• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99121007126
  • خبرنگار : 71452

چشم اندازی برای درمان سرطان با استفاده از سلول‌های ایمنی

چشم اندازی برای درمان سرطان با استفاده از سلول‌های ایمنی

نتایج فاز نخست کارآزمایی بالینی پروژه استفاده از سلول‌های ایمنی در ۵ بیمار مبتلا به تومور مغزی گلیوبلاستوما همزمان با رونمایی از دو پروژه تحقیقاتی دیگر پژوهشگاه رویان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در بین تمام سرطان‌ها، تومورهای بدخیم مغزی اغلب پاسخ مناسبی به درمان نمی‌دهند و به دلیل موقعیت قرارگیری آنها در مغز، فرایند دارورسانی یا تابش پرتو نیز با مشکل مواجه می‌شود. استفاده از سلول های ایمنی برای درمان تومورهای مغزی، می تواند امید به درمان بیماران به این بیماری و سایر مبتلایان به سرطان را افزایش دهد.

پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در طرحی مشترک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پروژه استفاده از سلول های ایمنی برای درمان تومور مغزی را از ۵ سال قبل آغاز کردند.

در این پروژه، پژوهشگران موفق به توسعه فناوری جداسازی و فعال‌سازی سلول‌های ایمنی شدند که این سلول‌ها، قادر به هدف‌گیری سلول‌های تومور مغزی در محیط آزمایشگاه و در مدل‌های پیش بالینی شدند. سلول‌های ایمنی موسوم به نیک‌سل یکی از اعضای خانواده که بیشترین تشابه ژنتیکی را با بیمار داشت، جداسازی شده و در پژوهشگاه رویان در شرایط کاملاً تمیز، سلول‌های کشنده طبیعی از خون اهداکننده جداسازی و تقویت شد تا بتواند سلول تومور مغزی را هدف قرار دهد. پس از تأیید سلامت، سلول‌ها به بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان ۱۵ خرداد دانشگاه علوم پزشکی گلستان ارسال و به ۵ بیمار مبتلا به تومور مغزی تزریق شدند.

دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد علوم و فناوری سلول‌های بنیادی تأکید کرد: علم سلول‌های بنیادی، سه شاخه اصلی سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت را شامل می‌شود، اما شاخه بسیار جدیدی در این علم مغفول مانده که درمان سرطان با استفاده از سلول‌های ایمنی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به نظر می‌رسد آینده درمان سرطان به سمت استفاده از این سلول‌ها حرکت می‌کند و تیم‌های مختلفی در کشور شکل گرفته‌اند تا بتوانند از این فناوری پیشرفته برای درمان بیماران مبتلا به سرطان استفاده کنند.

دکتر مرضیه ابراهیمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی،نیز در این زمینه گفت: در این فناوری، نیک‌سل‌ها دقیقاً به ناحیه تومور هدایت می‌شوند؛ نیک‌سل‌ مانند میکروجراح‌ در بدن بیمار عمل کرده و از رشد تومور جلوگیری می‌کند. عوارض ناشی از تزریق نیک‌سل‌ها روی ۵ بیمار مبتلا به تومور مغزی گلیوبلاستوما مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان داد، استفاده از این سلول‌ها کاملاً ایمن بوده و عوارضی برای بیمار به همراه ندارد.

کسب اطمینان در مورد کارامد بودن استفاده از سلول‌های ایمنی برای درمان مبتلایان به تومور مغزی که منجر به درمان موفق بیماران شود، نیازمند انجام فاز دو کارآزمایی بالینی و زمان بیشتری است. پژوهشگاه رویان در گام بعدی، استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری سلول‌های توموری در سرطان تخمدان و ملانوما را در دست اجرا دارد.

شایان ذکر است، در مراسمی که صبح امروز (۱۰ اسفند) در پژوهشگاه رویان برگزار شد، از ۳ پروژه مهم این پژوهشگاه شامل گزارش نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومورهای مغزی بدخیم، موش تراریخت hACE۲ برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹، گزارش پیشرفت اولین فرآورده ژن درمانی برای یک نوع سرطان خون رونمایی شد؛ همچنین فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان افتتاح شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha