• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93071508502
  • خبرنگار : 71219

پیگیری آخرین وضعیت اکران «خرس»

«هیچ کار غیرقانونی انجام ندادم»

«هیچ کار غیرقانونی انجام ندادم»

فیلم «خرس» از آن دست فیلم‌های توقیفی یا به قولی تعلیقی است که شاید ماجرایش کمی با فیلم‌های دیگر این چنینی متفاوت باشد، چون اگر این فیلم به عنوان اثری در ژانر دفاع مقدس شناخته می‌شود اما اتفاقا به دلیل "ضد ارزش‌های دفاع مقدس بودن" پس از سه سال موفق به دریافت مجوز نشده است.

فیلم «خرس» از آن دست فیلم‌های توقیفی یا به قولی تعلیقی است که شاید ماجرایش کمی با فیلم‌های دیگر این چنینی متفاوت باشد، چون اگر این فیلم به عنوان اثری در ژانر دفاع مقدس شناخته می‌شود اما اتفاقا به دلیل "ضد ارزش‌های دفاع مقدس بودن" پس از سه سال موفق به دریافت مجوز نشده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی محصول سال 1390 است که در جشنواره فجر هم نمایش داده شد، اما با وجود اینکه فیلم با پروانه ساخت وزارت ارشاد دولت دهم ساخته شده، در همان دولت هم توقیف شد و نتوانست پروانه نمایش بگیرد.

حال پس از گذشت سه سال با وجود پیگیری‌هایی که جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم، انجام داده هنوز اتفاق روشنی برای این فیلم نیفتاده تا «خرس» از توقیف بیرون آید.

نوروزبیگی دراین‌باره به خبرنگار ایسنا گفت:تا به حال بارها و بارها موضوع اکران این فیلم و پروانه نمایش‌اش را پیگیری کرده و به شورای عالی نظارت هم درخواست بررسی داده‌ام، ولی بیشتر جواب سربالا می‌گیرم و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ام.

محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی هم در گفت‌وگویی کوتاه درباره دلیل اصلی توقیف این فیلم توضیح داد: «خرس» در دوره مسئولیت مدیران گذشته پروانه نمایش نگرفته و اکنون برای بررسی موضوع باید درخواست تهیه‌کننده فیلم در شورای عالی نظارت دنبال شود.

وی هم چنین گفت: آنچه در برگه اظهار نظر و رای شورای پروانه نمایش قبلی در بایگانی وجود دارد حاکی از این است که به دلیل محتوا با نمایش «خرس» مخالفت شده است.

به گزارش ایسنا، این دلیل مکتوب در حالی عنوان می‌شود که به طور غیررسمی گفته می‌شود «خرس» به این جهت مجوز اکران نمی‌گیرد که تا حدودی ارزش‌های دفاع مقدس را زیر سوال می برد.

در این باره کارگردان این فیلم هم با اظهار تعجب از طرح چنین مسائلی تاکید می‌کند که فیلمش فقط ضد جنگ است، نه ضد دفاع مقدس.

خسرو معصومی با ابراز گلایه از مشخص نشدن وضعیت نمایش فیلمش پس از سه سال به خبرنگار ایسنا گفت: من یک فیلم ضد جنگ ساخته‌ام نه یک فیلم ضد دفاع مقدس و نمی‌دانم وقتی فیلمی طبق قوانین جمهوری اسلامی پروانه ساخت گرفته، چطور نمی‌تواند پروانه نمایش بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه «خرس» یک فیلم ضد ارزش‌های دفاع مقدس نیست،‌ این پرسش را مطرح کرد که، آیا واقعا نباید به آسیب‌های پس از جنگ که در هر کشوری که درگیر جنگ می شود، رخ می‌دهد، پرداخته شود؟ آیا این‌ آسیب ها خط قرمز است؟‌

معصومی ادامه داد: در این فیلم رزمنده‌ای که هشت سال در دفاع مقدس جنگیده را می بینیم که وقتی پس از سال‌ها به خانه‌اش بازمی‌گردد می‌بیند که همسرش ازدواج کرده و می‌خواهد که او رجوع کند، چون عاشق همسرش است. این داستان غیرمنطقی نیست چرا که برای هر کسی که در جبهه حضور داشته ممکن است پیش آمده باشد.

او با اشاره به فیلم «بیداری رویاها» اضافه کرد: «خرس» اولین فیلمی نیست که با چنین موضوعی ساخته شده و پیش از این هم فیلم‌های دیگری مشابه این داستان را داشته‌اند، اما نمی‌دانم چطور آن فیلم‌ها اکران می‌شود ولی فیلم خسرو معصومی پروانه نمایش نمی‌گیرد. آن هم به این دلیل که می‌گویند «خرس» ضد جنگ است، اما من سوال می‌کنم، مگر شما طرفدار جنگ هستید که این چنین سخن می‌گویید؟

کارگردان «باد در علفزار می‌پیچد» خاطر نشان کرد: من یک فیلم ضد جنگ ساختم و قصد داشتم آسیب‌های روحی را که به یک رزمنده جنگ وارد شده مطرح کنم، اما جدا از تمام این مسائل نکته مهم این است که فیلمنامه «خرس» برای دریافت مجوز ساخت به وزارت ارشاد تحویل داده شد و پس از انجام اصلاحاتی که اعلام شده بود بدون اضافه شدن یک خط به فیلمنامه، ساخته شد.

او افزود: حتی در مرحله مونتاژ طبق خواست تهیه‌کننده برای اینکه مسئله نگران‌کننده‌ای پیش نیاید، صحنه‌هایی را هم حذف کردیم، اما گویا کافی نبوده و مشکل چیز دیگری است.

معصومی یادآور شد: فیلم «خرس» برای نمایش در جشنواره فجر پروانه نمایش هم گرفت، اما بعد از آن، معاون نظارت و ارزشیابی وقت شروع به سنگ‌اندازی کرد، در حالی که فیلم بعد از آن با نمایش در جشنواره‌های مختلف دنیا و کسب جوایز متعدد افتخاراتی را برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان فیلمی ضد جنگ به دست آورد.

او اضافه کرد: تمام این ماجراها در حالی است که با پیگیری‌های تهیه‌کننده «خرس»، این فیلم برای مسئولان چند دستگاه و بخش مختلف که ارتباطی به موضوع فیلم داشتند، نمایش داده شد و جالب اینجاست که آن ها مشکلی برای نمایش فیلم نداشتند. حتی یادم می‌آید از ستاد آزادگان گفتند که از سازمان سینمایی شنیده‌اند، خسرو معصومی «خفاش شب» ساخته و وقتی آقای نوروزبیگی فیلم را به آن‌ها نشان داد منتظر نمایش فیلم دیگری بودند و باور نمی‌کردند که این «خرس» همان چیزی است که درباره‌اش آن‌طور شنیده‌ بودند. در نهایت آن‌ها هم معتقد بودند این فیلم آن‌طور که شنیده‌اند، نیست و منعی برای اکران ندارد.

خسرو معصومی در پایان با تأکید بر اینکه «من هیچ کار غیرقانونی انجام ندادم ولی با این وجود جلوی نمایش فیلم‌ام گرفته شده است»، گفت: این خوب نیست که گاهی شنیده می‌شود برای نمایش دادن برخی فیلم‌ها، وزارت ارشاد زیر فشار قرار می‌گیرد، چرا که من فیلم خود را براساس فیلمنامه‌ای که مصوب شد و پروانه ساخت گرفت، ساختم و می خواستم نشان دهم در جنگی که به ما تحمیل شده بود چه اتفاقات و آسیب‌هایی وارد شده است.

به گزارش ایسنا، در فیلم «خرس» فرهاد اصلانی، مریلا زارعی،پرویز پرستویی بازی می‌کنند که اصلانی برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازگر مرد را از سی‌امین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha