• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99021510683

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

حرکت ایران به سمت اقتصاد بدون نفت اجباری است

حرکت ایران به سمت اقتصاد بدون نفت اجباری است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: حرکت ایران به سمت نقطه عدم نیاز به نفت نه بر اساس انتخاب که بر حسب اجبار بوده است.

محمدرضا توکلی‌زاده در گفت‌گو با ایسنا در خصوص وضعیت اقتصاد ایران در سال جاری اظهار کرد: کسری بودجه سال ۹۹ در بخش نفت صادراتی قابل پیش‌بینی بود و حتی ارتباطی به کاهش قیمت کنونی نفت ندارد چرا که حجم نفت صادراتی ما با آن‌چه که در بودجه پیش‌بینی شده است، تفاوت دارد.

وی ادامه داد: ما سال جاری را باید در دو قسمت قبل و بعد از آبان ببینیم. ممکن است بعد از ابان و در واقع بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایطی قرار بگیریم که به راحتی بتوانیم آن چیزی که در بودجه پیش‌بینی شده را جبران کنیم البته این یک تئوری است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که دولت به نفت به عنوان یک عامل تعیین‌کننده نگاه نمی‌کند و اگر این امکان پیش بیاید که ما بیشتر توانایی خود را در بخش اقتصاد بر صادرات غیرنفتی و تولید داخلی متمرکز کنیم، ممکن است بخشی از این کسری بودجه را جبران کنیم گرچه این رقم قابل توجه است و با توجه به این مساله کرونا یک بار اقتصادی سنگینی به دوش مردم و دولت گذاشته شده است.

توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: تمام کشورهای نفتی از اندونزی تا خود آمریکا و کشورهای اطراف ما از شرایط کنونی بازار نفت تاثیر می‌گیرند و همه باید در سیاست‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کنند و حتی آمریکا هم باید این تجدید نظر را انجام دهد.

وی افزود: پیش از شرایط کنونی نیز نفت تقریبا نقش خود را در اقتصاد ما از دست داده بود و بسیاری از اقتصاددانان کشور به دنبال شکل‌گیری و مدیریت یک اقتصاد بدون نفت در کشور بودند، اکنون این احتمال وجود دارد که تجدیدنظری که در اقتصاد سایر کشورها می‌شود ممکن است به نفع ما تمام شود.

این کارشناس اقتصادی در مورد نقش نفت در آینده جهان گفت: کماکان بخش زیادی از انرژی جهان از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود اما به مرور اتکا کمتری به نفت وجود خواهد داشت و تولید انرژی‌های پاک در سطح جهان بیشتر خواهد شد و این یک پروسه زمان‌بر است و به مرور مصرف انرژی پاک بیشتر می‌شود.

توکلی‌زاده در مورد کاهش اهمیت نفت در سیاست‌گذاری‌های کشورها اضافه کرد: اکنون سیاست‌های آمریکا از خاورمیانه به جنوب شرق آسیا می‌رود، در گذشته گفته می‌شد که هر کس تولید نفت را در اختیار داشته باشد، قدرت دنیا را نیز در اختیار دارد اما اکنون این دوران تمام شده و اکنون مصرف انرژی دنیا از تولید محور به بازار محور تبدیل شده است، یعنی هرکس که بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشد، قدرتمندتر خواهد بود و در واقع اکنون بازار نفت از تولید نفت مهم‌تر است.

وی در مورد حرکت ایران به سمت اقتصاد بدون نفت بیان کرد: من فکر نمی‌کنم حرکت ما برای خروج از اقتصاد نفتی کند باشد، ما اصلا در این زمینه و تعیین سرعت آن حق انتخاب نداریم، چنان که اکنون تحت تحریمی قرار گرفته‌ایم که صادرات نفت ما ناچیز شده و باید خودمان را با همین شرایط اداره کنیم، قطعا اگر اختیار آن در دست ما بود، ما با چنین سرعتی به این‌ نقطه عدم نیاز نمی‌رسیدیم و این نه بر اساس انتخاب ما که بر حسب اجبار بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: در مجموع نمی‌توان گفت که ما در این مسیر کند یا تند پیش رفته‌ایم چرا که ما به این نقطه سقوط کرده‌ایم و مساله رفتن نبوده است، چنان که وقتی تصمیم به رفتن در چنین مسیری گرفته می‌شود برنامه‌هایی برای اصلاح امور انجام می‌شود و این اتفاق برای ما نیفتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha