• چهارشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99052216419
  • منبع : نمایندگی کردستان

فرماندار دهگلان:

ارتقای شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی در دهگلان ضروری است

ارتقای شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی در دهگلان ضروری است

ایسنا/کردستان فرماندار دهگلان با اشاره به فعالیت تنها یک یاب کتابخانه در این شهرستان، گفت: ارتقای شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی در این دهگلان ضروری است.

 فرزاد شمس امروز(22مرداد) در نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان که با حضور مدیرکل کتابخانه ای عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها کتابخانه عمومی نهادی در این شهرستان، کتابخانه شهید دکتر مجید شهریاری است و این امر زیبنده و شایسته نیست.

وی با اشاره به نرخ بالای سواد در شهرستان دهگلان، عنوان کرد: این شهرستان از نظر نرخ سواد و افراد تحصیل کرده در استان کردستان زبانزد است و باید با برنامه ریزی و جذب اعتبارات لازم شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی را ارتقا داد.

فرماندار با اشاره به شاخص بالای امانت کتاب در تنها کتابخانه عمومی شهرستان دهگلان، بیان کرد: این امر نشان می دهد میزان توجه به کتاب در این شهرستان بالاست و باید بسترهای لازم برای ارتقای شاخص های کتابخوانی فراهم شود.

شمس، نقش فضای مجازی را در اجرای برنامه های فرهنگی مهم برشمرد و گفت: استفاده مفید از این ظرفیت به ویژه در حوزه فرهنگ می تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

وی خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه های فرهنگی شد و افزود: موازی کاری سبب هدر رفت زمان و هزینه می‌شود و باید دستگاه های متولی این بخش با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب برنامه های مشترک و اثرگذاری برگزار کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان نیز در این جلسه  با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تمرکز بر اجرای برنامه در فضای مجازی بیشتر شده است، عنوان کرد: خوشبختانه استان کردستان در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته است.

محمد مخدومی از کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی نام برد و افزود: امروزه وظیفه کتابخانه های عمومی تنها امانت کتاب نیست بلکه برنامه های متنوعی از جمله نشست های کتاب خوان، مسابقات کتابخوانی، رونمایی از کتاب، قصه گویی و ....در این نهاد برگزار می شود.

وی راه اندازی و ایجاد کتابخانه سیار و مشارکتی را از راهکارهای ارتقای سطح دسترسی عمومی به کتاب بیان کرد و گفت: این مهم با همکاری و حمایت مسئولان در شهرها و روستاها میسر می شود.

مخدومی ذکر کرد: همچنین راه اندازی کتابخانه در ساختمان های بدون استفاده سازمان ها و ادارات در شهرها و روستاها به صورت حق انتفاع از دیگر راهکارهای ارتقای فضای کتابخانه ای است.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان از راه اندازی محافل ادبی در این نهاد فرهنگی خبر داد و افزود: نخستین جلسه راه اندازی محافل ادبی کردستان به صورت مجازی و با عنوان گلشن کردستانی در ابتدای مرداد ماه سال جاری برگزار شد.

وی حمایت از نویسندگان و ناشران بومی را از برنامه های مهم کتابخانه های عمومی بیان و اضافه کرد: تنها در سال گذشته بالغ بر 5 هزار نسخه کتاب از نویسندگان و ناشران بومی خریداری شده و در کتابخانه ها توزیع شده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی دهگلان نیز در این جلسه با اشاره به عضویت هفت هزار و 122 نفر در کتابخانه های عمومی قروه، بیان کرد: از این تعداد 609 عضو را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل می دهند.

حبیب الله مشیرپناهی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در میان کودکان امری ضروری است، گفت: در حال حاضر بالغ بر 328 کودک در کتابخانه های عمومی شهرستان دهگلان عضویت دارند.

وی تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی دهگلان را 27 هزار و 840 نسخه برشمرد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته این شهرستان از نظر تعداد امانت کتاب در استان کردستان رتبه نخست را کسب کرده است. 

مشیرپناهی شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی را در شهرستان دهگلان بسیار پایین ذکر کرد و افزود: در حال حاضر دو پروژه ساخت کتابخانه در شهرهای دهگلان و بلبان آباد وجود دارد که به دلیل نبود اعتبار متوقف است.

وی در پایان خواستار حمایت بیشتر مسئولان از کتابخانه های عمومی شد و یادآور شد: این حمایت در نهایت به نفع جامعه است و توسعه فرهنگی را به همراه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha