• سه‌شنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400060201566
  • خبرنگار : 50060

یک مسئول:

پزشکان قزوینی از کار در پزشکی قانونی استقبال نمی‌کنند

پزشکان قزوینی از کار در پزشکی قانونی استقبال نمی‌کنند

ایسنا/قزوین مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین با اشاره به اینکه راه‌اندازی پزشکی قانونی آوج در اولویت قرار دارد بیان کرد: متأسفانه به دلیل عدم اقبال پزشکان استان قزوین بیشتر به دلیل مناسب نبودن شرایط مالی، راه‌اندازی پزشکی قانونی آوج با مشکل مواجه شده است و شهروندان برای انجام کارهای مربوط به این اداره باید ۱۲۰ کیلومتر تا مرکز استان مسیر را طی کنند.

مصطفی جعفرزاده سه شنبه دوم شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به این موضوع که وظیفه اصلی سازمان پزشکی قانونی ارائه نظرات کارشناسی به دستگاه قضا است، اظهار کرد: هر نوعی از پرونده قضایی که سلامت روح و جسم یک انسان را تحت تأثیر قرار داده و پرداخت دیه در آن مطرح باشد به صورت مستقیم به پزشکی قانونی ارجاع داده خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: در موارد دیگر صدور برخی مجوزهای قانونی مثل اهدای جنین و تخمک و مجوز از کارافتادگی نیز برعهده این سازمان است. اعطای مجوز دفن در هر مرگ غیرطبیعی یا مشکوک باید از طریق پزشکی قانونی صورت بگیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین اظهار کرد: از دیگر وظایف پزشکی قانونی در سالن تشریح تعیین زمان و علت فوت و عوامل مؤثر بر آن است که نزدیک به چهار درصد مراجعات به پزشکی قانونی را شامل می‌شود. کمیسیون‌های تخصصی نیز به پرونده‌های قصور پزشکی رسیدگی می‌کنند که سه تا چهار درصد مراجعات به پزشکی قانونی مربوط به این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین به‌جز آوج، در همه شهرستان‌ها مرکز پزشکی قانونی فعال برای انجام معاینات بالینی وجود دارد و تنها مرکز تشریح استان در آرامستان قزوین فعال است و آزمایشگاه و کمیسیون‌های تخصصی نیز در سازمان مرکزی دایر هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش ژنتیک قانونی در استان قزوین نداریم و در کل کشور تنها ۱۰ استان این بخش را دارند؛ بیان کرد: در بخش سم شناسی و آسیب‌شناسی به یک دستگاه خاص نیاز داریم که در تشخیص نوع سم و آسیب‌، کمک می‌کند ولی چون این دستگاه را نداریم، پرونده‌های مربوط را به استان‌های مجاور ارسال می‌کنیم.

خیران برای راه‌اندازی پزشکی قانونی آوج کمک کنند

جعفرزاده با اشاره به اینکه راه‌اندازی پزشکی قانونی آوج در اولویت قرار دارد، بیان کرد: متأسفانه به دلیل عدم اقبال پزشکان استان قزوین بیشتر به دلیل مناسب نبودن شرایط مالی، راه‌اندازی پزشکی قانونی آوج با مشکل مواجه شده است و شهروندان برای انجام کارهای مربوط به این اداره باید ۱۲۰ کیلومتر تا مرکز استان مسیر را طی کنند. خیران می‌توانند به این موضوع فکر کنند که می‌شود در مناطق محروم سالن تشریح بسازند که بخشی از درد مردم را بعد از فوت نزدیکان آن‌ها کاهش می‌دهد.

وی تأکید کرد: در پزشکی قانونی استان قزوین تقریباً یک سوم چارت مصوب خود نیرو داریم و دوسوم چارت سازمان خالی است و همه همکاران در حال حاضر کار ۲ یا سه نفر را انجام می‌دهند و با کمبود نیرو مواجه هستیم. در واقع  حدود ۱۶ نفر پزشک استخدامی و ۲ پزشک معاضدتی در سطح استان با ما همکاری می‌کنند که تعداد آن‌ها بسیار کم است و در شهرستان البرز، تاکستان و بوئین زهرا نیز فقط یک پزشک داریم. برای تأمین نیروی پزشک و متخصص اتاق تشریح فراخوان داده‌ایم که امیدواریم جذب نیرو داشته باشیم.

قزوین دهمین استان کشور در نزاع است

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین در ادامه با اشاره به اینکه رتبه استان قزوین در سطح کشور در نزاع برحسب جمعیت ۱۰ است، گفت: در مجموع ۴۲۴۶ مورد پرونده ناشی از نزاع شامل ۳۰۹۲ مرد و ۱۱۵۴ زن از ابتدای سال تا پایان تیر ماه داشتیم که نسبت به مدت مشابه قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در ابتدای سال تا پایان تیر ماه ۱۷۱۴ مصدوم ناشی از تصادفات جاده‌ای را معاینه کردیم که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰۸ مورد بوده است. در این مدت ۱۰۲ مورد فوتی حوادث ترافیکی داشتیم که این رقم، سال قبل ۱۰۴ مورد بوده است.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ جمعاً ۲۸ هزار و ۶۰۷ معاینه در استان شامل نزاع، تصادف و حوادث کار داشتیم که سه درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و رتبه استان در معاینات بالینی در سطح کشور ۱۵ است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین افزود: از ابتدای سال تا پایان تیر ماه هفت مورد فوت ناشی از حادثه کار، چهار مورد فوت ناشی از برق‌گرفتگی و پنج مورد غرق‌شدگی داشتیم که در سال ۹۹ موارد مربوط به غرق شدگی ۱۹ مورد بوده است.

اتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha