مناظرهها و گفتوگو با دوربين چهار نامزد دهمين انتخابات رياست جمهوري روي آنتن شبكههاي سوم و اول سيما رفت كه دكورهاي متفاوتي براي آنها طراحي شده بود كه به اعتقاد مجيد ميرفخرايي كه از فعالان طراحي صحنه و لباس است، هر دو دكور، شلوغ بودهاند و باعث انحراف توجه مخاطب از سخنان كانديداها ميشدند.
اين طراح صحنه تأكيد دارد كه براي برنامههايي مانند مناظرههاي نامزدهاي انتخابات رياستجمهوري كه از تلويزيونهاي خارج از كشور نيز پخش ميشود بايد در دكور ضمن استفاده از المانهاي ايراني، از شلوغي زياد پرهيز كرد.
***
ميرفخرايي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي دكور برنامه مناظره نامزدها اظهار كرد: براي اين برنامهها بايد تلاش كرد تا دكور به گونهاي طراحي شود كه مخاطب بتواند بر مناظرهكنندگان و صحبتهاي آنان تمركز كند. بنابراين بايد از گنجاندن حشو و زوايد در پسزمينه اين دكورها پرهيز كرد. اين درحالي است كه زماني كه يك شات از يكي از كانديداها ميگيرند پشت او پرچم ايران، الله اكبر، نصف ليوان و بخشي از ميزگرد ديده ميشد.
او اضافه كرد: سر مجري مناظرهها ـ رضا پورحسين ـ بعضا در بكراند، گم ميشد، چون پسزمينه او شلوغ و پر از فلش است.
اين طراح صحنه با بيان اينكه مناظرهها نورپردازي مناسبي نشده بودند، گفت: به محيط، روشنايي داده شده است درحاليكه در نورپردازي، براي هريك از سوژهها بايد نور خاصي در نظر گرفته شود.
او با اشاره به ميز دكور مناظره اظهار كرد: اجراي دكور بايد براساس منطق طراحي شوند اين درحالي است كه مشخص نيست چرا ميزگرد بزرگي يا فلورسنتهاي آبي براي مناظره در نظر گرفته است كه فلورسنتهاي آن بعضا ياد جلوي كافيشاپها مياندازد. علاوه بر آن ميز به اين بزرگي، استفاده زيادي ندارد و فقط فضاي زيادي را اشغال كرده است اين درحالي است كه ميشد ميزگرد را در حد نياز و به عنوان الماني طراحي كرد.
مجيد ميرفخرايي ادامه داد: زماني كه دوربين از بالا تصويربرداري ميكند كف دكور پر از شلوغي است شلوغ بودن دكور اين برنامه باعث به همخوردن تمركز بيننده ميشد، اين درحالي است كه در اينگونه مناظرههاي حساس بايد تماشاگر فقط بر سوژه متمركز شود.
او با بيان اينكه دكور بايد با توجه به هدف برنامه طراحي و از شلوغبودن بدون دليل صحنه خودداري شود، گفت: چنين اتفاق غلطي در اينگونه برنامهها روي ميدهد، البته مقصر چنين رويدادي تنها طراح دكور نيست چون من نيز بارها براي سيما و اين نوع برنامهها طراحي كردهام. در برخي از آنها كارگردانان و بقيه عوامل فكر كردهاند اگر دكور، متمركز طراحي شود، طراح، كاري انجام نداده است در نتيجه بايد صحنه را شلوغ كرد تا نشان داده شود كه طراح كاري انجام داده است.
اين مدير هنري سريالهاي تاريخي افزود: بارها دكور برنامهاي را طراحي كردهام و به من گفتهاند همين! يك گلدان در صحنه نميگذاري؟ اين درحالي است كه نميتوان بدون منطق خط و رنگ به صحنه اضافه كرد.
او با اشاره به نورپردازي برنامههايي مانند مناظره گفت: ممكن است برنامه نورپرداز پروژكتوري را نياز داشته باشد ولي در اختيار او نباشد، در اين شرايط تصميم گرفته شود تا به همهي صحنه نور داده شود.
ميرفخرايي با بيان اينكه مناظره نياز به چنين دكور پرخرجي ندارد، تأكيد كرد: براي صحبت دو نفر طراحي اين دكور پرخرج، چه معني دارد؟ اين درحالي است كه خيلي راحتتر ميتوان با اين برنامهها روبهرو شد، هرچه در خدمت سوژه باشيم موفقتر هستيم.
او درباره رنگ دكور مناظرهها اظهار كرد: آبي صحنه، خيلي روشن است. طراح دكور بايد با نورپرداز كارگردان هماهنگ باشد. به عنوان نمونه نورپرداز ميگويد من سعي ميكنم با شيوهاي رنگ را بكشم. اما متأسفانه گاهي هنگام كار در استوديو زماني كه دكور مونتاژ شده است، سه ساعت آخر نورپرداز از راه ميرسد، نوري در نظر ميگيرد و ميرود چون به اين شيوه «آفيش» شده است.
اين طراح صحنه تأكيد كرد: براي برنامههايي مانند مناظرههاي نامزدهاي انتخابات رياستجمهوري كه از تلويزيونهاي خارج از كشور نيز پخش ميشود بايد در دكور ضمن استفاده از المانهاي ايراني از شلوغي زياد پرهيز كرد.
او افزود: طراح صحنه ميتواند از هر نوع رنگ در صحنه استفاده كند اما نورپرداز بايد آن را كنترل كند اما به دكور مناظره فقط روشنايي داده شده است اين درحالي است كه ميتون نواقص اين دكور را با نورپردازي مناسب به نوعي حل كرد.
ميرفخرايي در پايان اين بخش از ديدگاههايش گفت: در دكور مناظره به همان اندازه كه مناظرهكنندگان را ميبينيم اجزاي دكور هم در ذهن ما ميماند مانند آنكه در يك اركستر يكي از ويلونها ساز مخالف بزند.
****
اين پيشكسوت طراحي صحنه همچنين در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه به راحتي امكان ساخت دكور جمع و جوري براي برنامه تبليغات تلويزيوني نامزدهاي رياست جمهوري وجود داشت، گفت: سازندگان دكور ميتوانستند از خط و خطوط و نورپردازي مناسب براي صحنهآرايي برنامهي انتخاباتي شبكهي اول سيما استفاده كنند و مواردي ديگر را بر حسب سليقهي خود به آن بيفزايند.
مجيد ميرفخرايي، دربارهي دكور برنامه «با دوربين» انتخابات كه در دكور وسيع با فضاي قرمز رنگ همراه بود ، افزود: الفباي دكور در برنامه انتخاباتي شبكه اول سيما رعايت نشد و در انتخاب رنگ و فرم دكور كج سليقهگي ديده ميشود.
او ادامه داد: دكور بايد در خدمت هدف برنامه باشد، زماني كه قرار است افراد دربارهي موضوعات مهمي مانند مسايل مملكتي صحبت كنند، دكور بايد به گونهاي طراحي شود كه زمينه تمركز بينندگان بر صحبتهاي كانديداها را فراهم آورد. اين درحاليست كه رنگ قرمز صحنه، ذهن را مغشوش ميكند. در واقع رنگهاي اين دكور هماهنگي ندارند.
او با اشاره به «هارد تاك» شبكه بي.بي.سي گفت: در اين برنامه اشخاصي مانند سياستمداران حضور مييابند و در آن عناصر مختلف حتي نورپردازي در خدمت مصاحبه شونده قرار ميگيرد، به گونهاي كه مخاطبان فقط بر صحبتهاي او تمركز كنند. البته الگوي ما بي.بي.سي نيست، اما ميتوان به دكور «هارد تاك» به عنوان يك نمونهي خوب اشاره كرد.
اين طراح هنري سريالهاي تاريخي با بيان اين كه دكور برنامههايي مانند صحبتهاي كانديداهاي رياست جمهوري بايد فضاي آرامشبخشي را براي مخاطبان ايجاد كنند، تصريح كرد: بهتر بود از نور موضعي پشت سر كانديداها استفاده ميشد. به گونهاي كه آرامش در محيط ايجاد كند تا مخاطب بتواند بر صحبتهاي كانديداها تمركز كند.
ميرفخرايي ضمن غلط توصيفكردن صندلي انتخاب شده براي كانديداها، به ايراني نبودن دكور اشاره و اظهار ميكند: در اين دكور بهتر بود كه از المانهاي ايراني استفاده ميشد تا زماني كه تصوير اين برنامهها در تلويزيونهاي خارج از كشور پخش ميشود بيانگر هويت ايراني باشد.
اين مدير هنري خاطرنشان كرد: براي دكور برنامهاي كه بايد به صحبتهاي سخنران گوش كنيم، نيازي به فضايي به اين وسعت نيست. علاوه بر آن با توجه به مربوط بودن اين برنامه به ايران و ايراني طبيعتا بايد از معماري ايراني در طراحي دكور استفاده ميشد.
ميرفخرايي در پايان اظهار كرد: آبي آسماني يا فيروزهاي متعلق به خودمان است حتي در خارج از كشور به آبي ايراني مشهور است. اين رنگ آرامش بخش است. در اين شرايط اين پرسش مطرح ميشود كه با وجود برخورداري از چنين رنگهايي چرا از رنگ قرمز تند استفاده و ستونهاي سفيد رنگي جلوي آنها قرار شد، مگر قرار است در اين فضا قتلي رخ دهد؟ بهترين بكراندي را كه ميتوان مثال زد كاشيكاري مسجد امام اصفهان است كه عليرغم شلوغ بودن، تركيب رنگهاي آبي و سبز آن آرامش بخش است.
انتهاي پيام
نظرات