• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91060603048
  • خبرنگار : 71290

هروي:

غرب از حضور ايران در كنار غيرمتعهدها مي‌هراسد

غرب از حضور ايران در كنار غيرمتعهدها مي‌هراسد

نماينده مردم قائنات در مجلس اظهار داشت: جنبش غيرمتعهدها اعلام موجوديت نظام جديد در مقابل نظام استكباري جهان است.

نماينده مردم قائنات در مجلس اظهار داشت: جنبش غيرمتعهدها اعلام موجوديت نظام جديد در مقابل نظام استكباري جهان است.

جواد هروي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهد در تهران، تصريح كرد: جنبش غيرمتعهدها در كنار كشورهايي مثل ايران آرام آرام حيات تازه‌‌اي به خود مي‌گيرد بخصوص اگر بتواند با نگرش‌هاي جمهوري اسلامي ايران نگاه شفاف نسبت به تحولات جهاني پيدا كند.

وي گفت: جنبش غيرمتعهدها به عنوان يكي از سازمان‌هاي بين‌المللي مي‌تواند نقش ارزنده‌اي در تحولات ديپلماتيك و حتي در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان داشته باشد.

وي تصريح كرد: اين جنبش به عنوان يكي از مهم‌ترين سازمان‌هايي است كه از دهه 60 قرن بيستم پايه‌گذاري شده و به تدريج قدرت و نفوذ ارزنده‌اي در سطح بين‌المللي پيدا كرده و امروز از جايگاه درخور و ويژه‌اي برخوردار شده به گونه‌اي كه بسياري از ملل مستقل جهان را در بر گرفته است.

نماينده مردم قائنات در مجلس خاطرنشان كرد: گرد هم آمدن كشورهايي كه از يك رويكرد مستقل در قبال قدرت‌هاي جهاني و استكبار جهاني برخوردار هستند به منزله‌ ابراز وجود جهاني است كه مي‌تواند در مقابل ظلم و تعدي بايستد.

هروي افزود: جنبش غيرمتعهدها نه به جهت اينكه اعلام موجوديت كند اما معتقدم اعلام موجوديت نظام جديد در مقابل نظام استكباري جهان است بخصوص اينكه بعد از جنگ جهاني اول و دوم جهان را در دو كانون شرق و غرب قرار دادند و پيمان‌هايي مانند آتلانتيك شمالي و ورشو ايجاد شد اين حركت، حركت تازه‌اي به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به نقش جنبش غيرمتعهدها در تحولات جهاني در سال‌هاي گذشته، اظهار داشت: آنچه مسلم است اينكه كشورهاي قدرتمند كه داراي حق وتو هستند از اينكه كانون كشورهاي غيرمتعهد از اقتداري برخوردار شود و بتواند در فرآيندهاي جهاني نقش تعيين‌كننده‌اي را ايفا كند، پرهيز مي‌كنند.

نماينده مردم قائنات در مجلس ادامه داد: در واقع كشورهاي استكبار به شدت به دنبال اين هستند كه كانون‌هاي قدرت را تنها از آن خود داشته باشند و با هر گرايش و حركتي كه به تقويت بازوهاي اين جنبش منتج شود، مخالفت و مبارزه خواهد كرد به همين دليل است كه در سال‌هاي گذشته شاهد اين بوديم كه جنبش غيرمتعهدها به رغم فشارهايي كه از سوي دولت‌هاي قدرتمند جهاني بر آنها وارد شده حركتي آرام و با طمانينه اما در عين حال قدرتمندانه و مستقل را شروع كرده است.

هروي اظهار داشت: در اين ميان كشورهايي مانند ايران با وجود اينكه دچار تحريم‌هاي عديده سياسي و اقتصادي در سطح جهاني شدند با نزديك شدن به اين جنبش به تدريج نقش محوري پيدا كردند و اين موضوع دقيقا مخالف با سياستي است كه كشورهاي غربي اتخاذ كرده‌اند لذا با هر حركتي كه بخواهد كشوري تازه و نونهال را وارد عرصه بين‌الملل كند، مقابله مي‌كنند.

وي با بيان اينكه جنبش غيرمتعهدها امروز در كنار كشورهايي ايستاده كه در معادلات جهاني از آنها نيز حمايت مي‌كند و اين ديدگاه مغاير با خواسته‌هاي استكبار است، گفت: اين جنبش اگر بتواند با نگرش‌هايي كه جمهوري اسلامي ايران به خصوص با منشاء فكري مقام معظم رهبري دارد يك نگاه شفاف و در عين حال كارآمد و روزآمد نسبت به تحولات جهاني داشته باشد مي‌تواند موقعيت خود را ارتقا بخشد و نه تنها به عنوان يك خطر در صحنه معادلات جهاني، بلكه به عنوان يك عنصر تصميم‌گيرنده ايفاي نقش كند.

هروي خاطرنشان كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران توانسته اعتماد بسياري از كشورهاي عضو اين جنبش را به سوي خود معطوف كند و اين امر موجب مي‌شود كه ساير كشورها نيز عملا از رويكرد جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند كه همين براي دنياي استكبار ايجاد نگراني كرده است.

وي افزود: امروز اگر ايران در كنار جنبش غيرمتعهدها ايفاي نقش مي‌كند بخصوص كه بعد از اين به عنوان رياست اين جنبش مي‌خواهد نقش داشته باشد موجب احساس هراس و نگراني براي دنياي غرب شده است يعني دنياي غربي كه تا اكنون استيل كار آن به نحوي بوده كه از هر حركتي كه بخواهد موقعيت آنها را متزلزل كند مبرا بوده، امروز با حركت و چالشي روبروست كه در راس اين جنبش كشوري به نام ايران با تز و انديشه‌ي جديد و يك تئوري استقلال‌بخشي به كشورهايي كه نمي‌خواهند زير نظام كشورهاي استكباري قرار گيرند، حركت مي‌كند لذا اين فرآيند اساسي است كه در شانزدهمين اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران پيگيري مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha