• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99033119381
  • منبع : نمایندگی همدان

مچاله فرهنگ در لابه‌لای انبوه جمعیت بدون ماسک

مچاله فرهنگ در لابه‌لای انبوه جمعیت بدون ماسک

ایسنا/همدان اوایل شیوع کروناویروس بود که نمی شد به دیگران خُرده گرفت که چرا ماسک نمی زنند چون ممکن بود تهیه آن برای برخی با مشکل مواجه باشد به طوریکه حتی داروخانه ها برچسب زده بودند «ماسک و دستکش نداریم، لطفا سوال نفرمایید». اگر هم احیاناً فردی مسن و بی‌سواد از آنها سوال می کرد جوابش اشاره به همان برچسب بود.

همان موقع سازمان های خصوصی و دولتی به فکر افتادند. برخی از افراد و پایگاه های بسیج به راه اندازی کارگاه های تولید لباس پزشکی و ماسک پرداختند و شرکت هایی هم خط تولیدشان را به این سمت و سو تغییر دادند، خیرین بسته های غذایی را برای هموطنان تدارک دیدند و افرادی هم نذرشان را به ماسک و دستکش اختصاص داده بودند.

اوایل شیوع بیماری اکثریت مردم در به در داروخانه ها به دنبال ماسک بودند و ماسک های ساده سه لایه را حتی به قیمت های گزاف خریداری می کردند و این عمل در حالی بود که کرونا را عادی فرض نمی کردند اما الان که به دستاورد تولید ملی ماسک و ثبات قیمت و در دسترس بودن ماسک توسط همگان رسیده ایم، بهانه های دیگری از سوی مردم روییده است. 

به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت(WHO) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمپین «نه به دست دادن» راه افتاد و نجات جان خیلی از ما و در امان ماندنمان از شر بیماری کووید ۱۹ با اعمال این عمل کاربردی رقم خورد. دست نمی دهیم برای آن که همدیگر را دوست داریم و برای سلامت خودمان و یکدیگر ارزش قائل هستیم. اما آیا پاندمی کرونا به پایان رسید؟!

یک کار زمانی ارزش دارد و کاربرد آن مشخص می‌شود که تداوم یابد. اگر کمپین نه به دست دادن را تداوم نمی بخشیدیم الان را چگونه تصور می کردید؟!

مدتی که از شیوع کروناویروس گذشت و هوا رو به گرمی گرایید، خیلی ها به باور اشتباه تصور کردند که کروناویروس با گرما از بین می رود و با توجیه غیرمنطقی اینکه تحمل هوای گرم با ماسک کمی مشکل است، ماسک ها را کنار گذاشتند یا زیرچانه‌هایشان بردند.

اما وضعیت هشدار استان های جنوبی حتی با دمای ۳۵ درجه ثابت کرد کروناویروس با گرما از بین نخواهد رفت و هم اکنون شاهد شروع پیک جدید و روند صعودی در اکثر استان های کشور از جمله همدان هستیم.

اگر در سطح شهر به دنبال تخمین افرادی که از ماسک استفاده می کنند باشیم به درصد بسیار پایینی دست خواهیم یافت. حتی عده ای از فروشندگانی که به شروطی اجازه بازگشایی اماکن خود را دارند هم فاصله گذاری اجتماعی هوشمندانه و ساده ترین روش پیشگیری از ابتلا به کرونا یعنی همان استفاده از ماسک را رعایت نمی کنند.

ورود مسافران با پلاک های مختلف از شهرهای دیگر به همدان افزایش یافته و ظاهراً باید منتظر عواقب این امور باشیم. ستاد ملی مبارزه با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنان در حال آموزش مستمر و اطلاع رسانی هستند اما با این حال چرا وضعیت مقابله با کرونا در بین مردم عادی شده، جای سوال است.

به فرموده مقام معظم رهبری «مراد ما از فرهنگ، همان ذهنیت هاست. هر جا که من تعبیر فرهنگ را به کار می برم، مرادم آن معنای عام فرهنگ است؛ یعنی آن ذهنیت های حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت می کند، تسریع، یا کُند می کند. این، حداقل نیمی از عوامل تعیین کننده و پیش برنده و جهت دهنده به همه رفتارهاست. دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۷۸/۰۹/۲۳»

بنابراین باید رفتار اجتماعی مناسب و هوشمندانه در مقابله با کروناویروس به فرهنگ عمومی تبدیل شود و فرهنگ و ذهنیت مردم جامعه را کسی نخواهد ساخت مگر اینکه خود همت بورزند. انسان مختار است و دولت زمانی در انتخاب یک مسیر درست بر مردم تأثیر خواهد گذاشت که اشخاص خودشان هم در انتخاب مسیر درست گامی بردارند وگرنه همه آموزش ها و بنرها و پوسترهای آموزشی در لابلای انبوه جمعیت بدون ماسک این روزها مچاله خواهد شد و آنگاه باید در بین خودمان، رفتارمان، ذهنیت مان و فرهنگ مان به دنبال مقصر باشیم.

فرهنگ یک جامعه بر ارزش های مذهبی یا غیرمذهبی جامعه تأثیر خواهد گذاشت و چه بسا شاهد بسته شدن حرم های مطهر، مساجد و اماکن مذهبی هم بودیم و با رویکردی که مردم در پیش گرفته اند بعید نیست دوباره این محدودیت ها اعمال شوند اما بهترین راه مقابله با ویروس بستن اماکن و تعطیل کردن زندگی نیست. بهترین راه، تغییر فرهنگ جامعه به یک جامعه بهداشتی توسط مردم جامعه و زندگی هوشمندانه در مقابله با این ویروس است.

پس انتظار می‌رود این بار هم مثل همیشه ملت همیشه در صحنه ایران همت بورزند و به صحنه مقابله با کروناویروس بشتابند و با تداوم در رعایت فاصله گذاری اجتماعی مناسب و هوشمندانه، عدم برگزاری مراسم هایی چون عروسی و ترحیم و عدم برگزاری گردهمایی خانوادگی و جمعی به کمپین «استفاده همگانی از ماسک» هم بپیوندند و به عنوان سفیر سلامت به ترویج‌ سبک‌ زندگی‌ سلامت‌ محور بپردازند که به فرمایش مقام معظم رهبری «سلامت محور همه‌چیز، حتی‌ عروج‌ انسان‌ است و هر انسانی‌ حتی‌ در عرصه‌ معنویت‌ بخواهد رشد کند، باید فرد سالمی‌ باشد.»

یادداشت از: شیوا صالحی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha