• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403061810276
  • خبرنگار : 50225

/روز جهانی سوادآموزی/

کدام ‌شهرهای‌ خوزستان باسوادتر هستند؟

کدام ‌شهرهای‌ خوزستان باسوادتر هستند؟

ایسنا/خوزستان معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بیشترین فراوانی ثبت‌نام سوادآموزان در محدوده سنی حدود ۲۵ تا ۴۰ سال است، گفت: میزان باسوادی در خوزستان تا پایان شهریورماه امسال، از ۹۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۶ درصد خواهد رسید.

اردشیر شریف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۸ سپتامبر روز جهانی سوادآموزی اظهار کرد: بنا بر برآوردهای انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳۱ هزار و ۲۰۷ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد در خوزستان وجود داشته است و در این سال حدود ۳۰ هزار نفر کم‌سواد و بی‌سواد را تحت پوشش قرار دادیم.

وی با بیان اینکه تلاش برای باسواد کردن این افراد ادامه دارد، افزود: میزان باسوادی در خوزستان تا پایان شهریورماه امسال، از ۹۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۶ درصد خواهد رسید بنابراین ۹۶ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله خوزستان باسواد هستند؛ در نتیجه توانسته‌ایم جمعیت باسواد خوزستان در گروه سنی هدف را ۲ درصد افزایش دهیم.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: میزان باسوادی در گروه سنی ۶ سال به بالا نیز حدود ۹۰.۱ درصد است.

مبادی بی‌سوادی در خوزستان باز است

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بی‌سواد در حاشیه شهرها و روستاها ساکن هستند، افزود: باید توجه شود مبادی بی‌سوادی در خوزستان باز است؛ برخی به دلیل جدا شدن پدر و مادر از هم، کودکانی که رها شده‌اند یا کودکانی که شناسنامه ندارند، مشکلات خاص خود را دارند و این عوامل در بی‌سوادی موثر است.  

شریف‌زاده گفت: در مجموع بیشترین عوامل بازماندگی از تحصیل و بی‌سوادی، مسائل فرهنگی و اقتصادی است.

وی عنوان کرد: در استان خوزستان بیشترین جمعیت تحت پوشش سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال به ترتیب مربوط به شادگان، شاوور، اندیمشک، اندیکا و لالی است؛ این شهرها بیشترین جمعیت بی‌سواد را دارند به همین دلیل بیشترین تعداد افرادی که تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌اند هم در این شهرها هستند. بیشترین جمعیت باسواد این گروه سنی نیز در بهبهان و دزفول است.

کاهش فاصله باسوادی زنان و مردان

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: نهضت سوادآموزی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال را تحت پوشش قرار می‌دهد و بیشترین فراوانی ثبت‌نام در خوزستان در محدوده سنی حدود ۲۵ تا ۴۰ سال است.

وی بیان کرد: تقریبا حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد آمار ثبت‌نام نیز زنان هستند در نتیجه میزان  بی‌سوادی زنان بیشتر است البته فاصله باسوادی زنان و مردان تفاوت زیادی داشته که اکنون کمتر شده است.

شریف‌زاده تصریح کرد: آمار بی‌سوادان هر شهرستان توسط کارشناسان بررسی می‌شود اما گاهی آدرس و شماره تماس برخی صحیح نیست و دسترسی به همه افراد مقدور نیست، بنابراین قطعا آمار هم بسیار بیشتر است.

وی افزود: در این مدت همه تلاش این بوده است که افراد بی‌سواد تحت پوشش قرار بگیرند اما با توجه به بافت عشایری خوزستان و مشکلات اقتصادی و فرهنگی، تحت پوشش قرار دادن این افراد بسیار سخت است.

لزوم همکاری برای مبارزه با بی‌سوادی

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: در خصوص مبارزه با بی‌سوادی طرح‌های خوبی اجرا و مراکز یادگیری محلی سوادآموزی راه‌اندازی شده است. در این مراکز علاوه بر آموزش سواد خواندن و نوشتن، حرفه‌آموزی نیز انجام می‌شود. علاوه بر این راه‌نامه و نشریه ویژه آموزش‌دهندگان و سوادآموزان نیز منتشر شده است. دو طرح پایلوت کشوری نیز در این زمینه در خوزستان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، برای برخی کارمندان زندان هم دوره برگزار شده و آن‌ها در حال آموزش به زندانیان بی‌سواد و کم‌سواد هستند و مجموعه آموزش و پرورش صرفا نظارت و برگزاری امتحانات را در زندان‌ها بر عهده دارد.

شریف‌زاده گفت: همچنین برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد تحت پوشش کمیته امداد، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا از افرادی که از این مسیر باسواد می‌شوند حمایت شوند و حتی سفرهای زیارتی هم برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: در سوادآموزی، تنها آموزش و پرورش وظیفه ندارد و باید دیگر سازمان‌ها مانند کتابخانه‌ها، ارشاد، بهزیستی، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها هم پای کار بیایند و افراد بی‌سواد و کم‌سواد جامعه هدف خود را شناسایی کنند تا ما برای آموزش اقدام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۳:۱۱

چرا نیروهای نهضت رو جذب نکردید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۵:۱۲

چون توان آموزش ندارن

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۴:۱۴

آموزش وپرورش هفتکل خوزستان نسبت به یکی از محله های قدیمی هفتکل بی‌توجهی خواصی داره علل خصوص در بحث معلم باتجربه اکثر معلما که میفرستن اینجا یا سرباز معلم یابی

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۴:۲۴

نیروهای نهضتی را جذب کنید حقشون این نیست بعد ۱۰ الی ۱۵ سال سابقه کاری ازشون استفاده نکرد من خودم اصلا ربطی به نهضت یا اینجور چیزا ندارم ولی در کل زحمات و دوندگی هایشان را دیدم

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۷:۳۷

ما اصلا معلم خوب ندارم توی روستاها و جدیدا شهرها هم خوب نیستند تدریس ضعیف و بدون دلسوزی حیف این حقوق و این پاداش

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۴:۴۳

سلام دیگه هیچ گونه بیسوادی وجود نداردنیروها را استخدام کنید در اموزش وپرورش ما دین خود را به مردم وملت ادا کردیم حال نوبت شماست از ما حمایت کنید

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۸ ۱۴:۴۵

بنده یک معلم گیلانی در دهه هفتاد و هشتاد در خوستان بودم یقین دارم جای شهرستان هویزه در بین شهرهای بیشترین باسواد کم است چون این شهرستان کوچک ملقب به تولید کننده دکتر در خوزستان معروف است

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۵

درورد بر شما درست میفرماید حویزه از قدیم شهر علم ودانش بوده