• جمعه / ۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403040805210
  • خبرنگار : 50553

مشارکت حداکثری، انتخاب اصلح

یک استاد دانشگاه: رعایت اصل عدالت، از ویژگی‌های مهم انتخاب فرد اصلح است

یک استاد دانشگاه: رعایت اصل عدالت، از ویژگی‌های مهم انتخاب فرد اصلح است

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: از ویژگی‌های مهم برای انتخاب فرد اصلح رعایت اصل عدالت است، عدالت در انتخاب مسئولین، توجه به عدم وجود رانت بین اعضای دولت و عدالت در سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود.

حمیدرضا مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اختیار انتخاب رئیس‌جمهور یک حق قانونی است که طبق قانون اساسی به مردم واگذارشده و این حق رأی برابر است یعنی به همان اندازه که رأی بالاترین مقام کشور از جمله مقام معظم در انتخاب رئیس‌جمهور تأثیرگذار است به همان اندازه هم رأی تک‌تک مردم در انتخابات اثر دارد.

وی ادامه داد: همه مردم در خصوص اداره کشور نظراتی دارند اما نمی‌شود تک‌به‌تک جمعیت چند ده‌ میلیونی مردم ایران بتوانند در شیوه اداره کشور اعمال‌نظر کنند، بنابراین انتخابات عرصه‌ای برای تحقق اراده‌های تک‌تک مردم است و مردم با توجه به برنامه‌هایی که نامزدها ارائه می‌کنند فرد اصلح را انتخاب می‌کنند، بنابراین انتخاب مردم در حوزه ریاست جمهوری مساوی با تحقق اراده ملت در اداره و حکمرانی کشور است.

این مسئول بیان کرد: قاعدتاً وقتی رئیس‌جمهور ما به‌عنوان منتخب مردم ایران در مجامع داخلی و بین‌المللی با آرای بیشتری حضور پیدا ‌کند باعث اقتدار رئیس جمهور خواهد شد و از طرفی هر چه اقتدار رئیس‌جمهور بیشتر باشد امکان اینکه بتواند حقوق ملت را از مجامع بین‌المللی استیفا کند و قدرت چانه‌زنی بیشتری هنگام مذاکره و بحث با سایر رؤسای جمهور داشته باشد فراهم می‌شود، بنابراین در حقیقت مشارکت حداکثری اثراتی در جامعه خواهد داشت که مردم از آن نفع خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: حضور در انتخابات رأی به‌ نظام مقدس جمهوری اسلامی است و با مشارکت حداکثری فضایی در جامعه شکل خواهد گرفت که دشمنان ما مأیوس شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: قاعدتاً وقتی شرکت‌کنندگان در انتخابات بیشتر باشند احتمال اینکه انتخاب درست‌تری صورت گیرد بیشتر است؛ وقتی درصد بالاتری از مردم شرکت می‌کنند احتمال انتخاب بهتر و درست‌تر وجود دارد. مشارکت حداکثری سبب ایجاد شورو نشاط می‌شود که این نشاط موجب هم‌افزایی و ایجاد روحیه بهتر در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع ) در حدیثی فرموده‌اند اگر جایی خواستید بین تعدادی از افراد انتخاب کنید ۲ ملاک را در نظر بگیرید اول اینکه مؤمنین و صالحین چه کسی را انتخاب می‌کنند و یا نظرشان در خصوص فرد منتخب چیست و دوم اینکه دشمنان چه کسی را انتخاب می‌کنند.

مشهدی بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای انتخاب فرد اصلح مردمی بودن است به این معنی که آیا نامزد مدنظر در طول زندگی خود در بین آحاد مردم بوده؟ شرایط زندگی مردم را درک کرده ؟ از جنس مردم است؟ در نظر گرفتن این ویژگی سبب می‌شود فردی که در جایگاه رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد درد مردم را به‌خوبی بفهمد، مشکلات را حل کند و منافع عموم را در نظر داشته باشد.

پایبندی به مبانی نظام از ویژگی های فرد اصلح است

وی تصریح کرد: ویژگی بعدی اخلاص است اینکه در کار خود اخلاص را مبنا قرار دهد که اگر این‌طور باشد خداوند وعده داده است کمک خواهد کرد، ویژگی بعدی پایبندی به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی است چراکه مبانی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی از مبانی تغییرناپذیر نظام است و باید ببینیم این مبانی در ذهن رئیس‌جمهور منتخب چه معنی دارد به‌طور مثال استقلال یعنی ما در تصمیم‌گیری‌ها وابسته به کشور دیگر نباشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین بیان کرد: از دیگر ویژگی‌ها رعایت اصل عدالت است، عدالت در انتخاب مسئولین، توجه به عدم وجود رانت بین اعضای دولت و عدالت در سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود. اعتقاد قلبی به اقتدار نظام اسلامی از دیگر ویژگی‌ها برای انتخاب یک فرد اصلح است؛ ما در طول سال‌های بعد انقلاب هرکجا که به جوانان و توان داخلی تکیه کردیم شاهد رشد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور مردم در مراسم تشییع شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در حقیقت رفراندومی در خصوص تفکرات شهید رئیسی بود؛ مردم با حضور در مراسم تشییع شهید جمهور به تفکر شهید رئیسی رأی دادند. سیاست‌های کلانی که در دولت سیزدهم دنبال شد و مورد تأیید مردم قرار داشت باید مورد توجه رئیس‌ دولت چهاردهم نیز قرار گیرد چراکه برنامه‌ریزی‌های شهید رئیسی مورد تأیید مقام معظم رهبری بود.

مشهدی در پایان گفت: شهید رئیسی در حوزه دانشگاهی و توسعه دانش‌بنیان اقدامات مؤثری انجام داد و اثرات آن را حتماً در سال‌های آینده خواهیم دید؛ موضوعی که وجود دارد این است دانشگاه‌ها از سیاست‌های غلطی که در دوره‌های پیشتر رخ‌داده رنج می‌برند. یکی از این سیاست‌ها عدم توجه به سیاست‌های جذب دانشجو است چراکه با سیاست متوازن همراه نبود و فراز و نشیب‌هایی داشت که منجر شد بخشی از فارغ التحصیلان بیکار و شرکت‌ها خالی از نیرو باشد، بنابراین از دولت چهاردهم انتظار می‌رود به دانشگاه‌ها نگاه کلان بلندمدت داشته باشد و سیاست جذب دانشجو تغییر پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha