• دوشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8803-04653
  • خبرنگار : 71012

* ضرورت توجه به استاندارد‌هاي بصري برنامه‌هاي گفت‌وگو محور* آذرميدخت يوسفي: پنجاه درصد از جلوه و زيبايي دکور به عهده نور و نورپردازي است

* ضرورت توجه به استاندارد‌هاي بصري برنامه‌هاي گفت‌وگو محور* 
آذرميدخت يوسفي: پنجاه درصد از جلوه و زيبايي دکور به عهده نور و نورپردازي است

يك طراح صحنه‌ي برنامه‌هاي تلويزيوني ساخته نشدن استوديوهاي جديد تلويزيوني در طول سال‌هاي اخير را از مهمترين مشكلات ضبط برنامه‌هاي گفت‌وگو محور عنوان كرد.

آذرميدخت يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا اظهار كرد: هرچند استوديوهاي کنوني تلويزيون از کيفيت قابل ملاحظه‌اي برخوردارند، اما به دليل افزوده نشدن استوديوهاي بيشتر - با توجه به حجم برنامه‌ها ـ امکانات موجود پاسخگوي نياز برنامه سازان نيست؛ و به همين دليل آن‌ها مجبورند براي به وقت رسيدن برنامه، بصورت مشترک از يک استوديو براي ضبط چندين برنامه- در طول يک روز- بهره ببرند و با مسائل جديدي روبرو باشند.

وي كه در پي افزايش برنامه‌هاي گفت‌وگو محور كه اين روزها در قالب برنامه‌هاي روتين تركيبي و تبليغاتي انتخاباتي در تلويزيون شاهد هستيم، با اين ايسنا سخن مي‌گفت، درباره‌ي اهميت توجه به شاخص‌ها و استاندارها در ساخت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور تلويزيون و مسائل پيش روي دكوراتورها مطالبي را بيان كرد.

اين دكوراتور كه هم اينك طراحي دكور برنامه‌ي «صبح عالي بخير» گروه اجتماعي شبکه يک را بر عهده دارد، در ادامه‌ي صحبت‌هايش گفت: از آن جا كه در طول روز، گاهي ممکن است چند برنامه در يك استوديو ضبط ‌شود، طراحان صحنه بندرت فرصتي براي تغيير كف استوديو دارند، اين در حالي است كه نماي كف عامل مهمي در زيبايي دكور محسوب مي‌شود؛ از طرفي جابه جايي هر روزه وسايل صحنه باعث آسيب ديدگي لوازم مي‌شود و در اين جمع و پهن‌كردن‌ها بسياري ازآن ها صدمه مي بينند؛ گاهي رنگ‌ها مي‌ريزد، و يا غيره؛ براي همين است که بعضا دكوري كه روز اول در تصوير مي بينيم با دکور روز آخر از نظر کيفيت تفاوت دارد

وي ادامه داد: هم چنين در اين شرايط گاهي وقت كافي براي چيدن وسايل وجود ندارد و به دليل همين ضيق وقت، نورپردازي، آن طور كه بايد و شايد صورت نمي‌پذيرد و همه اين‌ها به محصول نهايي لطمه وارد مي‌کند. اين مسلم است که براي چيدن ساده‌ترين دکورها به همراه نورپردازي و تست‌هاي لازم، حداقل 5-10 ساعت وقت لازم است.

***

يوسفي كيفيت و زيبايي دكور برنامه‌هاي گفت‌وگو محور را به پنج عامل ديد مديران گروه، مهارت تهيه‌كننده در توجيه طراحان صحنه، بودجه دكور، کيفيت ساخت و هم چنين مهارت و دانش نورپرداز وابسته دانست.

وي كه طراحي صحنه برنامه سيماي خانواده ـ دو سال پيش ـ را بر عهده داشته‌است، درباره عامل اول گفت: سطح و کيفيت درخواست شده براي دکورهاي برنامه‌هاي تلويزيون در در جه اول به مديران گروه‌ها بر مي‌گردد. هر چه سطح زيباشناسي و توقع مديران والا تر باشد و نگاه آن ها به برنامه سازي نوين تر باشد ، تاثير آن بر برنامه هاي تلويزيوني مستقيم تر است. بسياري از اوقات براي بهبود تجهيزات و امکانات مربوط به دکورو فضا و مکان ، نيازمند به تلاش‌هاي مديران در سطوح بالاتر و يا حتي سفارشات خارجي در کنار سفارشات وسايلي همچون دوربين و غيره هستيم که متاسفانه به دليل مشغله‌هاي بسيار و عدم برنامه‌ريزي و توجه به اين بخش فاقد آن هستيم.

او افزود: عامل دوم دانش تهيه‌کننده نسبت به برنامه‌سازي و قدرت توجيه مناسب برنامه براي طراح دکور خود است؛ هرچه تهيه‌کننده بهتر بداند که چه مي‌خواهد، طراح دکور در ايجاد و خلق آن فضا راحت‌تر است؛ البته همه دوست دارند که بهترين‌ها را داشته باشند، اينجاست که عامل سوم يعني بودجه خودنمايي مي‌کند.

اين دكوراتور درباره‌ي بودجه به عنوان عامل سوم موثر در کيفيت دکورهاي تلويزيوني خاطرنشان كرد: بودجه‌ي اغلب برنامه‌هاي گفت‌وگو محور، متوسط يا رو به پايين است؛ بنابراين با اين بودجه‌ها نمي‌توان خيلي کارهاي خاص زد. با اين‌ حال، اينجا خلاقيت مي‌تواند نقش خوبي ايفا کند و نقيصه کمبود بودجه را تا حدودي جبران کند. طراحان دکوري که از خلاقيت بالاتري برخوردارند گوي سبقت را در ميان ديگران مي‌ربايند. البته آنهايي که مجهز به علم روز ، يعني کامپيوتر هستند و يا از گرافيک هم در کارهاي خود بهره مي‌برند،دستشان بازتر است.

او به اين پرسش كه آيا براي آموزش دكور و پرورش طراحي صحنه ويژه تلويزيون، در محيط‌هاي کار كلاسهاي آموزشي نيز برگزار مي‌شود؟ گفت: اگر هم بشود سر و صدايش به گوش من نرسيده‌است؛ فقط يادم مي‌آيد حدود 5 سال پيش يک همايش کوچک داخلي درباره فضاهاي مجازي تشکيل شد – به هدايت خانم ايما سعيديان – که بسيار مفيد بود. اما کمبود چنين فضاهايي براي تبادل اطلاعات بين دکوراتورهاي داخل و خارج از سازمان به شدت احساس مي‌شود.

او در پاسخ سوال بعدي گفت: در حال حاضر هر تهيه‌كننده براساس سليقه و فضاي برنامه، سراغ يك نوع دکوراتور مي‌رود. چرا که سبک کار هر دکوراتر تقريبا مشخص است و اين انتخاب هم از داخل تلويزيون است هم از خارج .

يوسفي درباره‌ي نورپردازي به عنوان عامل ديگر موفقيت برنامه‌هاي گفت‌وگو محور اظهار كرد: در يک دکور تلويزيوني به جرات مي‌توان گفت 50 درصد از جلوه و زيبايي دکور به عهده نور و نورپردازي آن دکور است. يک نور پرداز آگاه و علاقمند مي‌تواند با سايه روشنها فضاي بسيار ايده‌آلي فراهم کند و ديگري همان دکور را به يک فضاي معمولي. به نظر ميرسد در حال حاضر 40 درصد از نورپردازان تلويزيون داراي چنين مهارتي هستند و بقيه نياز به توجه بيشتر و آموزش و انگيزه دارند.

يوسفي درباره‌ي جنس مواد و نحوه‌ي اجرا شامل كار جنس مواد، رنگ کارگاههاي نجاري و در مجموع کيفيت ساخت، اظهار کرد : اخيرا بهتر شده‌است؛ اما هنوز طراحان صحنه داخلي بسياري از متريال‌هايي که ديگر طراحان دنيا در اختيار دارند، در دسترس ندارند و بايد با امکانات موجود دکورها را بچبنند. بطور مثال رنگهاي استفاده شده در بسياري از دکورها همان رنگهاي قديمي است و يا هر نوع مبلماني در شهر پيدا نمي‌شود ويا تنوع وسائل صحنه به اندازه کافي نيست، اما در مجموع با زحمت و بازديد فراوان از فروشگاههاي شهر، مي‌توان به يک متوسط مطلوب رسيد.

وي با بيان اين كه عنصر زمان را هم نبايد فراموش کرد، اضافه کرد: مهارتي که دکوراتورهاي تلويزيوني در کشور ما بايد داشته باشند، اين است که در کوتاه‌ترين زمان ممکن ايده را به ياد بياورند، در کوتاهترين زمان مهندسي آن را انجام دهند، چيزي نگذشته بايد ساخته شده باشد و در حين چيدمان، گفته مي‌شود که تا لحظاتي ديگر روي آنتن هستيم. چرا که معمولا در آخرين لحظات سفارش برنامه به تهيه‌کننده داده مي‌شود و در اين اثنا آن که با تامل بيشتري است، عقب مي‌ماند.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي جسارت مديران تلويزيون براي تغيير دكورهاي ضعيف برغم صرف بودجه و زمان و به روي آنتن رفتن برنامه، خاطرنشان كرد: اين ديگر يک خصوصيت فردي است. شايد مديران زيادي اينگونه عمل کنند، شايد هم حتي يک مورد هم نداشته باشيم؛ نمي‌دانم؛ تحقيق نکرده‌ام. اما در سالهاي گذشته در گروه کودک شبکه يک چند باري - زمان مديريت آقاي اعلايي- ديدم که اين اتفاق افتاده‌است.

وي در پايان يوسفي اظهار کرد: علاوه بر بسياري از اين صحبت‌ها و اظهارنظرها، مي‌بايست ميل به پيشرفت را در کار اضافه کرد. ميل به پيشرفت تمام سدها را از جلوي راه برمي‌دارد .با انگيزه پيشرفت در کار، انسانها براي رسيدن به مطلوب منتظر کسي نمي‌مانند . کتابها، يار مي‌شوند. اطلاعات، مشتاقانه دريافت مي‌شوند، مرزها درنورديده مي‌شوند وفضاهاي زيبا خلق مي‌شود. ميل به پيشرفت در هر شغلي، رنگ و بوي جديدي را به ميان مي‌آورد و خلاقيت را سرشار مي‌کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha