در پي افزايش برنامههاي گفتوگو محور كه اين روزها در قالب برنامههاي روتين تركيبي و تبليغاتي انتخاباتي در تلويزيون شاهد هستيم خبرگزاري ايسنا در گفتوگو با كارشناسان و طراحان صحنه به تبين اهميت توجه به شاخصها و استانداردهاي طراحي صحنه در ساخت برنامههاي گفتوگو محور پرداخت.
پيمان قانع معتقد است: در مناظرههاي تلويزيوني كانديداهاي رياستجمهوري چون بحثها بر فضا قالب است بهتر است تعدد رنگها بسيار كم باشد و صحنه با فضاهاي رسمي و ديپلماتيك كشور نزديكتر شود.
***
طراح صحنه و دكور برنامههاي «جريان» و «ايران 88» در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين باره توضيح داد: گپها با توجه به زمان پخش و موضوع به دستههاي مختلف تقسيم ميشوند، اما آن چه براي من اهميت دارد اين است كه طراحي صحنه بايد با موضوع برنامه رابطه نزديك داشته باشد و در كارهايي هم كه انجام ميدهم سعي ميكنم كه كارگرداني و طراحي ذهني ديگري سواي برنامه ولي با همان خط فكري در فكرم داشته باشم.
وي ادامه داد: استاندارد يا شاخصه خاصي در كار دكور و طراحي صحنه وجود ندارد كه بخواهيد براساس منو انتخاب كنيد، ولي استانداردي كه براي گپ وجود دارد از نظر من نشست روي صندليهاي بلند در فضايي است كه از نظر رنگ، «امنيت» را به بيننده القاء كند.
طراح صحنه برنامه «كولهپشتي» با بيان اينكه در اغلب كارهايي كه من انجام ميدهم رنگ غالب سفيد است تا ببينده بهجاي اينكه حواسش به المانهاي صحنه باشد به گپ معطوف شود، از سوي ديگر در 60درصد كار كارگردان را مدنظر قرار ميدهم تا سوييچ و بيانجام دهد،30 درصد را برعهده نورپرداز و ديگر عوامل صحنه ميگذارم، 10درصد بقيه نيز بستگي به خلاقيت من بهعنوان طراح صحنه دارد.
وي ادامه داد: در يك كار گپ مخصوصا وقتي سياسي باشد، آن قدر سانسورها و محدوديت هنري از نظر فضا يا دوربين وجود دارد كه دست ما را در طراحي ميبندد، ولي استانداردهايي كه براي كار گپ خوب وجود دارد اول رنگي است كه احساس امنيت به بيننده بدهد و حسي را به جز موضوع برنامه منتقل نكند و دوم اينكه زيبايي بصري داشته باشد تا مخاطب را جذب كند.
***
طراح صحنه برنامه «جريان» با اشاره به افزايش برنامههاي گفتوگو محور با موضوع انتخابات گفت: در برنامههاي انتخاباتي محدوديتها بيشتر است چرا كه هريك از كانديداهاي انتخاباتي يك رنگ خاصي را دارند و ما نبايد زياد وارد فضاي رنگي آنها شويم. مثلا ناخواسته در برنامه «جريان» رنگ دكورمان كمي سبز شده است و اين شايد براي بيننده اين را تداعي كند كه ازكانديداي خاصي تبعيت ميكنيم، ولي حقيقت اين است كه طراحي اين برنامهها قبل از اين بوده است كه اصلا رنگي براي كانديداها انتخاب شود و تبليغات خود را شروع كنند.
وي با بيان اينكه زمان پخش برنامه نيز در طراحي دكور آن نقش دارد، ابراز عقيده كرد: اگر برنامه در روز پخش ميشود بايد فضاي صحنه بهگونهاي باشد كه مخاطب براساس زماني كه برنامه را نگاه ميكند با فضاي القاء شده در آن ارتباط برقرار كند، شما نميتوانيد در برنامههايي كه در روز پخش ميشوند از رنگهاي شب و نورهاي موضعي و غيره استفاده كنيد.
قانع ادامه داد: همچنين فضايي كه در برنامههاي گفتوگو محور سياسي است با فضاي برنامههاي اجتماي با فرهنگي و غيره فرق ميكند برهمين اساس در برنامههاي مذهبي قدرت استفاده از هر رنگي را نداريد يا برنامهاي كه افراد شركتكننده در آن فرهيختگان هستند نبايد به فضاهاي كودكان و غيرجدي نزديك باشد چرا كه هريك رنگ و خصوصيات دكوري ويژهاي دارند.
طراح صحنه برنامه «ماه عسل» گفت: آن چيزي كه در برنامههاي گپ اهميت بيشتري دارد خود طراح است چرا كه براي هيچ طراحي هيچ استاندارد يا خط قرمزي وجود ندارد و در هر شبكهاي با هر فرمي ميتوانيد انجام دهيد و از نظر فني در مضيقه نيستيد ولي تفاوت فضاها در شبكههاي مختلف بهدليل سليقههاي مديران آنهاست.
وي ابراز عقيده كرد: مشكل اساسي كه در تلويزيون ما وجود دارد اين است كه اكثر طراحان صحنه و دكور طراحان داخلي هستند بههمين دليل بهخاطر عدم شناخت نسبت به فضاهاي رنگي، شامل دوربين و كادرها يكسري استانداردها را زير سوال ميبرند.
قانع اظهار كرد: در يك برنامه، گپ، 70درصد برنامه در مديوم شات ميگذرد، ما هر فضاي فاخري كه در لانگ شات ايجاد كنيم شايد 30 درصد برنامه را پوشش دهد و تنها در مديوم شاتها است كه بيننده بايد چيز زيبايي را ببيند يا احساس خوبي داشته باشد، متاسفانه آنهايي كه كار طراحي داخلي ميكنند چون لانگشات فكر ميكنند در نهايت دكور خوبي از كار در نميآورند.
وي با اشاره به سادگي دكور و صحنه گفت: استانداردهايي كه براي خودم در نظر گرفتهام اينگونه است كه از مداد رنگيهاي كمتري استفاده كنم و تاجايي كه ميتوانم به زيباييهاي دكور بيفزايم.
***
اين طراح صحنه و دكور دربارهي ويژگيهاي دكور برنامهاي كه يك نفر پشت دوربين نشسته است و سخن ميگويد با برنامههاي گفتوگو محور دو يا چند نفره گفت: وقتي برنامهاي به ما پيشنهاد ميشود اولين پرسشي كه مطرح ميكنم دربارهي اسم برنامه، تعداد افراد ركتكننده در آن و موضوع آن است سپس دربارهي فضا و دكور برنامه صحبت ميكنيم.
وي ادامه داد: كار طراح صحنه ساختن يك جسمي است كه نورپرداز به آن جان ميدهد و كارگردان آن را به حركت در ميآيد حال هرچه كه فضاي كار بيشتر باشد آزادي عمل طراح صحنه، كارگردان و زاويه دوربينها بازتر ميشود.
طراح صحنه برنامه ايران 88 اظهار كرد: اينگونه نيست كه براساس تعداد نفرات مديومي براي طراحي وجود داشته باشد اما زماني كه تعداد نفرات گفتوگوكننده زياد است ولي فضا كم اين هنر طراح است كه چگونه افراد را بچيند، دوربينها به چه شكل و در چه زوايايي قرار بگيرند و نورپردازي به چه شكلي باشد.
وي با بيان اينكه كار نورپرداز و حتي كارگردان صحنه نيز درصدي به كار طراح صحنه وابسته است، تصريح كرد: اينكه گفته ميشود اگر كار طراح صحنه از پايه كاري بينقص و بيعيب باشد برنامه بهتري توليد خواهد شد كاملا درست است.
***
قانع دربارهي آثار تخريبي رعايتنكردن استانداردهاي بصري در برنامههاي گفتوگو محور گفت: كار هنري منتقدان خاص خودش را دارد، كار طراح صحنه اين است كه كمترين ضربه را به برنامه بزند همچنين به هنر خودش يعني حسي كه ميخواهد با طراحي به بيننده انتقال دهد لطمه وارد نكند.
وي با اشاره به زماني كه مردم صحنه خالي را سياهي تلقي ميكنند گفت: اين سياهي نيست بلكه يك خلاء هنري است كه چون طراح بهخوبي از آن استفاده نكرده است سياهي به نظر ميرسد، استفاده از اين سياهيهاي بيمورد نيز به برنامه ضربه ميزند.
اين طراح صحنه ادامه داد: در گپ خيلي مهم است كه يك اوور شولدر (نماي پشت شانه و سر)وجود داشته باشد، كارگردان بتواند هم او و مخاطب و هم اوور (نماي كلي)مجري را بدهد ولي در جايي كه طراح صحنه اشتباه كرده باشد و اين اوور را نديده باشد در اين صورت دست كارگردان بسته ميشود، تعداد شاتهايي كه كارگردان ميتواند بدهد و بيننده آن شاتها را ببيند كم ميشود، آرامآرام به جايي ميرسد پس از گذشت 5 ـ 6 دقيقه از برنامه بييننده چون چيز جذاب ديگري نميبيند بحث برايش بيمعني ميشود مگر اينكه بحث بر دكور قالب باشد.
در اغلب برنامههايي كه الان دارد كار ميشود تا طراح صحنه به فكر دوربين نيست، نورپرداز مجبور ميشود، اشتباهات طراح صحنه را جبران كند، بنابراين از انجام يكسري كارهاي كه ميخواهد انجام دهد باز ميماند در نتيجه كارگردان با فضايي مواجه ميشود كه دستش بسته است و حالا بايد با يك چيدمان خيلي بد بايد يك چيدمان خوب دوربيني بكند تا بتواند تصوير خوبي ارائه دهد، البته من نميگويم كه اين اتفاق خيلي در تلويزيون ما ميافتد خوشبختانه چند سالي است كه بعضا كارهاي خوبي ارائه شود و همه از يك قالب كلي بيرون آمدهاند ولي هنوز تا برنامههايي كه در راس قرار دارند خيلي فاصله داريم.
***
طراح صحنه و دكور برنامه انتخابات «رودررو» كه از شبكه خبر پخش ميشود بد استفاده از المانهاي ملي و ايراني بهويژه در برنامههايي كه به رويدادهاي مهم ملي ميپردازند، اظهار كرد: از آن جايي كه پرچم هر كشور هويت آن كشور است و استقلال آن را نشان ميدهد در چنين برنامههايي بهويژه برنامههايي كه افرادي در سطح رييسجمهور با كانيداي رياست جمهوري در آن حضور مييابند، پرچم به عنوان نمادي از استقلال آن كشور در صحنه قرار ميگيرد اما نكتهاي كه بايد توجه شود اين است كه وقتي از چنين المانهايي قرار است در برنامه استفاده شود بايد جايگاه ويژهاي براي آنها در نظر گرفته شود يعني «آكت» باشد و در هر شاتي كه گرفته ميشود ديده شود چنانچه من در برنامه جريان و ايران 88 سعي كردم اين كار را بكنم.
طراح صحنه و دكور برنامه «كولاك» دربارهي تاثير لباس شركتكنندگان در دكور برنامه گفت: در خصوص لباس افراد چون خيلي نميتوانيم به سمت مد برويم، دستمان باز نيست و تنها در رنگ ميتوانيم انتخاب كنيم در فرم خيلي نميتوانيم وارد شويم با اين حال در كارهاي خارجي طراحي لباس يك علم است و استفاده خودش را نيز در تلويزيون دارد.
***
طراح صحنه برنامه «مثلث شيشهاي» دربارهي استفاده از «رنگ قرمز» در برنامههاي گفتوگو محور سياسي گفت: اصولا رنگ قرمز با كنتراست بالا و در سطح گسترده را براي بحثهاي سياسي خيلي داغ و برناغههاي گفتوگويي چالشي استفاده ميكنند.
وي با اشاره به برنامهاي كه اخيرا از شبكهي اول سيما پخش شد با صحنهاي قرمز رنگ كه كانديداهاي رياست جمهوري با مردم سخن ميگفتند ابراز عقيده كرد: استفاده از رنگ قرمز آن هم باچنين كنتراست شديد و حجم وسيع كار آوانگاردي است و كار آوانگارد نيز منتقدان خودش را دارد اما به نظر من فضاي چنين برنامههايي كه گپ نيست، وله هم ندارد بهتر است خنثي باشد و فرد دريك فضاي خنثي صحبت كند تا حجم رنگها توجه مخاطب را از موضوع اصلي منحرف نكند.
وي ادامه داد: در برنامههايي كه بحث مهمتر از تصوير است چيدمان دكور اهميت ندارد و روي بحث تاثير چنداني ندارد.
انتهاي پيام
نظرات