• دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-06703
  • خبرنگار : 71219

ايكوموس ايران تأكيد كرد: مدارك تاريخي به‌دليل ساخت‌وساز بي‌رويه در ميدان عتيق اصفهان به‌شدت تخريب شده‌اند

ايكوموس ايران تأكيد كرد:
مدارك تاريخي به‌دليل ساخت‌وساز بي‌رويه در ميدان عتيق اصفهان به‌شدت تخريب شده‌اند

ايكوموس ايران در بيانيه‌اي اعلام كرد: به‌دليل عمق خاک‌برداري و ساخت‌وساز بي‌رويه در ميدان عتيق اصفهان و مناطق مجاور، مدارک تاريخي و باستان‌شناختي اين محدوده به‌شدت دچار آسيب و تخريب شده‌اند.

به گزارش بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بيانيه‌ي ايكوموس با اشاره به اين‌كه اصفهان به سرعت در حال از دست دادن شواهد تاريخي و فرهنگي خود است، بيان شده است: از زمان انتخاب اصفهان به پايتختي فرهنگي جهان اسلام تا امروز که استانبول به‌عنوان پايتخت فرهنگي اروپا برگزيده شده است، اصفهان نصف جهان و آشناي دنيا به سرعت در حال از دست دادن ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي خود است.

اصفهان از دوران باستان تا امروز، بويژه در دوران درخشش فرهنگ اسلامي، به استناد تمام تحقيقات علمي دانشمندان جهان از منظر فرهنگ شهرسازي و معماري، الگويي براي جهان اسلام بوده است. اصفهان آل بويه، سلجوقي و صفوي مانند بغداد عباسي و قاهره فاطمي، شُهره در تاريخ و فرهنگ بشري است. لذا مطمئنا اقدامات اخير در دست انجام در اصفهان ـ اين نگين فرهنگ و هنر تاريخ ايران ـ در تاريخ سياست‌گذاري و مديريت شهري اين سرزمين کهن به ثبت خواهد رسيد.

در ادامه‌ي اين بيانيه آمده است: اكنون اين اقدامات موجب نگراني جامعه‌ي فرهنگي ايران شده است. متأسفانه طرح‌هاي به ظاهر عمراني در دست اجرا در پهنه‌ي کهن شهر، اصالت و يکپارچگي طبيعي، تاريخي و فرهنگي اين حوزه را به مخاطره‌ي جدي انداخته است. درحالي‌که در همين زمان شهر استانبول، با حفظ ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي خود به‌عنوان پايتخت فرهنگي اروپا برگزيده شده است؛ اما در مقابل، آثار ارزشمند اصفهان چه آن‌ها که در روي خاک مشهودند و چه آن‌هايي که در زير خيابان‌ها و ميادين امروزي مدفون‌اند، در جريان اين اقدامات بي‌رويه، پايمال و درهم ريخته و نابود مي‌شوند و در اين مسير، حقوق فرهنگي و تاريخي گذشتگان و آيندگان تضييع مي‌شوند.

اعضاي ايكوموس ايران در بيانيه‌ي خود اظهار كرده‌اند: اخيرا در ميدان عتيق اصفهان که يکي از مهم‌ترين محوطه‌هاي باستاني و تاريخي کشور است، با شتاب‌زدگي بسيار به احداث زيرگذر به روش متداول در «محوطه‌هاي فاقد هرگونه ارزش تاريخي فرهنگي» و حفاري وسيع بدون پشتوانه‌ي علمي و فرهنگي اقدام شده است. اين در حالي است که هسته‌ي اصلي شهر از گذشته‌هاي دور و بخصوص از آغاز دوران اسلامي تا به امروز به‌صورت يکپارچه در زير و روي اين محوطه‌ي ارزشمند جا گرفته است.

براساس اطلاعات و تصاوير دريافت‌شده از اجراي عمليات عمراني در ايجاد زيرگذر و پارکينگ در ميدان عتيق اصفهان و مناطق مجاور آن و به‌دليل عمق خاک‌برداري و ساخت‌وساز بي‌رويه‌ي به‌عمل آمده، مدارک تاريخي و باستان‌شناختي اين محدوده به‌شدت دچار آسيب و تخريب شده است.

به گزارش ايسنا، در پايان اين بيانيه افزوده شده است: ايکوموس ايران با اعلام نگراني جدي از وضعيت پيش آمده، از مسؤولان، رسانه‌ها، دانشگاهيان، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و علاقه‌مندان به ميراث فرهنگي و تاريخي مي‌خواهد تا با توجه به عمليات در حال اجرا در اين محدوده‌ي بسيار ارزشمند، نسبت به وظايف علمي و عملي خود به هر شکل اقدام كنند تا به اين ترتيب شأن، ارزش، اصالت و يکپارچگي کالبدي و منظري پهنه‌ي دربرگيرنده‌ي ميدان عتيق و مسجدجامع ـ که به شهادت متخصصان به موزه‌ي تاريخ معماري دوره‌ي اسلامي شهرت دارد و به‌عنوان الگوي مساجد جامع در بسياري از شهرهاي جهان اسلام شناخته شده است ـ از خطر به دور ماند و هدف اصلي دخالت در بافت تاريخي که احياي راستين جسم و جان هسته‌ي تاريخي شهر است، محقق شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha