• چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92020402792
  • خبرنگار : 71442

یک مدرس دانشگاه:

ضرغامی نمی‌تواند دردش را از دخالت‌ها بیان کند

ضرغامی نمی‌تواند دردش را از دخالت‌ها بیان کند

یک مدرس دانشگاه گفت:‌ ضرغامی نمی‌تواند درد خودش را از دخالت‌های بی‌جای بالادستی بیان کند. اما من معلم می‌توانم بگویم که شرایط کار کردن در صداوسیما قطعا از سوی بالادست‌ها مطالبه می‌شود.

یک مدرس دانشگاه گفت:‌ ضرغامی نمی‌تواند درد خودش را از دخالت‌های بی‌جای بالادستی بیان کند. اما من معلم می‌توانم بگویم که شرایط کار کردن در صداوسیما قطعا از سوی بالادست‌ها مطالبه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، دکتر مهدی منتظرقائم که با هدف نقد سیاست‌های صداوسیما در دانشگاه تهران حاضر شده بود، در سخنانی خطاب به رییس سازمان صداوسیما، گفت: محتوای سازمان صدا وسیما و اثراتش در جامعه به نفع مثبت یا منفی تغییر نخواهد کرد؛ مگر اینکه سازمان صداوسیما تغییر کند، مگر اینکه مولفه‌های درونی سازمان صدا و سیما تغییر کند.

او در عین حال گفت: ایدئولوژی‌ فرایندهای تولیدی، شاخص‌های کمی و کیفی، تخصص‌ها،‌ نظام آموزشی پژوهشی، مفهوم خلاقیت، همه و همه در درون سازمان در تار و پود دارای تاثیر و تاثر متقابل است.

این مدرس دانشگاه با اعتقاد بر اینکه رابطه‌ی سازمان صداو سیما با فراسازمان در نهایت بحران قرار دارد، گفت: سازمان صداوسیما اگر یک مدل هنجاری یا قانون روشن و یا یک منطق قوی برای تنظیم رابطه‌ی خودش با دستگاه‌های هم‌عرض و بالادستی داشت و اگر تلاش حداکثری‌اش را نه برای بهره‌گیری مدیریتی از شرایط ابهام بلکه برای روشن‌تر شدن نحوه‌ی تعامل با قوای سه‌گانه کشور و سایر نهاد‌های هم عرض پیش می‌برد، قطعا این فشارهای نابجایی که مهندس ضرغامی نسبت به آن زجر می‌کشند، بیش از پیش رفع شده بود.

منتظر قائم سپس با ارائه‌ی پیشنهادی گفت: ما اگر اکنون شروع کنیم و در قالب یک مدل هنجاری رابطه‌ی صدا وسیما را با نهادهای هم عرض بالادستی قانون‌مند کنیم، قطعا این مسائل در آینده کمتر خواهند بود.

او با اعتقاد بر اینکه نظام تولید در صداوسیما بسیار قدیمی است، گفت:‌ به کار بردن پرسنل‌، سرمایه و تکنولوژی در 20 سال گذشته شبکه‌های آمریکایی را به سمت سریال‌سازی سوق داد و منجر شد نظام تولیدی پیچیده‌ای را ایجاد کند؛ این در حالی است که نظام تولید در صداوسیما مبتنی بر طرح اولیه، تصویب و به دست گرفتن بودجه و تولید که در انتها نیز با ممیزی به آنتن سپرده می‌شود، دیده می‌شود.

منتظر قائم همچنین به این نکته اشاره کرد که برخی از تولیدات غیرقابل پخش در صداوسیما درصد بالایی را نشان می‌دهد.

او با اعتقاد بر اینکه نظامی‌ که ما داریم مبتنی بر نظام سلولی لانه زنبوری است و متاسفانه افراد و تیم‌های کاری هیچ‌گونه ضرورتی در صداوسیما برای رسیدن به شرایط مطلوب در عرصه رقابت حس نمی‌کنند، ابراز عقیده کرد: سطح دانش در صداوسیما پایین است و کلا دانش معطوف به مدیریت سازمان‌های رسانه‌یی مثل صداوسیما با آن وضعیت انحصاری و این شکل عظیمی که دارد پایین است. در نتیجه من معلم وقتی از بیرون نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که واقعا یک وقت‌هایی یک گروه چند ده نفره توانسته‌اند برش بسیار بزرگی از فرایند تولید و مخاطبان را از ما بگیرند.

این مدرس دانشگاه در عین حال افزود: صداوسیما باید تلاش کند تا با به‌روزترین دانش چنین لحظه‌ای را از رقبا بگیرد؛ به دلیل اینکه در شرایط حساس ملی هر توجه یک دقیقه‌ای یک ایرانی معطوف به سخن خارجی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما اگر معیارهای منافع ملی، ارزشی شده باشد، می‌تواند روی افراد تاثیر بگذارد.

منتظر قائم با تاکید بر اینکه نیاز به دانش داریم تا بتوانیم چنین سازمانی را با لحاظ کردن قانون اساسی و اسلام، مدیریت درست کنیم، افزود: این دانش در صداوسیما وجود ندارد، من حاضرم ثابت کنم.

او با اشاره به اینکه دانشکده صداوسیما اکنون دانشگاه شده است، گفت: در این دانشگاه رشته‌ای به نام تولید تلویزیون دیده می‌شود که در این رشته فقط دو گرایش مستند و نمایش وجود دارد؛ این در حالی است که ژانرهای مختلف است که مفهوم تلویزیون را نشان می‌دهد و ژانرهای خاص تلویزیون است که رسانه تلویزیون را می‌سازد. متاسفانه در رشته تولید تلویزیونی تنها رشته انحصاری دو گرایش نمایش و مستند را می‌بینیم و خود تلویزیون وجود ندارد.

منتظرقائم در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ صداوسیما انشا‌الله در پایان مدیریت باقی مانده‌ی ضرغامی، برای اعزام دانشجو، برگزاری دوره‌های فشرده‌ی آموزشی و استفاده از دانش ارتباطی موثر و روز دنیا فتوا می‌دهد. تلاش ‌کنیم سطح دانش مدیران و کارکنان را در صداوسیما بالا ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha