• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403040704478
  • خبرنگار : 50649

معاون استاندار فارس:

محیط زیست به وظایف خود در قبال دریاچه مهارلو عمل کند

محیط زیست به وظایف خود در قبال دریاچه مهارلو عمل کند

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با بیان اینکه در سال‌های گذشته پساب‌های غیر بهداشتی متعددی وارد دریاچه مهارلو شده است، مسئولیت فعلی رسیدگی به این وضعیت را به عهده محیط زیست دانست و تأکید کرد: محیط زیست باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

محمد فرخ‌زاده امروز، ۷ تیرماه در جلسه ساماندهی دریاچه مهارلو با بیان اینکه این دریاچه گوهری کم نظیر در شرق شیراز است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، گفت: استان پهناور فارس سرشار از جاذبه‌های طبیعی است که باید با مسئولیت‌پذیری و بسترسازی برای حضور سرمایه‌گذاران با رعایت پروتکل‌های زیست محیطی مقدمات توسعه پایدار را پدید آورد.

وی افزود: این دریاچه با مساحت ۶۰۰ کیلومتر مربع گوهری کم‌نظیر در ایران واقع در شرق کلان شهر شیراز است که سال‌هاست متولی مشخصی نداشته و انباشتگی مسائل زیست محیطی، بی‌توجهی زیرساخت‌های گردشگری و خدماتی، برداشت‌های بی رویه نمک، رسوب انواع پیمان‌ها و زباله‌ها، عدم ایمنی جاده‌ای لازم و نداشتن یک متولی این منطقه را دچار مشکلات عدیده کرده است.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با بیان اینکه در سال‌های گذشته پساب‌های غیر بهداشتی متعددی وارد دریاچه شده و عملا این منطقه که جزو مناطق چهارگانه بوده کاملا رها شده است، افزود: مسئولیت فعلی آن با محیط زیست استان است و باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند.

وی افزود: دریاچه مهارلو(مصطلح به دریاچه نمک) دارای جاذبه‌های مکمل متعددی همانند زمین‌های مستعد برای کاشت گیاهان دارویی است و لازم است جهادکشاورزی استان طرحی برای کشت گیاهان دارویی منحصربه‌فرد در اطراف دریاچه مهارلو را آماده کند تا با ایجاد جاذبه‌های مکمل، رونق گردشگری کشاورزی نیز به جاذبه‌ها اضافه شود.

فرخ‌زاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر کسی از برکات و محصولات دریاچه نمک همانند پتروشیمی ‌و برخی صنایع دیگر استفاده می‌کند، ضمن رعایت رویه‌ها و استانداردهای زیست محیطی باید حق مسئولیت اجتماعی خود را به این منطقه بپردازد.

وی با پاسداشت یاد ۳ نفر از کارکنان سازمان راهداری که اخیرا جان خود را برای آسایش هم‌استانی‌ها از دست دادند، اظهار کرد: انتخاب مهندس مشاور و ایمنی‌سازی جاده در این مسیر، جداسازی مسیرهای توقف، آماده‌سازی پارکینگ امن و طراحی مسیرهای کندرو و نصب علائم از نکات بسیار مهم است که اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان باید در این منطقه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس از فرماندار شهرستان سروستان خواست تا روند احداث حوضچه‌هایی که به طرف دریاچه پیشروی داشته‌اند را مسدود ساخته و تمهیدات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

به گفته وی، بستر جغرافیایی مهارلو با دارا بودن چشمه آب گرم، دریاچه نمک، چشم‌انداز زیبا در ارتفاعات، کاروانسراها و دیگر ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری مهیا است و باید طرح‌های خدماتی مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

فرخ‌زاده، استعداد دریاچه مهارلو را به منظور گردشگری سلامت را ارزنده توصیف کرد و افزود: نمک درمانی و پرورش گیاهان دارویی از جاذبه‌های بیشمار این منطقه در حوزه توریسم سلامت به‌شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه این منطقه می‌تواند محلی برای ورزش‌های آبی در زمان بارش و ورزش‌های هیجانی و ارتفاع نوردی و پاراگلایدر و در زمان کم آبی باشد، از اداره‌کل ورزش و جوانان استان خواست تا طرحی مطلوب به منظور راه‌اندازی ورزش‌های آبی و ارتفاعی در دریاچه مهارلو ارائه کند.

فرخ‌زاده تاکید کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی می‌توانیم از وزارت ورزش و جوانان پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس از برنامه‌ریزی برای گسترش فضای سبز در منطقه مهارلو با بهره‌گیری از پوشش‌های گیاهی سازگار با اقلیم خبر داد و افزود: با همکاری منابع طبیعی و محیط زیست طرح‌های جنگل کاری در این منطقه دنبال خواهد شد.

فرخ‌زاده با بیان اینکه اختصاص اعتبارات مدیریت بحران استانداری به منظور ایمن‌سازی منطقه مهارلو نقش مهمی دارد، اظهار کرد: در استان فارس در حدود ۱۸۰نقطه حادثه خیز داشتیم که نیمی از آن‌ها ایمن‌سازی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، در این جلسه مقر شد میراث فرهنگی استان نسبت به تعمیر و تجهیز سرویس‌های بهداشتی احداث شده قبلی و صدور مجوز مراکز رفاهی و گردشگری اقدام کند و نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه هم قول مساعد خود را برای بسیج ظرفیت‌های کشوری برای احیای این دریاچه اعلام کرد، پیگیری مصوبات نیز به فرماندار جدید سروستان سپرده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۷

هر انسانی وامدار نسل گذشته است و نسبت به نسل بعد از خود هم مدیون است.