• یکشنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99052619195
  • منبع : نمایندگی مرکزی

یک مسئول در شرکت ملی نفت:

دلیجان می تواند قطب استفاده از لجن های نفتی باشد

دلیجان می تواند قطب استفاده از لجن های نفتی باشد

ایسنا/مرکزی رئیس محیط زیست اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه اسلج های نفتی پسماند نیستند، گفت: دلیجان می تواند قطب استفاده از لجن های نفتی باشد.

فرزاد نژاد بهادری ۲۶ مردادماه در جلسه مشترک کمیسیون مبارزه با قاچاق کلا و ارز استان مرکزی و قم در خصوص ساماندهی لجن های نفتی بیان کرد: روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت برای مصرف داخلی درکشور تولید می شود که بخشی از آن لجن نفتی است.

وی با بیان اینکه لجن نفتی مشروط بر اینکه به درستی مدیریت شود، پسماند محسوب نمی شود، اما لجن اسیدی واحدهای تصفیه دوم روغن، پسماند محسوب می شوند، گفت: در سه سال اخیر با مدیریت درست صورت گرفته، آلودگی خاک به واسطه لجن های نفتی اتفاق نیفتاده است و لجن نفتی برای واحدهای پایین دستی استفادهشده  و تولید شغل کرده است. پسماندهای واحدهای تولیدی باید به شکلی مدیریت شوند که خوراک دیگر صنایع باشند و دلیجان می تواند قطب استفاده از این لجن نفتی باشد.

نژاد بهادری تصریح کرد: البته پیمانکاران ممکن است در حمل این لجن های نفتی تخلف داشته باشند و آنرا در جایی که نباید، تخلیه کنند، اما این لجن ها پسماند قلمداد نمی شوند.

وی با بیان اینکه واحدهای تصفیه دوم روغن معضلی در کشور هستند، چون تکنولوژی آنها خارج از رده است، افزود: برای رفع مشکلات موجود در موضوع لجن های نفتی، این اقلام به صورت علمی و با رعایت الزامات زیست محیطی به مزایده گذاشته می شوند و به عنوان یک محصول فروخته می شوند، در واقع این لجن ته مانده محصولات است که در زمره پسماند جای نمی گیرد.

به گزارش ایسنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اقتصاد مبتنی بر لجن نفتی یک واقعیت است، اظهار کرد: شاید سال های قبل امکان استفاده از این لجن ها نبود، اما در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند.

سعید فرخی نگاه سازمان محیط زیست به این مقوله ها نگاه محصول محور است، درحالی که باید نگاه فرآیند محور هم وجود داشته باشد و نسبت به این موضوع نگاه سرمایه گذاری اعمال شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه سردار حسن مفخمی شهرستانی فرمانده انتظامی استان مرکزی در خصوص توقیف اسلج های نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری اظهار کرد: تعداد پرونده های توقیف اسلج نفتی ۳۹۳ درصد، میزان توقیفات ۲۷۳۷ درصد و ارزش ریالی توقیفات ۱۵۹ درصد افزایش یافته است. این ماشین های حامل اسلج به دلیل نداشتن بارنامه توقیف می شوند.

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز بیان کرد: لجن نفتی یکی از مهمترین آلوده کنندگان محیط زیست است و به ازای هر ۵۰۰ تن نفت خام یک تن لجن نفتی تولید می شود.

رضا میرزایی با بیان اینکه استان مرکزی به دلیل استقرار پالایشگاه و واحدهای نفتی و شریان های خطوط لوله و مخابرات، معضلاتی دارد، گفت: این لجن های اسیدی شبه قیر هستند و سودجویان با انتقال آن به دلیجان در صنعت تولید ایزوگام از آن استفاده می کنند و اینکار باعث می شود که این لجن ها روی بام ها قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر این لجن ها به راحتی به مزایده گذاشته می شوند در حالی که حمل و انتقال و ساماندهی آنها نیازمند عزم ملی است.

میرزایی با بیان اینکه اگر این لجن ها با عنوان پسماند جابجا نشوند، محیط زیست مشکلی با آنها ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر این لجن ها با عنوان پسماند جابجا می شوند و محیط زیست باید به موضوع ورود کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha