يك طراح صحنه و دكور تلويزيون گفت: رنگ و لعاب و نوع چيدمان صحنه در برنامههاي گفتوگو محور بايد بهگونهاي انتخاب شود كه مفاهيمي از سوژه موردنظر را به مخاطب بازتاب دهد.
هادي ارجپور كه در پي افزايش برنامههاي گفتوگو محور سيما كه اين روزها در قالب برنامههاي روتين تركيبي و تبليغاتي انتخاباتي در تلويزيون پخش ميشود با موضوع «اهميت توجه به شاخصها و استانداردها در ساخت برنامههاي گفتوگو محور» با ايسنا سخن گفت و با بيان مطلب بالا اظهار كرد: در برنامههاي گفتوگو محور رنگ و لعاب و چيدمان صحنه و دكور بسته به موضوع مورد بحث متفاوت است و هر پلاتويي حتما بايد با توجه به موضوع از رنگ و فضاي مناسب برخوردار باشد كه مفاهيمي از سوژه را به مخاطب بازتاب بدهد.
وي ادامه داد: مثلا در برنامههاي سياسي از رنگهاي سرد مثل آبي استفاده ميشود يا در برنامههاي ادبي رنگهاي گرمتر مورد استفاده قرار ميگيرند.
اين طراح صحنه و دكور دربارهي دكور برنامههاي گفتوگو محور با موضوع ملي و ضرورت استفاده از المانهاي ايراني در آنها اظهار كرد: اصولا درچنين برنامههايي با استفاده از المان خاص ملي مانند بنر و پرچم ايران يا تصاويري كه بخشي از نمادهاي ملي ما باشند سعي ميشود جذابيت و بزرگنمايي خاصي در دكور صورت گيرد تا موضوع در ذهن مخاطب شاخص و متفاوت جلوه كند و متوجه شود كه موضوع مورد بحث با موضوعات ديگر فرق ميكند.
وي با اشاره به آثار تخريبي رعايتنكردن استانداردهاي بصري در برنامههاي گفتوگو محور گفت: اگر رنگ مناسي براي صحنه انتخاب نشود يا چيدمان دكور مناسب نباشد مخاطب از موضوع مورد بحث دور ميشود به ويژه اينكه به كاربران تصوير در بكگراند اين قابليت را دارد كه ذهن مخاطب را به جهت خاص بكشاند و وقتي تصوير يا الماني در بكگراند به اشتباه به كار گرفته شده باشد مخاطب از فضاي گفتمان دور ميشود.
اين طراح صحنه دربارهي تفاوت فضايي كه يك فرد پشت ميكرفون نشسته است و با مردم صحبت ميكند با فضاي يك گفتمان چند نفره اظهار كرد: فضا و دكور گفتمان ربطي به تعداد نظرات ندارد، بلكه تنها موضوع برنامه است كه به فضا و دكور جهت ميدهد و بايد باتوجه به موضوع، دكور خوبي ارائه كرد، اما تعداد افراد در چيدمان و حجمكاري ميتواند تاثيرگذار باشد.
وي كه طراحي صحنه مسابقات تلويزيوني را نيز برعهده دارد دربارهي ضرورت هماهنگي دوربينها و كارگردان با دكور صحنه گفت: طراح صحنه خود يك كارگردان هنري است و بايد موضوع برنامه را يكبار مرور كرده عين آن را پياده كند و با همكاري كارگردان و نورپرداز و عوامل ديگر صحنه را بچيند.
ارجپور در پايان خاطرنشان كرد: قرارگيري دوربين و نحوه تصويربرداري، كارگرداني و دكور صحنه بايد با هم متناسب باشند. چرا كه اگر يكي از اينها ضعيف باشد زحمات همه به هدر ميرود.
انتهاي پيام
نظرات