخالفت دارند و به ویژه معتقدند که باید از بخش نظامی ناتو و از اتحادیه اروپا هم خارج شوند. 

بحران در انتظار فرانسه
مارین لوپن

او با بیان اینکه تحقق و پیاده‌سازی این الگوهای فکری در صورت روی کار آمدن ملی‌گراها، فرانسه را با آشوب گسترده روبرو می‌کند، اظهار کرد: در سال گذشته هم این نگرانی مطرح شد که عده‌ای به دنبال پیروزی راست افراطی هستند اما این رویکرد و تلاش اروپا را به آتش خواهند کشید و به نظر می‌رسد که فرانسه الان به آن نقطه رسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیروزی چپ و لوپن، فضای جدیدی را برای ماکرون ایجاد کرده که این فضا دست او را بیشتر و بیشتر می‌بندد و قطعا در دور بعدی انتخابات حزب لوپن به پیروزی می‌رسد و ریاست جمهوری را به دست خواهد گرفت. البته ژردن باردلا هم از موقعیت مناسب برخوردار است. آن‌ها پیشنهاد کردند که ماکرون استعفا دهد اما هنوز دو-سه سال از ریاست جمهوری او باقی مانده است و نمی‌توانند او را به استعفا مجبور کنند. با این حال این وضعیت شرایط متزلزل و پرتنشی را در فرانسه ایجاد می‌کند.

بیگدلی اظهار کرد: اگر لوپن به پیروزی برسد و مجمع ملی را در اختیار بگیرد، جامعه فرانسه دچار آشوب می‌شود. چپ میانه برای ائتلاف با ماکرون آماده نیست و بعید است این ائتلاف را در آینده شاهد باشیم و ماکرون بتواند احزاب میانه‌رو را همراه کند اما قطعا یک بحران در انتظار فرانسه است که با وجود مشکلات اقتصادی این بحران قابل توجه است. در سال‌های گذشته شاهد روی کار آمدن راست‌گراها در برخی کشورهای اروپایی دیگر هم بودیم و با آمدن تندروها در فرانسه، اروپا در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha