• جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8705-09335

«هنوز براي ما مشخص نيست در طنز با چه كساني مي‌توانيم شوخي كنيم»/2/ گزارشي از سخنان اعضاي كانون فيلمنامه‌نويسان با رييس صداوسيما

«هنوز براي ما مشخص نيست در طنز با چه كساني مي‌توانيم شوخي كنيم»/2/
گزارشي از سخنان اعضاي كانون فيلمنامه‌نويسان با رييس صداوسيما
در ادامه نشست صميميانه‌ي فيلمنامه‌نويسان با رييس سازمان صدا و سيما بارديگر بر وسيع‌تر و شفاف‌تر شدن خط قرمز‌ها تاكيد شد. به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، علي‌اكبر قاضي‌نظام يكي از فيلمنامه‌نويسان حاضر در اين نشست گفت: اگر به فيلمنامه‌نويسان اجازه دهيد جامعه را نقد كنند، آسيب‌پذيري كمتري خواهيم داشت. وي ادامه داد: شكل ديگري كه داريم اين است كه ما نمي‌توانيم به شكلي كه جوامع ديگر به قشرهاي مختلف جامعه‌شان نگاه مي‌كنند، نگاه كنيم مثلا نمي‌توانيم جامعه پزشكي يا شاعران و كارگران و غيره را نقد كنيم . اين فيلمنامه‌نويس با بيان اين كه اين امر باورپذيري جامعه را بالامي‌برد، ابراز عقيده كرد: اگر پليس خوب را نشان دهيم، پليس بد را هم نشان دهيم، خانواده مسلمان و مذهبي را تنها در يك خانه سنتي به تصوير نكشيم مگر آن كسي كه در آپارتمان لوكس زندگي مي‌كند، شلوار جين يا بلوزآستين كوتاه، مي‌پوشد و موهايش را بلند مي‌كند نمي‌تواند مذهبي باشد و به مسجد برود و نماز بخواند. وي با اشاره به وضعيت تاسف برانگيز دانشكده صدا و سيما اظهار كرد: دردانشكده صدا وسيما فيلمنامه‌نويسي حذف شده است در صورتي كه مي‌تواند براي تربيت فيلمنامه‌نويسان جوان و خوب بسيار مناسب باشد، متاسفانه دانشكده صدا و سيما خيلي افت كرده است اگر اساتيد متخصص و با تجربه را به كار بگيريد فيلمنامه‌نويسان خوبي تربيت خواهيد كرد. رضا مقصودي يكي ديگر از فيلمنامه‌نويسان نيز گفت: چند سال پيش بحث تشكيل شوراي طنز پيشنهاد شد، ولي هرگز محقق نشد چون هنوز براي ما مشخص نيست كه باچه كساني مي‌توانيم شوخي كنيم. وي خطاب به ضرغامي ادامه داد: ما با چه كساني مي‌توانيم شوخي كنيم. ليستي به ما بدهيد تا ما بدانيم. ما با پرستار، دكتر، مامور راه آهن، شهرداري نمي‌توانيم شوخي كنيم و يا حتي آدم‌ بدهاي توي فيلم را به آنها بدهيم. مقصودي با اشاره به خط قرمزهايي كه وجود دارد و بسياري از آنها فرضي هستند، اظهار كرد: علاوه بر خط قرمز‌هايي كه رعايت آنهاجزء اصول است، خط قرمزهايي است كه آنها را بعضي‌ها به وجود آورده‌اند، خود مديريت محيطي را فراهم كند كه ما بتوانيم وارد اين عرصه شويم، البته هميشه باز كردن اين فضاها به خود فيلمنامه‌نويسان برگشته است و هيچگاه از آن طرف فضايي باز نشده است. سروش صحت نيز در اين زمان به شوخي گفت كه با بساز بفروش و بنگاهي اما مي‌توانيم شوخي كنيم. وي در ادامه گفت: لزومي ندارد كه وارد خط قرمز‌هاي سياسي يا مذهبي شويم، اما مي‌شود خط قرمزهاي اجتماعي يا فرهنگي را وسيع‌تر كنيم. صحت با بيان مصداق‌هايي در اين باره ادامه داد: چرا در فيلم‌ها ما هيچ وقت بين آدم‌هاي خوب طلاق نداريم در صورتي كه اكنون بسيارزياد است، آدم‌هايي كه ريش ندارند بد هستند و آدم‌هاي ريش دار مومن و متعهد، هميشه معتاد ترك مي‌كند، آدم بد قصد خروج از كشور را دارد، اگر دختري به پسري لبخند بزند بايد ازدواج كند، با پزشك، معلم، كارگر و مدير نمي‌توان شوخي كرد. ضرغامي در پاسخ گفت: من همين حال درباره شوخي با مديران مجوز مي‌دهم. حسين ترابي، فيلمنامه‌نويس درباره ارزش تحقيق و پژوهش در فيلمنامه نويسي گفت: تحقيق پژوهش به فيلمنامه ارزش مي‌دهد و در اين صورت هم باعث بهتر شدن كار مي‌شود وهم ايجاد كار مي‌كند. وي همچنين بر افزايش دستمزد فيلمنامه‌نويسان تاكيد كرد. يكي ديگر از فيلمنامه نويسان نيز درباره خدمات متقابل كانون فيلمنامه‌نويسان و صدا و سيما با اشاره به كتاب « خدمات متقابل ايران و اسلام» تهيه مرتضي مطهري،‌ اظهار كرد: ما هم به رسانه ملي عشق مي‌ورزيم مي‌خواهيم بدانيم چه چيزي مي‌توانيم به آن بدهيم و چه انتظاري از آن مي‌توانيم داشته باشيم. وي با بيان اين كه ما مسائل مشترك زيادي داريم، خانواده‌هاي ما همه جلوي تلويزيون مي‌نشينند ما هم مي‌خواهيم و بايد مدافع رسانه ملي باشيم، ما هم مي‌دانيم كه با هر متني توسط هر كسي مي‌توانيم فيلمي بسازيم، ولي اين باعث افول كيفيت پخش و بحران مخاطب در رسانه ملي مي‌شود، اظهار كرد: دوستان انتظارات خود را از رسانه ملي پياده كردند شما نيز انتظاراتي ازكانون خواهيد داشت و يكي از دلايلي كه خدمت جنابعالي هستيم همين انتظارات و خدمات متقابل است. اين نويسنده فيلمنامه‌ بااشاره به اينكه اخيرا در جشنواره‌هاي داخلي و بين المللي درسراسر دنيا داوري‌ها را به كانون فيلمنامه‌نويسان واگذارمي‌كنند، پيشنهاد كرد: حالا كه تشكيلات قوي به نام كانون فيلمنامه‌نويسان در كشور وجود دارد كه هم داراي نام‌هاي معتبر هستند چرا شما به اين فكر نباشيد كه از اين تشكيلات به عنوان بازوهاي مشورتي استفاده كنيد، ما مي‌خواهيم همين امروز اين حكم مشاورت را براي كانون درباره كل مسائل نگارش فيلمنامه‌ها صادركنيد. حسين ترابي در جمع‌بندي مطالبات فيلمنامه‌نويسان در اين نشست اظهار كرد: در اين نشست بيشترين تاكيد بر روي احياي حق تاليفي فيلمنامه‌نويسان بود و ايجاد كميته مشتركي ميان فيلمنامه‌نويسان و سازمان، با حل شدن حق تاليف معضل بزرگ‌تري يعني تعدد كارها و قراردادهايي كه فيلمنامه‌نويسان دارند و ضعف سريال و فيلم‌هارا در پي دارد، برطرف مي‌شود. وي ادامه داد: افزايش دستمزد فيلمنامه‌نويسان، بارزتر شدن محدوده مميزي و سهيم كردن مادر تحمل تبعات اين قضيه، رعايت حق پخش مجدد از ديگر مطالبات فيلمنامه‌نويسان در اين نشست بود و برارائه برگ ثبت كارهاي تلويزيوني هنگام ارائه به گروه‌هاي مختلف صدا و سيما تاكيد شد. به گزارش ايسنا، عزت الله ضرغامي، نيز در پايان اين جلسه را خوب و صميمي عنوان كرد و گفت: همه خارج از تعارف حرف‌هاي خوبي زدند، ما اعتقاد داريم كه يكي ازمشكلات امروز سازمان فيلمنامه‌ است، فيلمنامه‌ را فيلمنامه‌نويس بايد بنويسد و اين لازمه‌اش تخصص، هنر و تجربه است. وي ادامه داد: در يك كار نمايشي حداقل 28 صنف حلقه‌هاي زنجيره‌اي را تشكيل مي‌دهند تا نمايش توليد و پخش شود، همه مهم هستند و هريك نباشند كارلنگ است. رييس سازمان صدا و سيما با اشاره به اين كه حداقل ماهي 50 تا رمان در كشور نوشته مي‌شود اما چه تعدادي از صاحبان قلم ما مي‌توانند فيلمنامه‌ بنويسند،‌گفت: اين تعداد بسياراندك است چون اين كارتخصص، هنر و تمرين و ممارست مي‌خواهد بنابراين كاردر اين حوزه بسيارجدي است. ضرغامي با بيان اينكه از تمام ظرفيت‌هايي كه بتوانند در اين حوزه به ما كمك كنند حمايت مي‌كنيم اظهاركرد: كانون فيلمنامه‌نويسان بسيارخوب است متشكل از دوستان مجرب كه به قول آقاي قاسمعلي خودي‌اند و من در اين مطلب جز صميمت و همفكري و دلسوزي چيزي نديدم. وي تصريح كرد: يك فيلمنامه‌نويس نبايد بيكارباشد بلكه بايد برنامه كاري يكي دو سال آينده‌اش را نيز بداند، من به طور جدي همين را مي‌خواهم. رييس سازمان صدا و سيما ادامه داد: براي يك كار خوب هرچقدر پول بدهيم كم است ولي من نگران اين هستم كه فيلمنامه‌نويس پول خوب بگيرد، ولي همين پول زيادمساله ايجاد كند. وي تاكيد كرد: بايد فرهنگي دركانون ايجاد كنيم كه فرق كار خوب و كار بد و كاري كه پشتوانه تحقيقي و پژوهشي پشتش است مشخص شود. ضرغامي بااشاره به اينكه اكنون توافقاتي انجام شده است و سيمافيلم با شما قرارداد بسته است و من منتظر نتايج آن هستم، اظهاركرد: چون سريال كم داريم مجبوريم كار تك قسمتي بكنيم كه تله فيلم بهترين هويت براي كار تك قسمتي است. وي ادامه داد: تقويم ما پر از مناسبت‌هاي مختلف است و هم از صدا و سيما انتظار دارند كه كاري در اين مناسبت‌ها داشته باشد بنابراين تك قسمتي، سريال‌ و كارهاي مستند مي‌خواهيم كه نياز به فيلمنامه‌ دارد. وي تاكيد كرد: كانون بايد پوياباشد ونيروهاي خوب و متخصص تربيت كند. ضرغامي گفت: حقوق مولف و متصنف را بررسي مي‌كنيم، همواره دلايل حقوقي ثابت كرده است كه كاري بايد انجام شود يا انجام نشود. وي ادامه داد: بايد سطح نويسندگان در تلويزيون را بالاببريم و آنگونه كه حق آنهاست حق الزحمه آنان پرداخت شود. رييس سازمان صدا و سيما به فيلمنامه‌نويسان توصيه كرد: به جزوه كوچكي كه اولويت‌هاي موضوعي سازمان در آنها مشخص شده است مراجعه كنيد و با توجه به آنها متن خود را بنويسد. وي ادامه داد: هراز چندگاهي در جمع‌هاي اينچنيني دور هم جمع بشويم و ما نيازها و ضرورت‌هاي جامعه را براي شما توضيح دهيم. ضرغامي با بيان اينكه اين جلسات بعضي وقت‌ها سركاري و فرمايشي به نظر مي‌رسد، اظهار كرد: همواره اين ذهنيت در من وجود داشته است كه جمع كردن فيلمنامه نويسان و توضيح دادن برخي مسائل به آنها اشتباه است چراكه كسي كه مي‌خواهد چيزي بنويسد كارخودش را انجام مي‌دهد. وي ادامه داد: بايد به دنبال راهي بود كه اعتماد‌ها را بالا ببرد كه در اين صورت اثرات آن را روي آنتن مي‌بينيم. رييس سازمان صدا و سيما در خصوص وجود برخي خط قرمز‌ها گفت: بسياري از خط قرمز‌ها فرضي است مصاديق زيادي را در تلويزيون ديده‌ايد كه چندسال قبل اصلا نمي‌شد نمايش داد، مثلا پخش دفاعيات خسر گلسرخي از شبكه سه . وي تصريح كرد: از نظر ما خط قرمزها وجود دارد ولي خيلي از خط قرمزها به مردم و جامعه برمي‌گردد نه حاكميت. ضرغامي ادامه داد: آن جايي قوميت، زبان، لهجه و گويش خاصي تحقير مي‌شود خط قرمز ماست؛ چون بازتابش در جامعه‌ به گونه‌اي است كه قابل پاسخگويي نيست، پست جلوه دادن برخي مشاغل نيز خط قرمز ماست و اين خود من را نيز شرمنده مي‌كند و همچنين مسائل ديني در سطح كلان. رييس سازمان صدا و سيما تصريح كرد: در موضوعات اجتماعي هيچ خط قرمزي نيست، بارها گفته‌ام كه كارهاي آقاي مديري به سمت طنزهاي اجتماعي برود كه البته كار آخري او بسيارنزديك بود. وي با بيان اين كه اگر نويسنده با دلسوزي و اعتماد متقابل با مديران كارش را انجام دهد مشكلي پيش نخواهد آمد، ابرازاميدواري كرد: جلسات ديگري با تعداد بيشتري از فيلمنامه‌نويسان تشكيل شود، مسائل كلي كشور، بحث‌هاي سياسي، اجتماعي و غيره مطرح شود تا شما در هر جايي قلمتان بچرخد يكي از مسائل را بيان كنيد و مشكلي از مردم را حل كنيد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha