• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041006162
  • خبرنگار : 71661

«نمی‌خواهیم بمیریم!» گفت‌وگوی خبرنگار گاردین با سربازان فراری اوکراین

«نمی‌خواهیم بمیریم!» گفت‌وگوی خبرنگار گاردین با سربازان فراری اوکراین

اوکراین با کمبود شدید سرباز مواجه است و تعداد مردانی که داوطلبانه حاضر به حضور در جنگ هستند، بسیار کاهش یافته است. با تشدید مقررات جذب سرباز، حالا بسیاری از مردان اوکراین که تا امروز در خانه مخفی شده بودند، در فکر فرار از این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در مقاله‌ای به معضل سربازگیری در اوکراین و تلاش مردان این کشور برای فرار از جبهه‌های جنگ پرداخته و با برخی از سربازان فراری اوکراین گفت‌وگو کرده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، از آغاز جنگ اوکراین تا امروز هزاران مرد اوکراینی به‌صورت غیرقانونی از مرزهای این کشور گریخته‌اند تا از سربازی فرار کنند و با تصویب اخیر یک قانون جدید که مقررات سربازگیری را سخت‌تر کرده، انتظار می‌رود سربازان بالقوه بیشتری این کشور را ترک کنند.

با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز جنگ اوکراین و روسیه، نیروهای مسلح اوکراین به‌شدت کمبود سرباز دارند. در این گزارش آمده است: «در آغاز جنگ، هزار اوکراینی داوطلب خدمت در جبهه شدند تا به حفظ استقلال این کشور کمک و حمله را دفع کنند؛ اما بسیاری از آن سربازان حالا کشته و مجروح شده‌اند یا از ماه‌ها جنگ خسته شده‌اند. حالا ارتش اوکراین باید (سربازان موردنیاز خود را) از میان گروهی جذب کند که تمایل چندانی (به جنگیدن) ندارند.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای جبران کمبود نیروی شدید در ارتش این کشور در آوریل سال گذشته قانونی بحث‌برانگیز را امضا کرد که سن بسیج نیروها را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داد. بر اساس دستورالعمل‌های جدید، اوکراینی‌هایی که از سربازی فرار می‌کنند ممکن است گواهینامه رانندگی خود را از دست داده، از دسترسی به حساب‌های بانکی خود محروم شده و حتی شاهد ضبط اموال خود توسط دولت باشند.

کارشناسان تخمین زده‌اند که پیش از وضع این قانون، بیش از ۲۰ هزار مرد اوکراینی برای فرار از سربازی از این کشور فرار کرده‌اند و برخی از آن‌ها هنگام شنا برای ورود به رومانی، غرق شده‌اند.

«نمی‌خواهیم بمیریم!» گفت‌وگوی خبرنگار گاردین با سربازان فراری اوکراین
مرزبانان اوکراینی

مأموران سربازگیری در اوکراین به فساد و رشوه‌گیری برای بازداشت نکردن سربازان متهم شده‌اند و رئیس‌جمهور این کشور اخیراً تمامی مقامات ارشد این حوزه را برکنار کرد. بااین‌حال، گاردین معتقد است ریشه‌کن کردن این فساد مالی امری دشوار است.

یک جوان ۲۳ اوکراینی که سعی در فرار از کشور دارد، می‌گوید قبلاً سعی کرده با استفاده از یک گواهی پزشکی جعلی، اوکراین را به مقصد مولداوی ترک کند، اما مأموران متوجه شده و او را بازداشت کرده‌اند. البته این بار هم مأموران مرزی با دریافت رشوه، او را آزاد کردند.

گاردین همچنین با سرباز بالقوه دیگری به نام «دیمیترو» گفت‌وگو کرده است، شخصی که می‌گوید اگر به جبهه فرستاده شود، مدت زیادی دوام نخواهد آورد.

این عکاس ۳۱ ساله اوکراینی در ۹ ماه گذشته جز در مواقع ضروری، خانه را ترک نکرده تا با نیروهای سربازگیری مواجه نشود. قاچاق‌برها به دیمیترو گفته‌اند که در فصل پاییز می‌توانند او را از اوکراین خارج کنند و او می‌گوید: «می‌خواهم کشور را ترک کنم. از لحاظ ذهنی دیگر نمی‌توانم محبوس بودن در اینجا را تحمل کنم.»

«نمی‌خواهیم بمیریم!» گفت‌وگوی خبرنگار گاردین با سربازان فراری اوکراین
ماموران اوکراینی در حال بررسی وضعیت سربازی مردان در خیابان

به گزارش گاردین، او از طریق دوستانش که قبلاً از کشور گریخته‌اند به چند قاچاق‌بر معرفی شده است. آن‌ها برای فراری‌دادن او درخواست دست‌کم ۸۰۰۰ یورو کرده‌اند و این مبلغی گزاف است، اما او می‌گوید که برای جنگ ساخته نشده و نمی‌خواهد کسی را بکشد، حتی اگر آن شخص دشمن او، یعنی یک سرباز روس باشد.

دمیترو هنوز آرزوهایی دارد که به آن‌ها نرسیده و می‌گوید: «من در جبهه زیاد دوام نمی‌آورم... می‌خواهم تشکیل خانواده دهم و دنیا را بگردم. آماده مرگ نیستم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha