• دوشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99063123947
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/به مناسبت یازدهمین سالگرد درگذشت پرویز مشکاتیان/

۱۱ سال پس از سکوت اسطوره سنتور

۱۱ سال پس از سکوت اسطوره سنتور

ایسنا/خراسان رضوی ۱۱ سال از درگذشت پرویز مشکاتیان، هنرمند نامدار خراسانی می‌گذرد، او اهل نیشابور و یکی از برترین نوازندگان و مفاخر موسیقی ایران بود که نه تنها در طول زندگی بلکه پس از مرگش نیز مهجور واقع شد، آرامگاه پرویز مشکاتیان و اقداماتی که قرار بود برای آن صورت بگیرد هیچ کدام انجام نشد و علاوه‌بر آن اخیرا خانه‌ای که در آن زاده شده بود، نیز تخریب شد.

بدون شک پرویز مشکاتیان اولین نفری نبود که قدر او دانسته نشد و غریبانه از میان اهل موسیقی رفت و آخرین نفر نیز نخواهد بود، مشکاتیان مانند بسیاری دیگر از هنرمندان بزرگ موسیقی در طول زندگی مهجور بود و حالا هم که در زادگاه خود به خاک سپرده شده، همچنان غریب است؛ ۱۱ سال بعد از خاموشی او می‌گذرد، اما هنوز هم نه تنها آن‌گونه که باید و شاید به آرامگاه این پهلوان موسیقی ایران توجهی نشده بلکه خرداد ماه سال جاری خانه‌ای که پرویز مشکاتیان در آن زاده شده و  قرار بود تبدیل به موزه موسیقی شود، تخریب شد.

شورا و شهرداری حق مرحوم مشکاتیان را به خوبی ادا نکردند

عضو شورای شهر نیشابور در همین خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه شورای شهر و شهرداری نیشابور طی این ۱۱ سال که از فوت پرویز مشکاتیان استاد موسیقی ایران می‌گذرد، نتوانستند حق وی را به خوبی ادا کنند و طی این سال‌ها کار خاصی انجام ندادند.

رضا مهرداد عنوان کرد: اگر چه سال ۸۸ که مرحوم مشکاتیان فوت نمود دوره شورای سوم شهر نیشابور بود و از سویی منابع مالی شهرداری‌ها نسبت به زمان حال وضعیت بسیار بهتری داشت و همچنین با تنش‌های کمتری مواجه بودند، اما چون اراده‌ای برای انجام تعهداتی که در زمان دفن این استاد و ایجاد باغ مشاهیر داده بودند، وجود نداشت تعهدات انجام نشد و این موجب شد امروز شرمنده خانواده این مرحوم و مردم فرهنگ دوست نیشابور و ایران باشیم.

وی مطرح کرد: چون شورای پنجم شهر نیشابور هم در شرایط خاص و سختی قرار دارد تا کنون فرصتی نبوده تا به تعهداتی که شورای سوم در زمان دفن مرحوم مشکاتیان دادند فکر کنیم، در واقع با عمل نکردن به تعهدات در حق استاد پرویز مشکاتیان کوتاهی صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: البته تنها بخشی از تعهدات بر عهده شورا و شهرداری بوده و سایر نهادها هم که وظایفی را دارند به اهمیت این موضوع توجهی نکردند.

وی با بیان اینکه مرحوم مشکاتیان نه تنها چهره‌ای کشوری بلکه جهانی است، افزود: هر چند شخصیت‌های برجسته بسیاری داریم، اما با وجود اینکه نیشابور سه گوهر ناب از جمله خیام، عطار و مشکاتیان را در دل خود جای داده ولی قدر این گوهرها را نمی‌دانیم.

مهرداد اظهار کرد: هر چند اگر محور توسعه نیشابور گردشگری باشد، می‌شود چشم‌اندازی را تعریف نمود تا گردشگری بر مبنای استفاده از فرصت حضور این شخصیت‌ها در نیشابور باشد ولی متأسفانه نگاه توسعه شهرستان بر مبنای گردشگری نیست.

وی گفت: با وجود اینکه شورای پنجم به فکر ساماندهی آرامگاه مرحوم مشکاتیان بود، اما دستش خالی و مواجه با بحران‌های مالی و خاص بود که امکان پرداختن به این موضوعات را کمتر می‌کرد.

این عضو شورای شهر افزود: اگر چه قرار بود باغ عطار و آرامگاه مشاهیر نیشابور فضاسازی و به یکدیگر متصل شوند و فضایی در شان شخصیت استاد مشکاتیان و سایر بزرگانی که در آن محل دفن هستند، ایجاد شود ولی اقدامی صورت نگرفت.

وی مطرح کرد: در کنار نخواستن‌ها و نداشتن‌ها باید ضوابط دست و پاگیر میراث فرهنگی را در شهرهایی مانند نیشابور که قدمت بسیاری دارند نیز لحاظ کرد، با وجود اینکه در شورای چهارم و پنجم به جد پیگیر تأمین روشنایی بودیم اما برای نصب یک برج نوری مشکل داشتیم و اجازه نمی‌دادند.

مهرداد در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز درشکه‌چی‌ها و شترداران، همچنان در آرامگاه مشاهیر که «مشکاتیان» نیز در آن آرامیده، جولان می‌دهند، گفت: ساماندهی آن‌ها همتی می‌خواهد که علاوه بر شهرداری و شورای شهر سایر نهادها هم باید در کنارمان باشند و کمک کنند تا درشکه‌چی‌ها و شترداران دارای ضوابط و لباس متحدالشکلی شوند.

وی عنوان کرد: تا کنون در شورای شهر برای این موضوع بحث‌هایی صورت گرفته و پیگیر هستیم ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن ساماندهی مکان استقرارشان تغییر کند، امیدواریم طی چند ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص باشیم.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: هر گونه اقدامی که بخواهد در منطقه انجام شود باید با مجوز میراث فرهنگی و گردشگری باشد، حتی برای نصب گلدان‌ها و کاشت درختان ضابطه‌های خاص خود را دارند همین ضوابط موجب می‌شوند اقدامات با تأخیر انجام شوند.

مخالف جانمایی آرامگاه مشاهیر بودیم

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیشابور گفت: متولی اصلی در معرفی هنرمندانی مانند استاد مشکاتیان سازمان‌های مختلفی از جمله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

محمد اسماعیل اعتمادی افزود: علیرغم اینکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه وظایف خود اقدام به پیگیری ثبت خانه پدری استاد مشکاتیان در فهرست آثار ملی نمود تا از این طریق ضمن جلوگیری از تخریب برای جذب گردشگر موزه موسیقی راه‌اندازی شود اما متأسفانه در خرداد ماه امسال توسط مالکین جدید این خانه تخریب شد.

وی اظهار کرد: اگر چه از همان زمان درگیر پرونده حقوقی این موضوع هستیم اما اگر این خانه حفظ می‌شد می‌توانستیم با تبدیل آن به یک مرکز گردشگری و موزه موسیقی برای جذب گردشگر بیشتر اقدام کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور مطرح کرد: تا کنون آن‌گونه که باید نتوانستیم از نام و حضور استاد مشکاتیان در آرامگاه مشاهیر نیشابور به نحو درست استفاده کرده و معرفی وی را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در شورای شهر خرید خانه پدری استاد مشکاتیان توسط شهرداری به تصویب رسیده بود اما به خاطر مشکلات مالی این امر محقق نشد در صورتی‌ که یکی از پتانسیل‌های گردشگری نیشابور می‌توانست منزل این استاد باشد.

اعتمادی افزود: می‌شود همان‌ گونه که برای روز عطار و خیام از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌شود برای برگزاری مراسم‌ در خور شأن استاد مشکاتیان هم همین برنامه‌ریزی‌ها را داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه از همان ابتدا میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به جانمایی آرامگاه مشاهیر مخالف بود، اظهار کرد: به دلیل تاریخی بودن عرصه به هیچ عنوان امکان ساخت‌ و ساز در آنجا وجود ندارد و در این خصوص بارها تذکر داده بودیم که جانمایی صورت گرفته برای آرامگاه مشاهیر اصلا مناسب نیست و نباید کسی در این محل دفن شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور گفت: با وجود تمامی مخالفت‌ها ولی آرامگاه مشاهیر احداث و مرحوم شیدا اولین کسی بود که در آنجا دفن شد.

وی تصریح کرد: مشکلی که در این محل داریم ضوابط خاص منطقه تاریخی است، بر اساس این ضوابط امکان هیچ‌گونه ساخت‌ و ساز و توسعه در محل وجود ندارد، چون تمامی آن محل آثار تاریخی هستند به همین علت معتقدیم که جانمایی آرامگاه مشاهیر از نظر میراث فرهنگی و گردشگری صددرصد اشتباه بوده است.

اعتمادی تأکید کرد: اکنون هم اعلام می‌کنیم که باید برای سایر مشاهیر مکان دیگری پیش‌بینی شود تا اگر قرار بر ساخت‌ و ساز و بنای یادبودی بود با مشکل مواجه نشوند.

وی گفت: در حال حاضر احداث هر گونه ساخت‌ و ساز و احداث المان و یادمان در محل آرامگاه مرحوم پرویز مشکاتیان و دیگر مشاهیر از نظر میراث فرهنگی و گردشگری ممنوع بوده و به جهت تاریخی بودن عرصه اجازه داده نخواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نیشابور همچنین افزود: هر چند سال قبل قسمتی از آرامگاه مشاهیر حصار کشی و موانعی ایجاد شد تا درشکه‌ها وارد فضا نشوند، اما باید طرح جامع تهیه و با نظارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اجرا و محدوده ساماندهی گردد.

حالا مزار استاد در محوطه‌ای است که هیچ‌کدام از مسئولان نیشابور مسئولیت ساماندهی آن را قبول نمی‌کنند و این برخلاف صورت‌ جلسه‌هایی است که مسئولان پیشین امضا کرده و قول داده بودند.

در این ۱۱ سال،‌ می‌شد از زندگی کوتاه و پربار پرویز مشکاتیان کتاب‌ها نوشته شود و یا زندگی و آثارش تحلیل می‌شد و هزاران اقدام دیگر که نشد؛ آرامگاه این هنرمند بلندآوازه اگر چه در جوار باغ عطار است اما بسیاری از اقداماتی که بنا بود برای آن صورت بگیرد، صورت نگرفت و اخیرا خانه پدری او نیز تخریب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha