• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041611481
  • خبرنگار : 50436

/شهردار آینده مشهد از نگاه شهرداران سابق/۲

هاشم بنی‌هاشمی: شهردار مشهد سرمایه را از شهر فراری ندهد

هاشم بنی‌هاشمی: شهردار مشهد سرمایه را از شهر فراری ندهد

ایسنا/خراسان رضوی شهردار سابق مشهد با بیان اینکه شهردار آینده باید دیدی اقتصادی داشته باشد تا بتواند فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و اطمینانی را که سرمایه‌گذاران برای رسیدن به منفعت و انجام کار طلب می‌کنند، به وجود آورد، گفت: ممکن است اقتصاد در مدیریت شهری به نحوی مدیریت شود که سرمایه از شهر فرار کند و مردم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این شهر نباشند که روشی ناصحیح در برخورد با سرمایه است.

سید هاشم بنی‌هاشمی چهارم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های شهردار آینده مشهد اظهار کرد: مشهد به عنوان یک کلان‌شهر و با موقعیتی که در جهان اسلام دارد، باید مدنظر شهردار آینده قرار گیرد که بتواند این شهر را با ویژگی‌های خاص خود توسعه دهد و تجهیز کند تا مردم، زائرین و مسافران خدمات مورد نیز خود را در هر زمان در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین شهردار باید در درجه اول دارای بینش و درک این موضوع باشد که این مساله می‌تواند براساس دانش و تجربه شهردار تعریف شود.

بنی‌هاشمی ضمن بیان اینکه شهردار مشهد باید توانایی سازماندهی و به‌کارگیری موثر نیروهای انسانی که در بخش‌های مختلف شهرداری کار می‌کنند را داشته باشد تا این افراد ماموریت‌های مرتبط با خدمات و توسعه شهر را به انجام برسانند، تصریح کرد: البته افراد کاردان و باتجربه‌ای که در بدنه شهرداری حضور دارند، به طور معمول خدماتی را ارائه می‌دهند اما شهردار باید کاملا به عملکرد آن‌ها اشراف داشته باشد؛ بنابراین طبیعتا شهردار مشهد باید تجربه مدیریت شهری و یا به طور کل مدیریت را داشته باشد.

شهردار سابق مشهد داشتن دید اقتصادی را از ویژگی‌های ضروری شهردار آینده دانست و گفت: شهردار باید بتواند فضای مناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم کند و اطمینانی را که سرمایه‌گذاران قاعدتا برای رسیدن به منفت و انجام کار طلب می‌کنند، به وجود آورد.

وی با بیان اینکه این دید اقتصادی باید مبتنی بر روش‌های صحیح باشد، گفت: ممکن است اقتصاد در مدیریت شهری به نحوی مدیریت شود که سرمایه از شهر فرار کند و مردم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این شهر نباشند که روشی ناصحیح در برخورد با سرمایه است.

بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه یکی از تقاضاهای معمول مردم این است که کارشان در شهرداری به سرعت راه بیفتد و پاسخگویی سریع انجام بگیرد، اظهار کرد: در این مورد استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری که بتواند اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهد و همچنین روند کار آن‌ها را تسریع ببخشد، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: البته این مسئله تا حدی در شهرداری مشهد مورد توجه بوده است، اما در خصوص دفاتر خدمات که نتوانستند به طور مناسب به مردم خدمات‌رسانی کنند، باید بازبینی صورت بگیرد و طبعا بهبود این امر و فراهم آوردن ابزار مناسب آن باید از توانایی‌های شهردار آینده باشد.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، اولین چالش شهردار آینده

شهردار سابق مشهد در پاسخ به این پرسش که شهردار آینده مشهد با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد، تاکید کرد: اولین چالش تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است. برخی از طرح‌هایی که شهرداران سابق شروع کردند کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت کرده و بعضی از موارد تا ۹۰ درصد هم به انجام رسیده است، اما به هر حال تکمیل نشده‌اند.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها زمانی که به اتمام برسد، می‌تواند سرمایه‌گذاری که روی آن‌ انجام شده را فعال کند و مردم نیز می‌توانند از منافع و مزیت‌های طرح‌های تکمیل شده بهره ببرند.

بنی‌هاشمی ضمن اشاره به ارائه خدمات مناسب به عنوان چالش دوم تاکید کرد: این خدمات باید هر روز بهتر از دیروز و راحت‌تر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر با مدیریت درست شهری به شهروندان ارائه شود.

شهردار سابق مشهد مساله سوم را داشتن برنامه سالیانه و درازمدت ۴ ساله دانست و گفت: باید شهردار برنامه را به عنوان یک افق درازمدت ببنید و آن را تحت لوایح به شورای شهر ارائه کند و در نهایت با بررسی آن‌ها به تصویب برسد.

وی با اظهار به اینکه یک مساله‌ای که همیشه از آن به عنوان یک تهدید برای شهر یاد می‌کنند، حوزه حاشیه‌شهر است، گفت: در حقیقت این تهدید یکسری ظرفیت‌هایی دارد که می‌شود آن را به فرصت تبدیل کرد. این مسئله را شهردار باید مدنظر قرار دهد و از این فرصت‌ها برای انجام طرح و برنامه‌هایی که بتواند مشکلات مردم را حل کند، بهره بگیرد و از این فضا برای نیازمندی‌های اسکان و تولید استفاده کند.

بنی‌هاشمی در ادامه در خصوص عملکرد شورای پنجم  گفت: در این شورا نقاط ضعف و قدرتی وجود دارد؛ آن‌ها توانستند پروژه‌های زیادی را شروع کرده و به اتمام برسانند. تاکید بر  حمل‌ونقل عمومی یکی از نیازمندی‌های کلان‌شهرها است و اینکه این شورا انجام پروژه‌ توسعه خطوط قطارشهری را مورد توجه قرار داد راهکار درستی بود، اما اینکه هزینه‌ها افزایش پیدا کند، کار صحیحی نیست. صحبت می‌شود که شورای پنجم ۲۰۰۰ نیروی متفرقه وارد شهرداری کردند؛ طبیعتا این نیروها هزینه دارند و اگر کار درستی در اختیارشان قرار نگیرد سرخورده می‌شوند و نه تنها خدماتی را نمی‌توانند ارائه دهند، بلکه ممکن است موانعی را به وجود آورند.

وی در خصوص توصیه‌اش به شهردارآینده مشهد گفت: مهم‌ترین مساله این است که شهردار وقتی را تلف نکند؛ البته که نباید کاری را بدون مطالعه قبلی انجام دهد، اما از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کند.

شهردار سابق مشهد با اشاره به اینکه توجه به کارهای فوری و پروژه‌های کوچک اهمیت زیادی دارد، گفت: انجام این پروژه‌ها خیلی سریع به اتمام می‌رسد و شهردار نباید از این کارها و یا مشکلات و اقدامات لازم در محلات غافل شود.

بنی‌هاشمی افزود: در این خصوص شهردار مسائل محلات را به عنوان پروژه‌های کوچک تعریف کند و فورا به شهرداران مناطق دستور انجام آن‌ها را بدهد. این افراد نیز حل و فصل مسائل منطقه خود در مقیاس کوچک را حتما مدنظر قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شهردار آینده بتواند شهر را به سمت توسعه هرچه بیشتر در تمامی زمینه‌ها پیش ببرد.

سید هاشم بنی‌هاشمی چهارم شهردار منتخب دومین دوره شورای اسلامی شهر مشهد بوده و از از خرداد ۱۳۸۲  تا اردیبهشت ۱۳۸۶ فعالیت می‌کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha