• شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8705-05244
  • خبرنگار : 71078

*در پي نشست فيلمنامه‌نويسان* مينو فرشچي: ديدگاه‌هاي خود را به راحتي با رييس صداوسيما مطرح كرديم خواستيم قراردادهاي كهنه‌ي به روز و بانك فيلمنامه تشكيل شود

*در پي نشست فيلمنامه‌نويسان*
مينو فرشچي: ديدگاه‌هاي خود را به راحتي با رييس صداوسيما مطرح كرديم 
خواستيم قراردادهاي كهنه‌ي به روز و بانك فيلمنامه تشكيل شود

مينو فرشچي درباره‌ي نتايج نشست فيلم‌نامه‌نويسان با رييس سازمان صداوسيما گفت: براساس توافقات انجام‌شده، فيلم‌نامه‌ها از طريق كانون فيلم‌نامه‌نويسان ايران براي سيما ارسال مي‌شوند البته اين به معناي نظارت كانون بر همه‌ي متون نگاشته شده براي فيلم‌هاي تلويزيوني و سريال‌ها نيست.

اين عضو كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پي نشست اعضاي كانون با عزت‌الله ضرغامي و مديران ارشد سيما، افزود: درباره‌ي مسايل مطرح‌شده در اين جلسه، پيش از اين خيلي بحث شده بود؛ البته نشست خيلي خوبي با آقاي ضرغامي داشتيم و به راحتي توانستيم ديدگاه‌هاي خود را مطرح كنيم به طوري كه اين ملاقات،پنج ساعت به طول انجاميد.

وي افزود: در اين جلسه از رييس سازمان صدا و سيما درخواست شد كه او شورايي را تعيين كند كه از طريق آن، خواسته‌هايمان را پيگيري كنيم كه رييس صداوسيما دستور تشكيل آن را داد.

فرشچي در ادامه گفت: قراردادهاي كهنه‌يي در زمينه‌ي فيلمنامه وجود دارد كه از رييس سازمان صدا و سيما خواستيم كه به روز شوند؛ به اين معني كه مواردي در قراردادهاي ما وجود دارند كه منصفانه نيست و خواستار حذف آن‌ها و اضافه‌شدن بخش‌هايي به قراردادها شديم كه آقاي ضرغامي پذيرفتند و دوستانه برخورد كردند.

عضو كانون فيلمنامه‌نويسان سينماي ايران، درباره‌ي چگونگي تعامل اين كانون با صداوسيما در زمينه‌ي پيگيري مطالبات مطرح‌شده اظهار كرد: پيشنهاد كرديم براي به وجودنيامدن مسأله‌اي براي فيلمنامه‌نويسان و دلگيري ارايه دهندگان‌ طرح‌ها به تلويزيون، براي طرح‌هايي كه اعضاي اين كانون و فيلم‌نامه‌نويسان ديگر به تلويزيون ارايه مي‌دهند،جايي مشابه بانك فيلم‌نامه در نظر گرفته شود تا امنيت خاطري براي ارايه دهندگان به وجود آيد.

وي افزود: اگر مسوولان سيما صلاح بدانند اين‌كار در بانك فيلم‌نامه ايران انجام مي‌شود كه اكنون مركز آن در خانه‌ي سينماست اما تحت نظر خانه‌ي سينما نيست. البته تلويزيون هم مي‌تواند چنين مركزي داشته باشد تا اين نگراني فيلم‌نامه‌نويسان رفع شود كه اگر طرح‌شان تصويب نشد، به شكل و با نام ديگري و در شبكه‌ي ديگري ساخته نشود.

فرشچي درباره‌ي امكان اجرايي‌شدن مباحث مطرح‌شده با رييس سازمان صداوسيما گفت: ما همه‌ي پيشنهادات خود را مطرح كرديم و به نتيجه‌بخش بودن مباحث مطرح‌شده اميد بسيار داريم، چون ترتيب اين ملاقات را خود آقاي مهندس ضرغامي داده بودند. اين‌كار به معناي به رسميت شناختن فيلم‌نامه‌نويسان و حرفه‌ي فيلم‌نامه‌نويسي است. چون فيلم‌نامه ابتدايي‌ترين بخش باارزش هر فيلم و سريالي است و علاقه‌ي رييس سازمان صداوسيما به اين بخش نشانه‌ي اهميت‌دادن او به ارتقاي كيفي برنامه‌هاست.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه استانداردها و شاخصه‌هاي فيلم‌نامه‌نويسي با توجه به افزايش آثار نمايشي در سيما را مي‌توان مشخص كرد، اظهار كرد: شاخصه‌ها را خود مخاطب مشخص مي‌كند. در نظرسنجي‌هاي انجام شده، مشخص شده‌است كه مخاطب به خوبي متوجه مي‌شود كه كارها در چه سطحي هستند. اگر سطح همه‌ي برنامه‌هاي نمايشي بالا بود لزومي به ملاقات فيلم‌نامه‌نويسان با رييس سازمان صداوسيما وجود نداشت و اين ديدار نشان‌دهنده‌ي وجود مشكلاتي در اين زمينه است.

عضو كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران افزود: مشكلي كه همه‌ي ما به عنوان مخاطبان تلويزيون با آن روبه‌رو هستيم اين است كه به جز يكي-دو كار خوب كه براي ساخت آن زحمت كشيده شده است، متاسفانه انبوه كارهاي سبك روي آنتن مي‌رود.

وي درباره‌ي چگونگي نظارت كانون فيلم‌نامه‌نويسان بر نگارش حرفه‌يي فيلم‌نامه‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني گفت: طبق صحبت‌هاي انجام‌شده، قرار شد كه فيلم‌نامه‌ها از طريق كانون فيلم‌نامه‌نويسان فرستاده شوند بنابراين ما وظيفه‌ داريم براي بالا نگه‌ داشتن سطح كارهاي كانون فيلم‌نامه‌نويسان، دقت بيشتري در فرستادن آثار براي تلويزيون به خرج دهيم.

فرشچي در زمينه‌ي چگونگي تعامل با افراد ناشناخته‌اي كه به عنوان فيلم‌نامه‌نويس با تلويزيون همكاري مي‌كنند، اظهار كرد: برخورد با اين گروه، در حيطه‌ي اختيارات ما نيست.

وي افزود:عضويت در كانون فيلمنامه‌نويسان چون براساس داشتن سابقه‌ي سينمايي است، ما نمي‌توانيم روي كار همه نظارت كنيم چون امكان دارد برخي افراد، استعدادهاي درخشاني داشته باشند ولي علاقه‌اي براي نگارش فيلم‌نامه براي سينما يا عضويت در كانون فيلم‌نامه‌نويسان نداشته باشند.تلويزيون هم براي تشخيص كار خوب از بد را مراجعي دارد كه ربطي به ما ندارد.

عضو كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا قصد تعريف شاخه‌اي از كانون را براي ارزيابي فيلم‌نامه‌هاي ارايه شده به صداوسيما را داريد، گفت: فعلا در اين زمينه فكر نكرده‌ايم. به هرحال در جلسات خود مي‌توانيم به اين موضوعات رسيدگي كنيم. اما قرار نيست بر تمام متون نگاشته شده براي فيلم‌هاي تلويزيوني و سريال‌ها نظارت كنيم ما مي‌توانيم كمك كنيم.

وي افزود: افراد زيادي در مكان‌هاي دوردست و شهرستان‌ها هستند كه به دليلي عضو كانون فيلم‌نامه‌نويسان نيستند؛ بنابراين كانون قصد ندارد از بروز استعدادهاي جديد جلوگيري كند. ما مي‌توانيم به سيما كمك كنيم و در صورت به وجودآمدن تعامل بيشتر، از طريق شوراهاي رابط و كميته‌هاي مشترك تلويزيون و كانون فيلم‌نامه‌نويسان قطعا به موارد خوبي دست پيدا مي‌كنيم.

عضو كانون فيلم‌نامه‌نويسان سينماي ايران به پرسشي در زمينه‌ي بحث درباره‌ي كارهاي ساخته‌ شده در سيماي استان‌ها در اين نشست، پاسخ منفي داد.

مينو فرشچي در پايان پيشنهاد داد: تمام مسوولان در شروع فعاليت خود و در ادامه‌ي آن، با دست‌اندركاران فعال در زيرمجموعه‌ي خود جلساتي را برگزار كنند چراكه چنين نشست‌هايي نتايج خوبي را در پي‌دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha