• سه‌شنبه / ۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99100906895

نماینده ولی فقیه در فارس:

حماسه ۹ دی میثاق دوباره ملت ایران با اهل بیت(ع) بود

حماسه ۹ دی میثاق دوباره ملت ایران با اهل بیت(ع) بود

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، دستیابی به بصیرت را با توسل به اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) در ارتباط مستقیم دانست و تاکید کرد که حماسه ۹ دی، تجدید میثاق دوباره ملت بصیر ایران با اهل بیت(ع) بود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم مجازی تجمع طلاب و روحانیون فارس که به مناسبت بزرگداشت حماسه ۹ دی در شیراز برگزار شد، با تأکید بر اینکه ۹ دی روز حمایت از ولایت و ولایت شاخه‌ای از ولایت معصوم است، گفت: وقتی از ولایت فقیه حمایت کنیم در واقع از ولایت معصومین حمایت کرده‌ایم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: اینکه یک فقیه حق دارد در امور ما امر و نهی کند و این امر و نهی واجب است اطاعت شود ناشی از جعل امام زمان(عج) و امام صادق(ع) است و این مسئله را ائمه معصومین برای فقیه عادل مبسوط الید در زمان غیبت قرار دادند.

او با تاکید براینکه ایرانیان همواره نسبت به اهل بیت(ع) عشق و ارادت خود را اثبات کرده‌اند، وجود مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز و خطه فارس را نشانه‌ای از همین ارادت دانست و گفت: هر زمان لطمه‌ای پیش آمد، همت عالی مردان غیور و زنان با ایمان فاطمی در ایران، آن را مرتفع کرده است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه افتخاری بالاتر از این نیست که روحانیت شیعه، شهیدی مانند شیخ فضل‌الله نوری دارد که به دار آویخته شد تا حکم اهل بیت(ع) زیرپا گذاشته نشود، گفت: بعد از آن بود که مجبور شدند در حقوق ایران قانونی تصویب کردند که اجازه طرح تصویب قوانین مخالف با حکم صادق آل محمد(ص) را نمی‌داد.

او با بیان اینکه آنچه امروز در کشورمان داریم نتیجه همین شهادت‌ها است، گفت: این قضایا ادامه داشت تا به ۹ دی سال ۸۸ رسید و آن فتنه عجیبی شکل گرفت و این فتنه برای آن بود که حرف کسی که امام صادق(ع) او را بر منبر نشانده است، محقق نشود در صورتی که این فقیه عادل حق دارد امروز دستور دهد و نباید در مقابل آن بایستیم؛ اما فتنه‌گران آمدند تا این قضیه را بشکنند و خدا هم کمرشان را شکست و دست خدا دوباره از آستین ملت ایران بیرون آمد چرا که این مملکت متعلق به امام زمان(عج) است و نائب امام زمان(عج) در رأس آن قرار دارد.

آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه گفت: در ایام فاطمیه بهترین سخن، صحبت از بصیرت است زیرا بصیرت پیدا کردن با توسل به حضرت زهرا(س) مرتبط است چرا که روشنی آسمان و زمین به برکت حضرت زهرا(س) است و بصر و بصیرت وابسته به شناخت این بانوی دو عالم است. آن بانوی بصیرت در روزی که همه گیج بودند مسیر مستقیم دین را شناخت و به تنهایی پای آن ایستاد تا امروز که ایام فاطمیه برگزار می‌کنیم.

او با تأکید بر اینکه امروز از برکت حضرت زهرا(س) ولایت داریم و اگر ایشان راه درست را با بصیرت تشخص نداده بودند و به وظیفه خود عمل نکرده بودند، همه ما در همان بی بصیرتی و گمراهی می‌ماندیم، گفت: این وجود مقدس آن روز تنهایی ایستاد و ضربه‌ها و لطمه‌هایی خورد اما یک تنه ایستاد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه یوسف بر لزوم تداوم نقش دعوت‌گری توسط روحانیون به تاسی از پیامبر مکرم اسلام(ص) تاکید و خطاب به طلاب و روحانیون حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: هرچقدر محدودیت هم داشته باشیم باید به وظیفه خود به هر شکلی عمل کنیم، اینکه امروز همه ما عمامه به سر گذاشتیم نشانه آن است که برای دعوت مردم تلاش کنیم تا مورد امضای امام زمان(عج) قرار گیرد و کار بر زمین مانده هم زیاد است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس یکی از ابعادی که روحانیت بسیار می‌تواند به‌صورت ویژه در آن کمک کند، بحث فقه آل محمد(ص) دانست و گفت: این فقه امر مهمی است و اگر فقه را به مردم یاد ندهیم، مسئول هستیم.

امام جمعه شیراز با ابراز تاسف از اینکه فقه غریب مانده است، گفت: در جامعه ما کسی نیست که متوجه باشد فقه غریب شده است در صورتی که اگر فقه را یاد ندادیم، مردم حرام خوردند و حرام خوردن هم اگر راه افتاد، دیگر بصیرتی نخواهد بود زیرا لقمه حرام مانع از آگاهی و بصیرت می‌شود.

او با تأکید بر اینکه باید نهضت آموزش فقه راه‌اندازی شود، گفت: مساجد پایگاه آموزش فقه به مردم بوده است و اکنون اگر می‌گوییم مساجد تعطیل هستند، باید بدانیم که کرونا تا ابد نمی‌ماند ولی باید به مردم حلال و حرام را یاد دهیم زیرا اقتضای لقمه حرام این است که طرفداری از حق نکنند.

آیت‌الله دژکام آموزش احکام خدا به مردم را گامی در مسیر بصیرت افزایی دانست و افزود: باید آگاهی به احکام اهل بیت(ع) را به جد دنبال کنیم و در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه، طلاب به احکام آگاه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: حتی در دانشگاه علوم پزشکی هم تا زمانی که به دانشجویان فقه آموزش داده نشود، نمی‌توان به آنان درباره اخلاق پزشکی سخن گفت و این‌ها وظیفه ماست که بر زمین مانده است.

آیت‌الله دژکام همچنین ایمان را نحوه آگاهی درونی و بصیرت دانست و با اشاره به نکاتی به نقل از مرحوم نراقی، تاکید کرد که برخی از صفات اخلاقی ناشی از یک سری صفات دیگری است، علم و ایمان باید کنار هم بیاید تا بصیرت به دست آید و این علم و ایمان ناظر به آگاهی است و بصیرت هم از آنجا ناشی است؛ لذا باید ایمان به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) را در مقابل دشمن تقویت کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر لزوم آماده سازی جامعه برای ظهور، تقویت ایمان به اهل بیت(ع) را اساس این امر دانست و خاطرنشان کرد که امام زمان(عج) ما را رها نکرده است بلکه به دست نائب خود سپرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha