• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040704527
  • خبرنگار : 50972

/گزارش/

انتخابات به وقت چهلم شهید جمهور

انتخابات به وقت چهلم شهید جمهور

ایسنا/خراسان رضوی فردا هشتم تیرماه در حالی چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که ۴۰ روز از شهادت رئیس‌جمهور فقید، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد.

صبح ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال در حالیکه فضای کشور در مبهم‌ترین حالت قرار گرفته بود و هر لحظه اخبار ضد و نقیضی از وضعیت رئیس‌جمهور و همراهانش منتشر می‌شد، انتشار خبر نهایی و قطعی از سرانجام جست‌وجوها برای یافتن بالگرد، کشور را سیاهپوش کرد؛ «هشتمین رئیس‌جمهور در روز ولادت امام هشتم آسمانی شد».

در حالیکه هنوز تقریبا تمام مردم و مسئولان از شنیدن این خبر شوکه بودند، در بعدازظهر همان روز نخستین جلسه سران قوا بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار و تاریخ هشتم تیر به عنوان روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد.

علی‌رغم اینکه هیچ کس انتظار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این هنگام را نداشت، اما بنا بر نص صریح قانون اساسی که تاکید دارد حداکثر تا ۵۰ روز می‌توان کشور را بدون رئیس‌جمهور نگه داشت، زیرساخت‌ها به سرعت ایجاد و مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شد.

حال نوبت مردم است که فردا، هشتم تیر در چهلمین روز شهادت شهید جمهور، به پای صندوق‌ها بروند تا ضمن تقویت بعد جمهوریت نظام، به فردی رای دهند که خود را به عهدی که با مردم می‌بندد، پایبند بداند و جز حل مشکلات آنان و آبادانی ایران دغدغه دیگری نداشته باشد.

به مناسبت فرارسیدن چهلمین روز شهادت آیت‌الله رئیسی و در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تعدادی از دانشگاهیان به گفت‌وگو نشستیم و از آنان پرسیدیم انتخاب اصلح را چه می‌دانند.

رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که خود را درگیر حاشیه نکند

محمد پهلوان، عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در آستانه چهلم رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، انتخابات چهاردهمین دوره  ریاست جمهوری تا ساعاتی دیگر برگزار می‌شود و تمام توجه مردم به انتخابات و برنامه ارائه‌شده توسط نامزدهاست. مردم نیز باید براساس مسائل و کلیات مطالبی که درمورد کشور برایشان اهمیت دارد، بررسی‌های لازم را انجام داده و نامزد اصلح را انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اهمیت حضور مردم در انتخابات ادامه داد: با حضور پرشور جامعه در این کارزار می‌توانیم شاهد انتخاب رئیس‌جمهوری با حداکثر آرا باشیم تا با پشتوانه رای مردمی به بهترین شکل خدمت‌رسانی انجام شود.

این دندانپزشک در ادامه با اشاره به خصوصیات نامزد اصلح بیان کرد: جامعه ما نیازمند فردی است که توان اداره کشور را داشته و پاکدست و دارای سوابق خوب باشد. ما نیاز به فردی داریم که به دنبال حاشیه نباشد تا بتواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد؛ فردی مانند شهید رئیسی که هرگز خود را درگیر حاشیه نکرد و دائما برای خدمت به مردم در تلاش بود.

پهلوان افزود: فردی اصلح است که مسلط به شرایط حاکم بر کشور باشد و با شناخت دقیق و تصمیمات عاقلانه راهکارهای متناسب در جهت حل مشکلات ارائه دهد و همچنین از تمام ظرفیت‌های انسانی متخصص که به کشور خود تعهد دارند، استفاده کند.

مصطفی خوانی‌کیا، دانشجوی سال چهارم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حق و وظیفه تمام مردم است، به ایسنا گفت: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور فقید هستیم، هر یک از ما به عنوان یک ایرانی حق و وظیفه داریم در آینده کشور سهیم باشیم و مسیر این هدف با  مشارکت در انتخابات محقق می‌شود.

وی درمورد انتظارات خود از رئیس‌جمهور آینده، بیان کرد: باید نگاه رئیس‌جمهور آینده نسبت به تمامی مسائل، جامع باشد و نباید نگاهی حزبی، تک‌بعدی و معطوف به بخشی از افراد جامعه داشته باشند. ضمنا رئیس‌جمهور  حتما از مشورت کارشناسان خبره بدون نگاه سیاسی و حزبی حتما استفاده کند.

وحید ارشدی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای خدمت به‌ خصوص شهید رئیسی، بیان کرد: انتخابات سرنوشت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را تعیین می‌کند. به عقیده من، برای اصلاحات زیرساختی کشور باید ادامه راه دولت سیزدهم دنبال شود.

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله رئیس‌جمهوری را انتخاب کنیم که بتواند ساختارهایی که اقتصاد ایران را دچار بحران کرده است را اصلاح کند و در ادامه این مسیر اقتصاد ایران به ثبات برسد و طبق فرمایشات رهبری، از درون قوی شود تا دنیای استکبار نتواند اقتصاد و معیشت مردم را تهدید کند.

دیگر مانند شهید رئیسی تکرار نخواهد شد

مصطفی قلی‌زاده، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی نیز با تاکید بر اهمیت حضور پرشور در انتخابات، عنوان کرد: در آستانه اولین چله عروج ملکوتی رئیس‌جمهور محبوب آقای دکتر شهید سید ابراهیم رئیسی هستیم، فردی که تمام زندگی خود را وقف مردم کرد و برای مردم زیست، تلاش کرد و در نهایت در راه خدمت به مردم شهید شد.

وی با اشاره به سابقه سه ساله همکاری خود با شهید رئیسی، بیان کرد: زمانی که خبر شهادت ایشان را شنیدم شبیه حالتی بود که پدر خودم را از دست داده‌ام. در زمان تولیت آستان قدس ایشان، بنده پیشنهادی را در مورد بهینه‌سازی حرم مطهر رضوی مطرح کردم و ایشان گفتند خودتان دستان را بالا بزنید و هر کاری که فکر می‌کنید درست و علمی است، انجام دهید. امروز دفتری در حرم مطهر به نام اِشراف و ارزیابی ایجاد شده که حاصل همان هم‌اندیشی ما با ایشان است. وظیفه این دفتر این است که با همفکری اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور، مشکلات و ایرادات ساختاری و فیزیکی حرم مطهر رضوی را برطرف کند.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: در حال حاضر در حرم مطهر این دفتر بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیات علمی در هشت شیفت به‌طور شبانه روزی در حال خدمت به زائران هستند. این مورد گوشه‌ای کوچک از خدمات آقای رئیسی به حرم مطهر رضوی بود. از دیگر موارد فعالیت‌های ایشان می‌توان به  افزایش تعداد پخت غذا از ۶۰۰۰ پرس به حدود ۳۰ هزار پرس در زائرسرای حضرت اشاره کرد و این تعداد در ماه مبارک رمضان به ۶۰ هزار پرس هم می‌رسید.

قلی‌زاده عنوان کرد: پس از ریاست قوه قضائیه، در سمت ریاست‌جمهور حاضر به خدمت به مردم شدند و با جان و دل  لحظه‌ای برای خدمت به مردم درنگ نمی‌کردند و سر از پا نمی‌شناختند. تمام تیم شهید رئیسی با جدیت و تلاش‌های بسیار گام‌های موثری را در جهت رشد کشور برداشتند. پس از سانحه تلخ شهادت ایشان ما قلب خود را از دست دادیم، مانند ایشان دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه از رئیس‌جمهور آینده انتظار داریم راهی که شهید رئیسی چراغش را روشن کرد ادامه دهد و پرچم ایشان را بالا نگه‌ دارد، گفت: ان‌شاالله که سعادت ایران در همین راستا خواهد بود و وظیفه ما مردم شرکت مجدانه در عرصه انتخابات است. همچنین باید از تخریب نامزدی که مخالف نظر ماست، خودداری کنیم، زیرا همه این نامزدها محترم هستند.

مریم شیوانیان عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تاکید بر اینکه انتخابات سرنوشت هر ایرانی را رقم می‌زند، بیان کرد: موضوع بسیار مهمی که نامزدهای ریاست‌جمهوری و مردم باید به آن توجه کنند، الگوگیری از صفت بارز تقوای آیت‌الله رئیسی است. اگر ما تقوا را در تمامی مسائل زندگی لحاظ کنیم، نسبت به مسئولیت‌هایمان مانند شهید رئیسی با جدیت و برای رضای خدا عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: هر کسی برای تعیین سرنوشت خود و به خاطر عشقی که به وطنش دارد، باید در انتخابات شرکت کند. انتظار ما از دولت چهاردهم عمل و اجرای تعهدات خود به مردم است و اولین اولویتش باید رفع مشکلات اقتصادی و تورم باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha