• جمعه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92051105499
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی:

عملکرد میدان عتیق بر محور تاریخی اصفهان تأثیرگذار است

عملکرد میدان عتیق بر محور تاریخی اصفهان تأثیرگذار است

یک کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی گفت: طرحی که شهرداری اصفهان در حال اجرای آن است، برای سال‌های متمادی، اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.به همین دلیل باید بهترین مشاوران را به خدمت بگیرد تا اقداماتی که انجام می‌شود، ادامه‌دار باشد و آیندگان نادیده گرفته نشوند.

یک کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی گفت: طرحی که شهرداری اصفهان در حال اجرای آن است، برای سال‌های متمادی، اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.به همین دلیل باید بهترین مشاوران را به خدمت بگیرد تا اقداماتی که انجام می‌شود، ادامه‌دار باشد و آیندگان نادیده گرفته نشوند.

مرتضی فرشته‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، با اشاره به این‌که احیای میدان عتیق حدود 40 سال پیش و همزمان با بحث احیای محور تاریخی اصفهان مطرح شد،‌ اظهار کرد: طرح احیای محور تاریخی اصفهان توسط مهندس هادی میرمیران تهیه شد و به‌دلیل درک درست این معمار از میراث فرهنگی اصفهان، احیای مطابق طرح او می‌توانست با بناهای تاریخی اصفهان هماهنگی لازم را داشته باشد.

وی با بیان این‌که میدان عتیق مهم‌ترین میدان اصفهان پیش از دوران صفویه بوده است،‌ ادامه داد: با وجود این‌که پس از ساخته شدن میدان نقش جهان، این میدان کنار گذاشته شد و حتی در پایان دوره‌ی صفویه، قسمت‌هایی از آن تخریب و تغییر کاربری‌هایی در آن داده شد، اما میدان عتیق همچنان زنده بود و به حیات خود ادامه می‌داد.

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی با بیان این‌که میدان‌هایی مانند عتیق به‌لحاظ شهرسازی مشخصات قابل تأملی دارند،‌ افزود: این میدان‌ها معمولا کاربری‌های چندگانه دارند و به‌لحاظ اقتصادی،‌ اجتماعی و حتی ورزشی مطرح بوده‌اند.

فرشته‌نژاد اظهار کرد: در احیای میدان عتیق، با این‌که انتظار می‌رفت و حتی در جلسات اجرایی برخی نکات تاریخی به دوستان گوشزد شد، اما برای مثال، درباره‌ی معماری کف میدان، کاربردهای تاریخی لحاظ نشد یا نخواستند این مسائل را قبول کنند. اگرچه در برخی موارد، گوشزدها رعایت نشد، اما سامان‌دهی این محور تاریخی نکته‌ی قابل توجهی است.

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی بیان کرد: هدف نباید منحصر به اجرای یک طرح شود، بلکه معماری سال‌های گذشته باید به‌درستی و با ظرافت در آن رعایت شود تا میدان عتیق بتواند نقش تاریخی و هویتی خود را برای شهر اصفهان به‌نحو شایسته بازی کند.

فرشته‌نژاد با اعتقاد به این‌که گردشگران خارجی نقش بسزایی در بهبود شرایط در محورهای تاریخی دارند، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر گردشگران زیادی به کشور وارد نمی‌شوند و ادامه‌ی حیات میراث تاریخی با مخاطره روبه‌رو شده است. عرضه‌ی اجناس عمدتا چینی در کنار نبودن گردشگران، سبب شده است تا ساکنان به املاک خود فقط نگاه اقتصادی داشته باشند.

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی با اشاره به این‌که در کالبد این منطقه باید روح دمیده شود، گفت: عوامل و سازمان‌دهی‌های شهری باید وارد عمل شوند و با برنامه‌ریزی دقیق، بافت اطراف این منطقه را سامان‌دهی کنند، چون اگر بافت اطراف متروکه بماند، میدان عتیق نمی‌تواند نقش مثبتی ایفا کند.

او ادامه داد: شهرداری باید ضوابط داخلی خود را بهبود بخشد و با برنامه‌ریزی قوی و سریع، مردم را به این سمت بکشاند. به علاوه، اشتباه‌های 40 سال گذشته که باعث فرار مردم از این منطقه شد، نباید دوباره تکرار شود.

وی با بیان این‌که اصفهان امروز با مراکز خرید غول‌پیکری مانند «هاپیر مارکت» و مشابه آن‌ها روبه‌رو است، تأکید کرد: ساخت چنین مراکزی موجب شده تا مناطق سنتی خرید، رونق خود را از دست بدهند. افزایش تعداد مراکز خرید مدرن موجب می‌شود تا بازارهای قدیمی متروکه ‌شوند. به این ترتیب، باید منتظر باشیم تا اتفاقی که برای بازار نایین و زواره افتاد، در اصفهان هم تکرار شود.

این کارشناس حوزه‌ی میراث فرهنگی با بیان این‌که شهرداری باید عقلانی فکر کند و مشاورانی کاردان را انتخاب کند، زیرا میدان عتیق قلب اصفهان است و در احیا نیز باید مانند یک قلب حقیقی عمل کند تا بر محور تاریخی اصفهان اثر بگذارد و آن را به کار بیندازد.

وی افزود: متأسفانه شهرداری فقط کلنگ می‌زند و افتتاح می‌کند. من هشدار می‌دهم، اگر شهرداری فقط به فکر احداث باشد و بعد کنار برود، مناطق تاریخی اصفهان به خطر می‌افتند، چون این پروژه تمام منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس ادامه داد: معماری‌ای که در میدان امام علی (ع) اجرا شده، نمایشی از معماری اسلامی است که می‌توانست بهتر اجرا شود؛ اما با توجه به هزینه‌هایی که تا کنون از بیت‌المال برای ساخت این مجموعه شده، دیگر نمی‌توان گفت خراب کنید و سازه را از ابتدا و با معماری بهتر اجرا کنید.

فرشته‌نژاد اضافه کرد: مشاورانی که شهرداری برای پروژه‌هایش انتخاب می‌کند، باید بسیار قوی باشند، چون تأثیر بسزایی در نحوه‌ی اجرای آن‌ها می‌گذارند؛ اما متأسفانه شهرداری مدام می‌گوید اجرای این پروژه با من و هنگامی که کار از کار می‌گذرد و یک «جهان‌نما» پدید می‌آید، می‌گوید با من نیست. امیدواریم برای میدان امام علی (ع) چنین اتفاقی نیفتد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha