• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8702-09620

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران: در سينما بحران فكر داريم 25 ارديبهشت ماه بدون جشن، مراسم روز فيلم‌نامه برپا مي‌شود

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران: 
در سينما بحران فكر داريم 
25 ارديبهشت ماه بدون جشن، مراسم روز فيلم‌نامه برپا مي‌شود

فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران مراسمي را به جاي جشن روز فيلم‌نامه‌نويسان در 25 ارديبهشت ما همزمان با روز بزرگداشت فردوسي برگزار مي‌كنند و كارت افتخاري خود را به عباس كيارستمي اهدا خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جزئيات اجراي برنامه‌ي روز فيلم‌نامه‌نويس صبح دوشنبه 16 ارديبهشت با حضور فرهاد توحيدي (رييس شوراي مركزي فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران)، كامران ملكي، شادمهر راستين، حسين ايري و مينو فرشچي از اعضاي شوراي مركزي اين كانون در خانه سينما تشريح شد.

فرهاد توحيدي با بيان اينكه 25 اريبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت فردوسي، به عنوان روز فيلم‌نامه‌نويسان اعلام شده است، توضيح داد: از نظر كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران، ابوالقاسم فردوسي بزرگ‌ترين فيلمنامه‌نويس ايران شمرده مي‌شود و از اين پس روز 25 ارديبهشت‌ماه به عنوان روز فيلم‌نامه‌نويس در نظر گرفته خواهد شد.

او با اشاره به برنامه‌هاي كانون فيلم‌نامه‌نويسان توضيح داد: با انتخاب اين روز قصد داريم هرسال جشني به اين مناسبت برگزار كنيم و در آن اعضاي كانون و ديگر صنوف سينمايي حضور خواهند داشت و از پيشكسوتان عرصه فيلم‌نامه‌نويسي تقدير خواهند شد.

اما او با بيان اينكه امسال جشن نخواهيم داشت، توضيح داد: شايد اگر در اينجا هم اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي صنفي مثل اتحاديه‌ي نويسندگان آمريكا همان اهميت و سازمان‌يافتگي و منشاء اثر را داشتند، ما هم بايد در اعتصاب مي‌بوديم. اين اعتراض مضمونش به تاريخ‌رفتن حقوق نويسنده در همه عرصه‌هاست. هم در عرصه مادي و هم در عرصه معنوي.

توحيدي ادامه داد: تصورمان بر اين بود كه درجامعه‌ي زندگي مي‌كنيم كه داعيه فرهنگي دارد. بالطبع مديران و كارگزاران فرهنگي هم موظفند و هم علاقه‌مندند به اهل فرهنگ هستند و دوست دارند در اين حيطه كار كنند. مي‌خواهند اهل فرهنگ را پاس بدارند چون تا زمانيكه زيرساخت‌هاي فرهنگي استقرار و تقويت نشود مشكلات بحران‌زا درگير جامعه خواهد شد.

وي افزود: اهل فرهنگ معماران جامعه هستند و تا وقتي كه به معماران جامعه بي‌توجهي شود، نه بر مرده كه بايد بر زنده‌ها گريست.

نويسنده‌ي فيلم‌نامه «گاهي به آسمان نگاه كن» در بخش ديگري از اين جلسه گفت: از دوران فردوسي تاكنون وضعيت اهل قلم در برخورد با قدرت و نهادهاي مستقر تفاوت چنداني نكرده است، اگر فردوسي شاهنامه‌اش را پس مي‌گيرد، امروزه هم بسياري از آثار نويسندگان اجازه چاپ و ساخت پيدا نمي‌كنند.

ما تصورمان اين بود در چندسال اخير توجه بسياري به اهل قلم خواهد شد، اما متأسفانه پس از يك‌سال و اندي تغيير در مديريت بنياد سينمايي فارابي چنين حمايتي بوجود نيامده است.

او خاطرنشان كرد: كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران با مديريت قبلي اين بنياد در خصوص فيلم‌نامه‌نويسي به تعامل رسيده بود و پس از رفتن رضا داد همچنان قرارداد همكاري‌ها براي خلق فيلم‌نامه‌هاي سفارشي تمديد شد، اما به اجرا نرسيد و هم‌چنان مسكوت مانده است.

توحيدي در عين حال خاطرنشان كرد: عدم اجراي قرارداد و لغو شدن آن خيلي مورد اعتراض نيست. انتظار ما اين است كه عمل در يك گفت‌وگوي رودرو انجام شود و تاكنون تقاضاهاي ما براي ملاقات با مديريت جديد فارابي نتيجه‌اي نداشته است.

به گزارش ايسنا، اين فيلم‌نامه‌نويس تاكيد كرد: اگر مديريت سينمايي ما بپذيرد سه صنف فيلم‌نامه‌نويسان، كارگردانان و تهيه‌كنندگان تا كاري را شروع نكنند هيچ اتفاقي در توليد فيلم نخواهد افتاد، در اين شرايط است كه بايد پرسيد با هيچ‌كدام از اين صنوف كه گفت‌وگو نمي‌شود، پس با چه گروه‌هايي گفت‌وگو مي‌كنند؟!

رييس كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران در ادامه‌ از تلويزيون ياد كرد و گفت: در اين بخش هم كه بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي كانون فيلم‌نامه‌نويسان بر آن متمركز شده است، خواستار ملاقات با رياست سازمان شده‌ايم اما تاكنون هيچ خبري در اين زمينه نشده است.

او با بيان اينكه به نوع قرارداد با فيلم‌نامه‌نويسان معترض‌اند تصريح كرد: پس از ساخت يك اثر، چندين‌بار و به شيوه‌هاي مختلف آن فيلم به نمايش درمي‌آيد. اما حقوق نويسنده به شكل صحيح پرداخت نمي‌شود.

پاسداري از حقوق نويسنده و گفت‌وگو درباره‌ي سختگيري‌هاي كه بر موضوعات نوشته شده فيلم‌نامه‌نويسان اعمال مي‌شود خواست ما است. دايره‌ها روزبه‌روز بسته‌تر و كار فيلم‌نامه‌نويسان سخت‌تر مي‌شود.

توحيدي افزود: متأسفانه آثاري كه با كپي نعل به نعل از سينماي آمريكا به نگارش درمي‌آيند در جريان بررسي مجوز ساخت مي‌گيرند، اما آثار فرهنگي‌تر و آثاري كه حرفي براي گفتن دارند و به جنبه‌هاي عميق‌تري از تعاملات اجتماعي ومناسبات مردم را مي‌پردازند متأسفانه انواع سختگيري‌ها بر آن‌ها اعمال مي‌شود و به راحتي نمي‌توانند مجوز ساخت بگيرند.

او گفت: در چنين شرايطي هيچ گوش شنوا و هيچ در بازي را پيدا نمي‌كنيم تا بگوييم چه راه‌هايي براي پيشرفت سينماي ايران وجود دارد. متأسفانه وقتي امكان هيچ گفت‌وگويي نباشد پس در چنين شرايطي جشن‌گرفتن بي‌معني است و به قولي جشن ما روزي است كه از ظلم اثري نباشد.

توحيدي تصريح كرد: در چنين شرايط و احوالي هيچ جشني برگزار نمي‌كنيم، امسال جشن نداريم و به برگزاري يك مراسم ساده اكتفا خواهيم كرد.

كامران ملكي عضو شوراي مركزي كانون فيلم‌نامه‌نويسان با بيان اينكه، ميزان بيكاري در سينما در بالاترين و بدترين وضع ممكن است، ادامه داد: بلاتكليفي در حوزه‌هاي مديريت مياني سينماي كشور وجود دارد وهمه اين مديران مي‌گويند داريم مي‌رويم بنابراين جاهاي ديگر همچون مجلس و... براي سينما دلسوزي مي‌كنند كه طبعا در ازاي اين دلسوزي انتظاراتي همه دارند.

او شرايط اين روزهاي سينما را برشمرد و گفت: ميزان دخالت ديگران در حوزه سينما زياد شده، و مي‌خواهند بر جشنواره فجر هم نظارت داشته باشند و قصد رصد فيلم‌ها را حتا در مرحله توليد دارند.

كميت و كيفيت سينما دچار مخاطره شده ، معيشت و رفاه به حد فاجعه‌بار رسيده است، اما تظاهر زياد است. تعداد جشنواره‌هاي سينمايي از تعداد توليدات سينمايي در سال بيشتر است.كسي حاضر نيست كار حرفه‌اي انجام دهد و همه مجبور شده‌اند كه كارهاي ساده، ارزان و كم‌خطر انجام دهند.فيلم‌سازان خوب در اين سال‌ها ضعيف‌ترين كارهاي خود را ساخته‌اند. همه فيلم‌سازان درجه يك در تلويزيون مشغول كار هستند. اين اشكالي ندارد اما سا خت يك كار تلويزيوني با سينمايي تفاوت دارد، هركدام استانداردهاي خودشان را دارند.

شادمهر راستين هم با بيان اينكه، ترجيح بند جلسه‌ي ما اين است كه ما جشن نداريم، ادامه داد: از ابتدا گروهي به درستي گفتند، مشكل سينماي ما فيلم‌نامه است اما اين مشكل از كانون فيلم‌نامه‌نويسان نيست، مشكل، مديران كنترل هستند. بين فيلم‌نامه‌نويسان و اين مديران تعامل وجود ندارد و اين راه به حذف فيلم‌نامه‌نويسان مستقل مي‌انجامد و شما با گروهي مواجهه مي‌شويد كه با هرنوع تحميلي بر نوشته‌هايشان كار مي‌كنند. فارابي هدايت مديريت فرهنگي سينما را بايد برعهده بگيرد اما كل كارش شده اجاره دوربين و رفتن به كن و غيره.

او معتقد است: يك مدير كنترل حق ندارد هم توليد كند و هم با اعمال نظرهايش خودش فيلم‌نامه بنويسد.

راستين خاطرنشان كرد: ايجاد شغل در سينماي ايران با فيلم‌نامه‌نويسي است. درغيراينصورت بايد به سمت واردات سينما هم برويم كه سال‌ها قبل با شرم از آن ياد مي‌كرديم. اما امروزه از نويسندگان توقع دارند با كپي از آثار خارجي بنويسند. ما بحران فكر در سينماي داريم فيلم‌نامه‌نويسان خلاق ما يا بايد كارگردان شوند و بايد از اين حرفه كنار بروند.

حسين ايري عضو شوراي مركزي كانون فيلم‌نامه‌نويسان هم گفت: در همه‌جاي دنيا فيلم‌نامه‌نويسان از حقوق مادي و معنوي بي‌شماري برخوردار هستند اما در اين‌جا هيچ‌چيزي براي او وجود ندارد. با يك «بند» در قراردادهاي سينمايي كليه حقوق متصوره‌ از او گرفته مي‌شود. 29 سال است داريم داد مي‌زنيم و هيچ اتفاقي نمي‌افتد و اين بند نقص صريح قانون است.

وي افزود: تلويزيون هم با فيلم‌نامه‌نويسان وحشتناك برخورد مي‌كند و قرارداد تركمنچاي در مقايسه به قراردادهاي فارابي و تلويزيون روسفيد به حساب مي‌آيد.

وي در ادامه گفت: در يك‌سال گذشته در بخش فيلم‌نامه هيچ اتفاقي نيفتاده و سينما از زمان حضور شاه‌حسيني در واقع يك‌سال تعطيل بوده است. در سال شكوفايي فرهنگي اگر به فيلم‌نامه‌نويسان توجه نشود هيچ نوع شكوفايي در سينما رخ نخواهد داد.

مينو فرشچي نيز در ادامه جلسه گفت: حقوق معنوي واقعا اهميت بيشتري نسبت به حقوق مادي دارد. اين‌كه تهيه‌كننده با بي‌اهميت‌شمردن لحظاتي كه فيلم‌نامه‌نويس روي متن متمركز شده و با آن زندگي كرده آن را دچار جرح و تغيير مي‌كند، از همه‌چيز بدتر است.

وي افزود: 25 ارديبهشت هرسال فيلم‌هاي اكرا‌ن‌شده مورد داوري افرادي قرار مي‌گيرد كه انتخاب خودشان را اعلام مي‌كنند و براي اين‌كه اين نگاه جامعيت پيدا كند، نمايندگاني از داوري ساير بخش‌ها از جمله منتقدين تهيه‌كنندگان كارگردانان و نويسندگان حوزه ادبيات استفاده خواهد شد.

به گزارش ايسنا، توحيدي خبر داد: بخش ديگري كه در مراسم امسال برگزار خواهد شد، اهداي كارت عضويت افتخاري به فيلم‌نامه‌نويسي است كه در حوزه فيلم‌نامه‌نويسي خدمات بسياري به سينماي ايران داشته است.

امسال كانون فيلم‌نامه‌نويسان كارت افتخاري خودش را به عباس كيارستمي به خاطر خدماتي كه در حوزه‌ي سينماي ايران و فيلم‌نامه‌هاي سينماي ايران به جهان داشته است اهدا مي‌كند. شش فيلم‌نامه ايشان توسط ديگر فيلم‌سازان به فيلم تبديل شده است و كانون فيلم‌نامه‌نويسان افتخار دارد كه كارت افتخاري خودش را به عباس كيارستمي تقديم مي‌كند.

شادمهر راستين در توضيح درباره ساير بخش‌هاي مراسم بزرگداشت فيلم‌نامه‌نويس گفت: ما به دنبال حقوق معنوي هستيم. وقتي حدود 3 درصد توليد فيلم به نويسنده آن مي‌رسد در اين راستا و به دنبال تعيين تشخص فيلم‌نامه‌نويس طرحي به مدير خانه سينما سيدرضا ميركريمي ارايه كرديم و ايشان آن را تكميل كرده و به عنوان جشن كتاب و معرفي كتاب‌هاي برتر اين حوزه اعلام كردند.

او ادامه داد: انتخاب فيلم‌نامه برگزيده منتشرشده يكي ديگر از عناوين اين مراسم است كه به فيلم‌نامه‌هايي كه ساخته نشده‌اند و كتاب‌هاي قابل اقتباس براي فيلم‌نامه‌نويسي اهدا مي‌شود و كانون فيلم‌نامه‌نويسان انتخاب كتاب سال در اين زمينه را برعهده خواهد داشت.

گفتني است: تقدير ويژه‌اي از ماهنامه تخصصي فيلم‌نگار به علت تلاش‌هايي كه در حوزه فيلم‌نامه‌نويسي و شناساندن شيوه‌هاي فيلم‌نامه‌نويسي و آشناكردن مخاطبان با فيلم‌نامه‌هاي برتر داشته است در اين مراسم انجام خواهد شد. نمايش فيلم «فردوسي» ساخته حسين ترابي (از اعضاي كانون فيلم‌نامه‌نويسان) را از ديگر برنامه‌هاي مراسم روز فيلم‌نامه‌نويس اعلام شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha