*انتظارات جامعهي گردشگري از رييسجمهور نهم* رييسجمهور به جهانگردي به عنوان يك صنعت ملي نگاه كند
سازمان جهاني گردشگري - WTO - در گزارش اخير خود اعلام كرد كه رشد قابل توجه سفر گردشگران خارجي به خاورميانه و ديدار از جاذبههاي گردشگري اين منطقه موجب آن شده است كه اين منطقه گردشگرپذير به عنوان چهارمين منطقهي گردشگري جهان تبديل شود.
به گزارش خبرنگار ايسنا سازمان جهان گردشگري كه همواره به ارزيابي وضعيت گردشگري كشورها و مناطق مختلف جهان ميپردازد، در اين گزارش افزوده است كه صنعت گردشگري هم چنان يكي از اهرمهاي قوي اقتصادي در خاورميانه خواهد ماند.
گزارش WTO حاكي از آن است كه رود گردشگران خارجي به خاورميانه در سال گذشتهي ميلادي (2004) 20 درصد افزايش داشته كه پس از منطقهي آسيا - پاسفيك با رشد 29 درصدي، داراي بيشترين نرخ رشد در زمينهي جذب گردشگر بوده است.
نكتهي جالبتر در اين زمينه آن است كه براي نخستين بار، منطقهي خاورميانه توانست كه با جذب 35 ميليون گردشگر در سال 2004 ميلادي قارهي آفريقا را كه توانست 33 ميليون گردشگر در سال گذشته كسب كند، پشت سر بگذارد.
در حالي كه خاورميانه در سال گذشتهي ميلادي شوكهاي اقتصادي فراواني را پشت سر گذاشته است چنين رشدي در خصوص صنعت گردشگري و جذب هر چه بيشتر گردشگران بيش از هر چيزي مربوط به سرمايهگذاري كشورهاي عربي در حوزهي صنعت گردشگري كشورهايشان ميباشد. اين در حاليست كه به اذعان كارشناسان، توريسم ايران همچنان در جا زده و جايگاه قابل قبولي با توجه به عمق و گستردگي جاذبههايش به دست نياورده است.
صنعت توريسم همانگونه كه از مدتها قبل پيشبيني شده بود، امروزه پس از گذر از «دوران گذار» در حال تثبيت و تبديل خود به يكي از صنايع بزرگ جهان است، به گونهاي كه اكنون حجم مبادلات اقتصادي در بازار توريسم بينالملل به 700 ميليارد دلار افزايش يافته و از اين منظر نگاهها به سال 2010 كه پيشبيني شده توريسم در صدر صنايع جهان جاي گيرد، معطوف شده است. طلايههاي تحقق اين برنامهها نيز از هم اكنون ديده ميشود؛ چون از سوي WTO سال 2004 به عنوان يكي از بارزترين سالها در زمينه تقويت صنعت گردشگري بينالمللي شناخته شده است.
از سوي ديگر همپا با تحولات گردشگري، كشورهاي برخوردار از جاذبههاي توريستي نيز روز به روز دامنهي فعاليتها و برنامهريزيهاي گردشگري خود را وسعت بخشيدهاند، به گونهاي كه در اين كشورها توريسم به منبع اصلي درآمد تبديل شده است. تركيه، تونس ، امارات، قبرس در آسيا و انگلستان، اسپانيا و فرانسه در اروپا مصداقهاي بارز كشورهاي توسعه يافته در گردشگري 2004 هستند كه به نوبه خود در كنار كشورهايي چون روسيه، اسپانيا، فرانسه و آمريكا، در صدر كشورهاي پيشرو در جذب توريست كهاز سوي WTO منتشر شده، ايستادهاند.
در ايران نيز تدوين چشمانداز 20 ساله كشور و افق قرار دادن جذب 2درصد از گردشگران بينالمللي در كنار تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نقطه عطفي است كه ميتواند گردشگري رو به اضمحلال رفته ايران را بار ديگر احيا كند. به طور حتم تحقق بخش اعظمي از اين ايده در گروي اين خواهد بود كه رييسجمهوري كه تا چند روز ديگر قدرت اجرايي در ايران را به دست ميگيرد، چگونه با اين مساله و ميراث فرهنگي كشور برخورد خواهد كرد؟
طبق آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان جهاني جهانگردي، جاذبههاي ايران در ميان 10 كشور برتر توريستپذير قرار دارد و اين ميرساند كه رييسجمهور آينده بايد به طور جدي به توسعه اين حوزه فرابخشي همت گذاشته و توريسم ايران را به جايگاه شايسته خود برساند.
بحثهاي داغ انتخاباتي كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از جمله سوژههايي است كه براي همه اقشار جامعه جالب و در خور توجه است. هر چند گفتهها و برنامههاي اين كانديداها در مورد ميراث فرهنگي و گردشگري در هيچ كدام از تيزرها يا پوسترهاي تبليغاتي آنها قابل مشاهده نيست، اما خواستههاي كارشناسان و فعالين صنعت گردشگري از رئيس جمهور آينده در نوع خود شنيدني است.
البته پيش از اين هاشمي در ديدار با هيات رييسه جامعه هتلداران ييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به جاذبههاي گردشگري ايران، گفته بود: بايد با تدوين قوانين و راهكارهاي لازم فضاي مناسبي را جهت جذب گردشگران ايجاد كنيم و كشور را از اين منبع مهم اقتصادي محروم نكنيم.
او همچنين خواستار حذف يا اصلاح قوانين و مقررات مزاحم در اين صنعت شده و گفته بود: با فعاليتهايي كه در دولت انجام شده، اميد به تحول در اين قسمت افزايش پيدا كرده و اميدواريم با همكاري كليهي نهادهاي مسؤول، در اين زمينه پيشرفت قابل ملاحظهاي را مشاهده كنيم.
تاكنون غير از هاشمي، كروبي نيز در خصوص ميراث فرهنگي و گردشگري اظهارنظر كرده است. مهدي كروبي پس از بازديد از در تخت جمشيد بر حفظ و حراست ميراث فرهنگي كشور و برخورد قاطع با عاملان تاراج آن تاكيد كرده و به ايسنا گفته است: تختجمشيد براي ما بسيار ارزشمند است، اولا تخت جمشيد نشاندهندهي عظمت تمدن و فرهنگ ماست و ثانيا نشاندهندهي قانونمندي و منشوري كه كوروش در آن زمان داشته. حتي در بحثهايي كه رابطه با كوروش است، عدهاي از مفسران نظرشان اين است كه ذوالقرنين كه قرآن ميگويد همين كوروش بوده است.
به هر حال كارشناسان و فعالان صنعت گردشگري در خصوص انتظارات جامعهي گردشگري از رييسجمهور نهم معتقدند رئيس جمهور آينده بايد صنعت گردشگري را باور داشته باشد.
دبير جامعه هتلداران ايران درباره انتظار اين صنف از فعالان گردشگري از رئيس جمهور آينده به ايسنا ميگويد: در تمامي دنيا به صنعت گردشگري به عنوان يك صنعت درآمدزا و اقتصادي نگاه ميشود، به طوري كه بسياري از مسئولين و كارشناسان توسعه اين صنعت را موجب فقرزدائي و نظم اجتماعي ميدانند.
خسرو ايرانپور ميگويد: با وجود محوريت درآمدهاي نفتي در كشور ما نسبت به ساير صنايع، توجه رئيس جمهور آينده به صنعت گردشگري به عنوان كاهش دهنده درآمدهاي نفتي و وارد كننده انواع درآمدها و منافع اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و ... ميتواند راهگشا باشد.
دبير جامعه هتلداران ايران معتقد است: رئيس جمهور آينده بايد نسبت به گسترش همكاريها و مشاركت بخش خصوصي در صنعت گردشگري اهتمام ويژه داشته باشد.
ايرانپور بر نفش رئيسجمهور آينده در ايجاد هماهنگيها و همكاريهاي دستگاههاي دولتي و خصوصي در توسعه صنعت گردشگري تاكيد ميكند و ميگويد: براي رفع چالشهاي داخلي و خارجي صنعت گردشگري ايجاد هماهنگيهاي بين بخشي توسط رئيس جمهور آينده امري ضروري است.
او معتقد است: تبديل پتانسيلها و جاذبههاي گردشگري كشور به محصولات توريستي، ترويج سفرهاي داخلي و تسهيل امور مسافرتي در ... مهمترين راهكارهاي رئيس جمهور آينده براي دستيابي به برنامههاي توسعه چهارم در اين صنعت است.
مدير گروه جهانگردي دانشگاه علامه طباطبائي نيز معتقد است: رئيس جمهور آينده بايد مثل ساير صنايع به فكر توسعه صنعت جهانگردي نيز باشد.
محمدرضا فرزين ميگويد: گردشگري كشور ما با چالشها و گرههايي اساسي روبروست كه در ساير صنايع كمتر ديده ميشود.
وي ميگويد: اكثريت معضلات گردشگري ما ريشه در فرهنگ و سنت ديرينه ما دارد، بنابراين رئيس جمهور آينده با تدبير و مصلحت انديشي ميتواند اقدامات مناسبي را در زمينه رفع اين معضلات بدون آسيب رسيدن به فرهنگ و سنت ما را طرحريزي كند.
فرزين معتقد است: گردشگري در جوامع دانشگاهي و به طور كلي در كشور ما مانند نوزادي است كه نيازمند حمايت و توجه است.
وي تصريح كرد: مهمترين اصل در صنعت گردشگري بحث آموزش نيروي انساني، ايجاد تعامل و ارتباط گروه هاي دانشگاهي و دانشجويان رشتههاي مرتبط آن با دنياي خارج است.
مدير گروه جهانگردي دانشگاه علامه طباطبائي تاكيد ميكند: رئيس جمهور آينده در صورتي ميتواند براي صنعت گردشگري مفيد و موثر باشد كه خود نيز به گردشگري به عنوان يك صنعت ملي با توانمنديهاي منحصر به فرد در سطح
بينالملل نگاه كند.
مهرداد ملكزاده، عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي نيز در برشماري انتظارات خود از رئيس جمهور آينده ميگويد: براي يك بخش خصوصي اصل مهم اين است كه هر چه بيشتر در صحنه فعاليتها حضور داشته باشد. بنابراين براي آژانسهاي مسافرتي كه در صنعت گردشگري فعاليت ميكنند، طبيعتا رشد و توسعه اين صنعت جهت فعاليت هر چه بيشتر آنها از اهميت ويژهاي برخوردار است.
وي تاكيد ميكند: صنعت گردشگري ما نيازمند جذب سرمايهگذاريهاي خارجي و تعامل با كشورهاي مختلف بينالمللي است.
او معتقد است: رئيس جمهور آينده در صورت ايجاد ارتباط ديپلماتيك در زمينههاي سياسي، فرهنگي و به خصوص گردشگري زمينه رشد اين صنعت را در كشور فراهم ميكند.
اين عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي؛ نجات گردشگري كشور را در تداوم مديريتهاي شايسته ميداند و ميگويد: با آمدن مرعشي به صنعت گردشگري تحولات شگرفي در اين صنعت رخ داده است كه مطمئنا هيچ مديري بعد از ايشان نميتوانند اين اقدامات را به سامان برساند.
يكي از مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استانهاي كشور هم در بازگويي انتظار خود از رئيس جمهور آينده ميگويد: براي يك مدير يا رئيس اداره كل يا سازمان در صنعت گردشگري مهمترين اصل تامين اعتبارات و هزينههاي طرحها و پروژههاي عمراني و جاري است.
وي معتقد است: اگر رئيس جمهور آينده به گردشگري مانند صنعت نفت بها و ارزش دهد مطمئنا مسئولان و روساي سازمانها و ادارات كل ميراث فرهنگي و گردشگري در پايان سال به كسري بودجه و اعتبار مواجه نميشوند.
وي تاكيد مي كند: نابساماني بسياري از طرحها و پروژههاي گردشگري و همچنين از دست رفتن مواريث فرهنگي كشور به دليل عدم توجه مسئولان بخشهاي مختلف دولتي است.
وي يادآور ميشود: از رئيس جمهور آينده انتظار ارزشگذاري بيشتر صنعت گردشگري را داريم.
سخن آخر اينكه سازمان جهاني توريسم، پيشبيني ميكند كه منطقه خاورميانه پس از منطقه شرق آسيا بالاترين ميزان رشد توريسم را در جهان دارا باشد. كارشناسان اين سازمان بر اين باورند كه تا سال 2010 ميلادي، 36 ميليون نفر از منطقه خاورميانه بازديد خواهند كرد و اين رقم در سال 2020 به 69 ميليون نفر افزايش خواهد يافت. در اين ارتباط اگر سال 1995 با 12/4 ميليون نفر گردشگر به عنوان سال پايه و مبنا قرار گيرد، رشد توريسم در خاورميانه سالانه معادل 7/1 درصد ميباشد كه نسبت به متوسط رشد جهاني يعني 4/1 درصد با افزايش قابل توجهي همراه ميباشد.
حال طرح اين پرسش الزامي است كه با توجه به تحولات پيش آمده در خاورميانه و رخدادهاي سياست خارجي ايران، رييسجمهور نهم چگونه و با چه سياستهايي جهانگردي ايران رابه جايگاه شايسته و بايسته خود خواهد رساند؟ و آيا اين امر بدون يك سياست مدون و كادر اجرايي قوي و انسجام سازماني شدني است يا خير؟
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات