• دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93072111699
  • خبرنگار : 71091

سخنگوی کانون کارگردانان سینما مطرح کرد

با وجود فشارها مسوولان بر اصول‌شان پایبند باشند

با وجود فشارها مسوولان بر اصول‌شان پایبند باشند

در پی انتشار نامه‌ی کانون کارگردانان سینمای ایران از سوی سازمان سینمایی درباره حواشی فیلم‌های مشکل‌دار، همایون اسعدیان توضیحاتی داد.

در پی انتشار نامه‌ی کانون کارگردانان سینمای ایران از سوی سازمان سینمایی درباره حواشی فیلم‌های مشکل‌دار، همایون اسعدیان توضیحاتی داد.

سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران به خبرنگار ایسنا گفت: ارتباط هر صنفی همچون کانون کارگردانان با مسئولان سینمایی یک وقت‌هایی و به مصلحت‌هایی به شکل نامه و جلسات مشترک است که لزوما ضرورتی نیست که علنی شود. کانون کارگردانان علاقه‌مند بود درباره برخی حواشی این روزها که برخی گروه‌ها، فشارهایی برای اکران نشدن برخی فیلم‌ها به وزارت ارشاد آورده‌اند، نقطه نظراتش را به رئیس سازمان سینمای اطلاع بدهد.

وی ادامه داد: کانون کارگردانان برای حفظ آرامش مصلحت را در این دید که به صورت یک نامه و نه به شکل بیانیه این مسائل را مطرح بکند، البته در این نامه مطلب خاص و پنهانی نبوده است. مسئولان سینمایی خودشان ترجیح دادند این نامه را روی سایت بگذارند و دیدیم بلافاصله پس از انتشار در رسانه‌ها، مورد سوءاستفاده گروهی هم قرار گرفته است.

اسعدیان گفت: حرف کانون کارگردانان، حرف خیلی روشنی است و بر این موضوع تاکید دارد که تصمیم‌گیرنده امور فرهنگی، وزارت ارشاد است و دیگر مراکز در حد گفت‌وگو می‌توانند با سازمان سینمایی وارد بحث شوند اما اینکه بخواهند تعیین تکلیف کنند از مسیر قانون‌گرایی خارج می‌شود. حرف ما برای فیلم‌ خاصی نیست بلکه برای کل سینماست. امیدواریم مسئولان با وجود فشارهایی که بر آن‌ها وارد می‌شود به این اصل اساسی پایبند باشند.

سخنگوی کانون کارگردانان در پاسخ به اینکه چرا نخواستید نامه از سوی خود کانون کارگردانان، رسانه‌ای شود؟ گفت: همچنان باور و اعتقاد ما این بوده که عده‌ای علاقه‌مند آرامشی را که در فضای سینمایی حاکم شده است را ملتهب کنند و در این شرایط کانون کارگردانان خواست در عین اینکه موازین خودش را حفظ می‌کند و نقطه نظراتش را مطرح می‌کند، درگیر حواشی بیرونی نشود.

اسعدیان یادآور شد: در مواردی دیگری هم بوده که گفت‌وگوها و درخواست‌های کانون کارگردانان با سازمان سینمایی داشته که لزومی ندیدیم آنها را علنی کنیم بنابراین فقط همین یک مورد اخیر نبوده است.

سخنگوی کانون کارگردانان در پاسخ به اینکه چرا نام فیلم‌ها را نمی‌آوردند؟ به ایسنا گفت: نام دو فیلم الان مطرح است ولی برخی گروه‌ها و سایت‌های خاص ادعای 9 فیلم دارند بنابراین ترجیح ما این است که به کلیت سینما فکر کنیم و همان‌طور که در دوره آقای شمقدری هم همین اعتقاد و باور را داشتیم که وقتی فیلمی از فیلتر شورای پروانه نمایش می‌گذرد، حق دارد در تمام سینماها اکران شود، الان هم بر همین موضوع تاکید داریم چون در شورای پروانه نمایش، طیف‌های مختلف از حاکمیت حضور دارند و نقطه‌نظراتشان را هنگام مجوز دادن به یک فیلم مطرح کردند، بنابراین نباید دیگر اما و اگری باشد.

به گزارش ایسنا، به تازگی کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، از وی خواستند تا در مقابل فشار‌ها برای اکران نکردن بعضی از فیلم‌ها تسلیم نشود.

در این نامه که روابط عمومی سازمان سینمایی آن را منتشر کرده، آمده است: «متأسفانه مدتی است شاهد فشارهای روز افزون بر شما و سازمان سینمایی در رابطه با اکران چند فیلم سینمایی هستیم؛ فشارهایی که عمدتاً توسط جریان‌های حاضر و غیرمسئول و خارج از روال طبیعی اعمال می‌شود. باور ما این است که حفظ شأن و جایگاه مدیران سینمایی وابسته به پایداری آن‌ها بر قوانین و تصمیات اصولی است که اتخاذ کرده‌اند».

در ادامه این نامه آمده است: «عدم نمایش فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند به دلیل سلایق عده‌ای معدود، صرفاً باعث تزلزل جایگاه مدیریتی شما و ایجاد جو ناامنی در فضای سینمایی کشور می‌شود. ما مصرانه از شما می‌خواهیم تا با اجرای صریح قانون و پایداری بر تصمیماتتان و عدم تمکین در برابر خواسته‌های فراقانونی، فضایی امن و آرام را برای سینماگران این مرز و بوم فراهم سازید که در این مسیر کانون کارگردانان سینمای ایران درکنار شما خواهد بود».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha