• یکشنبه / ۴ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-01390
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان: تخريب يك طبقه از برج جهان‌نما مسخره و شيطنت‌آميز است ما يونسکو را نمي شناسيم و به آن کاري نداريم

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان:
تخريب يك طبقه از برج جهان‌نما مسخره و شيطنت‌آميز است
ما يونسکو را نمي شناسيم و به آن کاري نداريم

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان با اظهار بي‌اطلاعي از تخريب طبقه‌ي آخر برج جهان‌نما، گفت: به هيچ عنوان اجازه نمي‌دهيم، تعديلي انجام شود.

عباس حاج‌رسولي‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، اظهار داشت: پروژه‌ي جهان‌نما به پيش از شکل‌گيري شوراها مربوط است، اما من به‌عنوان يک کارشناس مي‌گويم، تخريب يک طبقه‌ي ديگر از برج جهان‌نما، يک حرف مسخره و شيطنت‌آميز است.

وي با اشاره به بين‌المللي بودن طرح‌هاي مربوط به برج جهان‌نما، ادامه داد: رييس‌جمهور پيشين به‌صورت تلفني کلنگ‌زني اين پروژه را انجام داده است. اكنون نيز هر کسي به مجموعه نگاه کند، متوجه بي‌منطق بودن صحبت‌هاي گفته‌شده درباره‌ي جهان‌نما مي‌شود.

رييس شوراي شهر اصفهان بيان کرد: در زمان آقاي مرعشي ـ رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ او گفت، اگر دو طبقه از برج تخريب شود، مشکل رفع خواهد شد و شهرداري نيز اين کار را انجام داد؛ اما اکنون گام‌به‌گام با ما براي اين پروژه برخورد مي‌کنند و هر روز يک بخش آن را مي‌خواهند تخريب کنند.

وي گفت: جهان‌نما کاري با ميدان نقش جهان ندارد؛ اما در اين‌باره آن‌قدر فضاسازي شده که مسؤولاني که به اصفهان سفر کرده‌اند، گمان مي‌کنند، جهان‌نما در ميدان نقش جهان ساخته شده است. هم‌چنين اكنون از پله‌ي دوم مسجد شيخ لطف‌الله، ديگر برج جهان‌نما ديده نمي‌شود.

رييس شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: شهرداري براي ساخت برج جهان‌نما پروانه داشته و اگر قرار است، تخريبي انجام شود، بايد هزينه‌ي آن پرداخت شود. براي تخريب دو طبقه از برج جهان‌نما قرار بود، سه‌ميليارد و 500ميليون تومان از سوي سازمان ميراث فرهنگي به شهرداري اصفهان پرداخت شود که پس از تخريب، فقط 500ميليون تومان آن پرداخت شد و اكنون سازمان ميراث فرهنگي سه‌ميليارد تومان بدهکار است.

حاج‌رسولي‌ها افزود: اگر سازمان ميراث فرهنگي قصد تخريب برج جهان‌نما را دارد، بايد ابتدا پول آن را به‌طور کامل پرداخت كند. در غير اين صورت، به هيچ عنوان اجازه‌ي تخريب داده نمي‌شود.

وي با بيان اين‌که شهرداري بدون مصوبه‌ي شوراي شهر حق تخريب برج جهان‌نما را ندارد، گفت: براي تخريب، رأي دست كم شش نفر از اعضاي شوراي شهر لازم است و تا اين مصوبه وجود نداشته باشد، هيچ سازمان و مقامي حق صدور دستور تخريب برج را ندارد.

حاج‌رسولي‌ها درباره‌ي حضور نداشتن در مراسم آغاز عمليات تخريب برج جهان‌نما در 30 دي‌ماه امسال، اظهار داشت: از ما دعوت نشده بود. به‌طور قطع، اگر به ما اطلاع‌رساني شده بود، حتما در اين جلسه حضور مي‌يافتيم و اين توضيح را ارائه مي‌كرديم که بدون پرداخت هزينه و مجوز شوراي اسلامي شهر اصفهان، هيچ کسي حق تخريب جهان‌نما را ندارد.

رييس شوراي شهر اصفهان درباره‌ي تعيين ضرب‌الاجل از سوي يونسکو براي تخريب برج جهان‌نما، تصريح كرد: ما يونسکو را نمي‌شناسيم و به يونسکو کاري نداريم، خيلي احمقانه، نفهمي و کودني است که يونسکو بخواهد ميدان نقش جهان را به‌خاطر برج جهان‌نما از فهرست آثار جهاني خارج کند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌که اگر برج جهان‌نما تعديل نشود، پاسخ مديريت شهري درباره‌ي خارج شدن نام ميدان نقش جهان از فهرست آثار جهاني چه خواهد بود؟ گفت: آن‌قدر آدم عاقل وجود دارد که بداند، ميدان ربطي به برج جهان‌نما ندارد. البته بايد متذکر شوم که شيطنت برخي افراد و ضعف در دفاع از اين پروژه، کار را به اين‌جا رسانده است.

حاج‌رسولي‌ها اضافه كرد: شهردار اصفهان اعلام آمادگي کرده که با يک گروه کارشناسي به دفاع از پروژه‌ي جهان‌نما در برابر کارشناسان يونسکو بپردازد. هرچند برخي افراد مانع از انجام اين کار شدند، اما اين آمادگي براي دفاع از برج جهان‌نما هم‌چنان وجود دارد.

به گزارش ايسنا، تخريب يک طبقه‌ي باقي‌مانده از برج جهان‌نما تا پيش از پايان مهلت يونسکو، با حضور معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي ـ فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، استاندار و مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان از شامگاه 30 دي‌ماه آغاز شد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ مسعود علويان‌صدر ـ در مراسم تعديل يك طبقه از برج جهان‌نما، گفت: در راستاي اجراي مصوبه‌ي يونسکو درباره‌ي حفظ حريم ميدان نقش جهان، تا کنون سه طبقه از اين بنا تخريب شده است و در يک‌ماه آينده، يک طبقه‌ي ديگر از ارتفاع بنا نيز به‌طور کامل تخريب مي‌شود.

در اين مراسم، استاندار اصفهان نيز اظهار داشت: تعديل يک طبقه‌ي ديگر از برج جهان‌نما در راستاي تحقق مصوبه‌ي يونسکو، نشان‌دهنده‌ي حسن نيت جمهوري اسلامي به قوانين جهاني و بين‌المللي است، بويژه براي استان اصفهان که از وجود آثار فرهنگي، هنري و تاريخي غني است.

عليرضا ذاکر اصفهاني درباره‌ي برج جهان‌نما، بيان داشت: برج جهان‌نما با اين محيط و جايگاه، نسبتي ندارد. علاوه بر اين‌که از نظر هويت و معماري، ارتباطي با معماري و هويت شهري اصفهان نداشته است و ندارد. شايد مکان كنوني، جايگاه مناسبي براي ساخت اين برج نبوده است.

ايران موظف است تا يک‌ماه آينده و پيش از به‌پايان رسيدن مهلت يونسکو و بازديد کارشناسان اين سازمان از اصفهان، تخريب يک طبقه‌ي ديگر از برج جهان‌نما را به‌پايان برساند. در غير اين صورت، يونسكو بررسي‌هاي ديگري را درباره‌ي وضعيت ميدان نقش جهان اصفهان كه در فهرست ميراث جهاني قرار دارد، انجام مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha