• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400041510559
  • خبرنگار : 50436

/شهردار آینده مشهد از نگاه شهرداران سابق/۱

احمد نوروزی: شهردار مشهد باید اهل مشورت و استفاده از خرد جمعی باشد

احمد نوروزی: شهردار مشهد باید اهل مشورت و استفاده از خرد جمعی باشد

ایسنا/خراسان رضوی شهردار سابق مشهد گفت: شهردار آینده باید اهل مشورت و استفاده از خرد جمعی باشد و امکان ندارد که یک شهردار بتواند به تنهایی در این حوزه تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین کسانی که روحیه فردگرایی دارند، ممکن است موفقیتی را در این مجموعه به دست نیاورند.

احمد نوروزی، عضو کنونی شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار سابق این شهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های شهردار آینده مشهد، اظهار کرد: در درجه اول شهردار یک شهر باید اعتماد شورای اسلامی را که انتخاب‌کننده او هستند، داشته باشد. بیش از هرچیزی پشتیبانی شوراست که می‌تواند در موفقیت شهرداری اثرگذار باشد و لازمه‌ آن جلب اعتماد شورا از سمت شهردار است که من این را به عنوان یک اصل می‌دانم.

وی افزود: همچنین شهردار مشهد باید کسی باشد که با تمام ویژگی‌های این شهر آشنایی داشته باشد. شهر مشهد با توجه به گستردگی و کلان بودن، ویژگی‌های خاصی را داراست. گاهی ممکن است شهردار حتی تا پایان کار چهار ساله خود بخشی از شهر را نشناسد یا با یک‌سری از امور آشنایی پیدا نکند که این یک ضعف در کار شهرداری است.

نوروزی با اشاره به اینکه شهردار باید تجربه کار شهرداری را از قبل داشته باشد، بیان کرد: شهرداری پیچیدگی‌ها و گستردگی‌های بسیار خاصی و حجم کار بسیار وسیعی دارد. اگر کسی تجربه این کار را نداشته باشد، احتمال موفقیتش کاهش پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: من به عنوان کسی که سال‌ها فرماندار، بخشدار، معاون استاندار و مدیرکل بودم، وقتی به عنوان شهردار مشغول به کار شدم متوجه شدم که شهردار بودن کار بسیار سختی است و هنوز با پیچیدگی‌های آن آشنایی کامل ندارم. من این سوال را از سایر شهرداران سابق مشهد در نشست‌هایی که داشتیم پرسیدم و آن‌ها نیز همگی بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

نوروزی با اظهار به اینکه شهردار باید اهل مشورت و استفاده از خرد جمعی باشد، توضیح داد: در حوزه شهرداری، امکان ندارد که یک شهردار بتواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند، بلکه مهمترین نکته در کار شهردار این است که اهل استفاده از ظرفیت‌های دیگران و دانش آن‌ها باشد؛ بنابراین کسانی که روحیه فردگرایی دارند، ممکن است موفقیتی را در این مجموعه به دست نیاورند.

شهردار سابق مشهد با بیان این نکته که اداره شهر مشهد بدون استفاده از علم و تکنولوژی روز امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: لازم است شهردار مشهد تا حد زیادی با علم روز آشنایی داشته باشد؛ زیرا امروزه باید در مدیریت شهرها برای شفافیت و جلوگیری از فساد از تکنولوژی استفاده شود.

نوروزی افزود: دوره‌ای که کار را با نیرو، حراست و انتظامات پیش ببریم، گذشته است و باید به سمتی پیش رفت که با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم جلوی این مسائل گرفته شود. همچنین علم و تکنولوژی کار مردم را در مجموعه شهرداری تسریع می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد صبور بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های لازم شهردار دانست و گفت: شاید این مسئله را خیلی از افراد، مهم تلقی نکنند، اما کسی که قصد دارد یک کار جمعی انجام دهد و با مجموعه شورای ۱۵ نفره هماهنگ باشد، نیازمند این است که سعه صدر فراوان و قدرت تحمل نقد دیگران را داشته باشد تا بتواند با وجود انتقادهای شدید دیگران، از نکات مثبت این نقدها بهره لازم را ببرد.

نوروزی در پاسخ به این سوال که کدام مسائل مشهد باید در اولویت شهردار آینده مشهد قرار بگیرد، گفت: در مدیریت شهر مشهد، تمامی حوزه‌ها در کنار همدیگر حائز اهمیت هستند و شما نمی‌توانید بگویید که به فرض مثال فلان موضوع اولویت شهرداری است و سایر مسائل در رده‌های بعد قرار می‌گیرد. اقدامات در حوزه‌های مختلف باید به موازات هم پیش رود، اما باتوجه به اینکه مشهد شهر زیارتی است و اقتصاد آن متکی به ارائه خدمات است، ما در حوزه خدمات‌رسانی باید بتوانیم بهتر از این فرصت‌هایی که به علت وجود مقدس امام رضا(ع) در اختیار شهر قرار دارد، بهره بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما باید خدمات مورد نیاز  ۳۰ میلیون زائری که سالانه به مشهد وارد می‌شوند را در دوره اقامت آن‌ها فراهم کنیم و با استفاده از آن برای مردم در مجموعه شهرداری اشتغال ایجاد کنیم. شهرداری مشهد هنوز نتوانسته از این فرصت‌ها استفاده کند.

نوروزی با بیان اینکه زائری که به مشهد می‌آید، حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز وقت آزاد دارد و این ما هستیم که باید برای این ساعات به عنوان مکمل زیارت برنامه داشته باشیم و وقت زائران را پر کنیم، تاکید کرد: در حوزه‌های دیگر در مشهد خوب کار شده است، اما این مسئله هنوز جای کار بسیار دارد.

گفتنی است؛ احمد نوروزی شهردار اولین دوره شورای شهر مشهد بوده است و  از خرداد ۷۸تا خرداد ۸۲ مسئولیت شهرداری مشهد را بر عهده داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha