فرهاد توحيدي دربارهي مباحث مطرحشده در جلسهي پنج ساعته فيلمنامهنويسان با رييس سازمان صداوسيما گفت: دربارهي حذف بند واگذاري كليه حقوق فيلمنامه به صداوسيما و ثبت فيلمنامهها در بانك فيلمنامهي ايران براي جلوگيري از سوءاستفاده، در اين جلسه بحثهايي را مطرح كرديم؛ علاوه بر آن بر پيگيري مباحث مطرح شده در صداوسيما با عزتالله ضرغامي توافق شد.
***
رييس كانون فيلمنامهنويسان سينماي ايران در پي نشست صميمانه اعضاي اين گروه با رييس صداوسيما به خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: در اين جلسه دربارهي مسايل صنفي، بحث و بر به رسميت شناختهشدن «حق تأليف و مولف» تأكيد شد. اصلاح ميزان دستمزد نيز جزوي از اين حق محسوب ميشود؛ چراكه حق تأليف، ابعاد گستردهتري دارد و شامل مواردي چون قراردادهاي بين سازمان صداوسيما و فيلمنامهنويسان ميشود.
توحيدي در ادامه اظهار كرد: بندي در قراردادهاي سازمان صداوسيما براي فيلمنامهنويسان وجود دارد كه من و همكارانم را آزار ميدهد. طبق اين بند يك جانبه، نويسنده كليه حقوق متصوره خود از فيلمنامه را به اين سازمان واگذار ميكند. ما به اين بند اعتراض داريم چون اولا در خانهي سينما و در كانون فيلمنامهنويسان كوشش ميكنيم كه مقدمات پيوستن به قانون كپيرايت را به تدريج طي كنيم، علاوه بر آن بر اساس قانون حمايت از مولفان و مصنفان كه در سال 1348 تصويب شد و در سال 1360 مورد تأييد مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت واكنون قانون معتبري محسوب ميشود،حقوق معنوي از پديدآورندهي اثر قابل تفكيك نيست. بنابراين زماني كه قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي اين مسأله را عنوان ميكند هيچ قراردادي در جمهوري اسلامي نميتواند خلاف قوانين مدون و تصويبشدهي مجلس شوراي اسلامي ايران بسته شود، بنابراين چنين قراردادهايي خودبهخود غيرمعتبر است.
وي در ادامه گفت: در اين نشست از رييس سازمان صدا وسيما خواستيم كه اين بند از قراردادهاي سازمان صداوسيما حذف شود و قرار شد در گفتوگوهاي بعدي و با تشكيل كميتههاي كاري بين كانون و سازمان صداوسيما اين امر را با آقاي دكتر ميرباقري (معاون سيما) پيگيري كنيم تا به سرانجام برسد.
*** حرف آخر را اول بزنند
توحيدي به اين پرسش «ايسنا» كه آيا اعضاي كميتهي تخصصي در جلسه مشخص شدند، پاسخ منفي داد و اظهار كرد: چون متولي اين امر شوراي مركزي كانون فيلمنامهنويسان محسوب ميشود، به نمايندگي از فيلمنامهنويسان اين كار را انجام ميدهد تا مسايل موجود و حل و فصل شود.
وي چگونگي بررسي فيلمنامهها و متغيربودن قواعد آن را محور ديگر گفتوگوي فيلمنامهنويسان با عزتالله ضرغامي عنوان كرد و گفت: ضوابط بررسي فيلمنامه در سيما چندان روشن نيست. در نشست مثالهاي متعددي مطرح شد از جمله اين كه طبق آن طرحي در شبكهاي تصويب ميشود، مراحل نهايي را طي ميكند و بازنويسيهاي متعدد براساس ديدگاه هاي طرح و برنامه شبكه يا سيما فيلم انجام ميشود، اما در شوراي طرح و برنامه معاونت سيما مردود ميشود.
در اين زمينه ما اين مسأله را مطرح كرديم كه اگر قرار است فيلمنامه در صداوسيما بررسي شود (كه قاعدتا بايد اينكار انجام شود) شوراي طرح و برنامه ي معاونت سيما كه قرار است تصميم نهايي را بگيرد از ابتدا اين كار را انجام دهد يا به كاري بپردازد كه در ابتدا براي آن تعريف شده بود؛ يعني «كد توليد» بدهد تا پس از صرف زمان و هزينهي زياد، تمام مصوبات گروههاي پيشين رد نشود؛ نهايتا از اول، حرف آخر را بزنند.
*** خطوط قرمز مشخص شود
وي با بيان اين كه دربارهي مميزي و خطوط قرمز نيز فيلمنامهنويسان با رييس صدا و سيما صحبت كردند، توضيح داد: عزتالله ضرغامي تأكيد كرد كه جز در برخي از موارد مانند، زماني كه امكان دارد خداي ناكرده به اقوام مختلف توهين يا وحدت ملي خدشهدار شود و يا زماني كه مسايل ديني و شرعي مطرح است، خطوط قرمز قابل گفتوگو است. مهندس ضرغامي تصريح كرد كه در بازكردن مسايل اجتماعي و گشودن باب نقد اساسا هيچ مشكل و خط قرمزي نداريم و حتي گفتند ميتوانيد نقد را از مديريت سازمان صداوسيما شروع كنيد. در كل در اين زمينه بحث خوبي شد و همكاران با ديدگاههاي آقاي ضرغامي و مديران سيما آشنا شدند.
*** اهميت بحث اقتباس و فيلمنامههايي با هويت ايراني
رييس بانك فيلمنامهنويسان سينماي ايران با بيان اينكه نكات فرعي ديگري هم در اين جلسه مطرح شد،اظهار كرد: يكي از مباحث اين بود كه چهقدر عنوان رسانهي ملي برازندهي سازمان صداوسيماست و اينكه چهقدر سيماي ملت ايران را در رسانهي ملي ميبينيم.علاوه بر آن دربارهي ميزان تناسب چهرهي زنان تصويرشده در سيما با زنان واقعي جامعهي ايران گفتوگو شد. علاوه بر آن ضرورت توجه اين سازمان به اقتباس چه از منابع ادبي معاصر و چه از گنجينهي ادبيات كلاسيك صحبت شد.
توحيدي افزود:به نظر ميآيد در زمينهي هويت ايراني، صداوسيما جدي كوشش نكرده و به ويژه روي گنجينههاي ادبيات فارسي كمتر كار كرده است. اين درحالي است كه در اين متون هم هويت ايراني مطرح است و هم معرفت اسلامي. خوشبختانه روي هويت اسلامي بسيار كار كرده و در اين زمينه كمكاري نكرده است.
*** رييس صداوسيما گفت كه خودي و غيرخودي نداريم
وي با بيان اينكه در جلسهي فيلمنامهنويسان با رييس سازمان صداوسيما دربارهي «خودي و غيرخودي» بحث شد، اظهار كرد: خوشبختانه آقاي ضرغامي تأكيد كرد كه خودي و غيرخودي نداريم و چه با محاسن و چه بيمحاسن، همه ايراني هستيم و به يك چشم ديده ميشويم.
*** تبعيت صداوسيما از بانك فيلمنامه سينما
رييس بانك فيلمنامهي سينماي ايران دربارهي بحث در زمينهي تبعيت صداوسيما از ضوابط خانهي سينما در بخش فيلمنامه و توجه به بانك فيلمنامه گفت: با شكلگيري هرگونه تشكيلات موازي مخالفيم؛ چون موجب ميشود هزينهي بيهودهاي براي آن صرف شود. اكنون بانك فيلمنامهي ايران وجود دارد.
وي در ادامه اظهار كرد: متأسفانه در تلويزيون موارد متعددي ديده شده است كه طرحي در يك شبكه مطرح و رد شده، اما در شبكهي ديگري ساخته و پخش شده است. در اين شرايط صاحب اصلي طرح به اين كار اعتراض كرده است. ما پيشنهاد داديم كه همانند شرايط صدور پروانهي ساخت سينما كه براي گرفتن آن، فيلمنامهها بايد داراي برگهي ساخت بانك فيلمنامه باشند، آثاري كه براي طرحشدن در تلويزيون عرضه ميشوند هم در بانك فيلمنامه ثبت شوند و برگه ثبت را هنگام تسليم طرح و فيلمنامه داشته باشد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مديران سيما اين قانون را رعايت خواهند كرد، اظهار كرد: چون تأييد رييس سازمان صداوسيما و معاون سيما را توانستيم به دست بياوريم، اميدواريم بتوانيم اين ضابطه را اجرايي كنيم. در اين زمينه ميتوانيم نرخ ثبت فيلمنامههاي تلويزيون را كاهش دهيم يا شعبهاي از بانك فيلمنامه ايران را در محلي نزديك جام جم داير كنيم تا به تدريج اينكار تبديل به امري ملي در زمينهي ادبيات سينمايي شود تا امنيت براي متن هاي نوشته شده با ثبت در بانك فيلمنامه به وجود آيد.
***پيش به سوي اتحاديه فيلمنامهنويسان تلويزيون
توحيدي در پايان در زمينهي نظارت بر كار افرادي كه به عنوان فيلمنامهنويس با سيما همكاري ميكنند، گفت: دربارهي امنيت شغلي نيز در اين جلسه بحث كرديم. در اين زمينه هم حمايت رييس سازمان صداوسيما را جلب كرديم .
او روي حرفهيي بودن كار تأكيد كرد. اين نكته نيز طرحشد و پيش از اين كموبيش شاهد بوديم طرحهايي كه ارزش كيفي كمتري برخوردار هستند در شوراهاي متعدد تلويزيون به آنها اقبالي نخواهد شد. اما با توجه به اينكه عزم جدي داريم كه همكاري خيلي نزديكي با صداوسيما داشته باشيم، اميدواريم كه نيروهاي حرفهيي آنقدر بتوانند در چارچوب پروژههاي سازمان فعال شوند تا كمتر نياز به واردشدن غيرحرفهييها به اين حوزه به وجود آيد. چه بسا بتوانيم در ادامهي راه به سمت تشكيل اتحاديه فيلمنامهنويسان تلويزيوني گام برداريم تا بسترهاي امنيت شغلي تأمين شود.
انتهاي پيام
نظرات