• یکشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8405-10455
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گردشگري و دولت نهم/ توريسم به منبع اقتصاد ملي تبديل شود... لزوم تبليغات همه جانبه... هدف‌هاي تعريف شده رها نشوند... از آزمون و خطا پرهيز كنيد...

/گردشگري و دولت نهم/
توريسم به منبع اقتصاد ملي تبديل شود... لزوم تبليغات همه جانبه... هدف‌هاي تعريف شده رها نشوند... از آزمون و خطا پرهيز كنيد...

با اعلام وصول كابينه احمدي‌نژاد از سوي رييس‌مجلس به زودي دولت نهم آغاز به كار خواهد كرد. اين در حاليست كه به زودي از سوي رييس‌جمهور، معاون وي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز انتخاب و آغاز به كار كرد. اينكه دومين رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كيست و چه برنامه‌هايي را براي توسعه صنعت گردشگري بايد در صدر برنامه‌هاي خود قرار دهد؟ نكته‌اي است كه از سوي خبرنگار ايسنا با دست اندركاران و مديران ارشد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شده است. ايسنا چندي پيش نيز با ارايه گزارشي انتظارات جامعه‌ي گردشگري از رييس‌جمهور نهم را مشخص كرد كه عمده مطالب و گفتارهاي ارايه شده از سوي دست اندركاران توريسم مويد اين نكته بود كه رييس‌جمهور بايد به جهانگردي به عنوان يك صنعت ملي نگاه كند. آنچه در ذيل ميآيد ديدگاه‌هاي دست‌اندكاران و مديران گردشگري در خصوص گردشگري و دولت نهم است.

مرعشي: در ادامه برنامه‌ها ترديد نكنيد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا مبني بر نحوه ادامه سياست‌هاي حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در دولت آينده گفت: اين سياست‌ها بدون حضور مرعشي هم در دولت آينده ادامه خواهند يافت.

مرعشي در ادامه سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را حرکتي خواند و گفت: سياستگذاري‌ها در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در راس نظام تعيين مي‌شود و دولت اجرا کننده آن است.

وي افزود: آنچه كه در 13 ماه گذشته انجام شد، هيچ‌كدام برنامه‌ي شخصي يا بر مبناي تمايلات فردي نبود، بلكه براساس منويات نظام طراحي شد.

مرعشي با بيان اينكه تغييرات در دولت آينده نبايد در بدنه‌ي كارشناسي و مديران سازمان نسبت به ادامه‌ي برنامه‌ها ترديدي ايجاد كند، گفت: من با قاطعيت اعلام مي‌كنم كه سياست‌هاي سازمان به‌طور جدي ادامه مي‌يابد. تغييراتي در رده‌هاي بالاي سازمان، تحت‌ تاثير رقابت‌هاي سياسي ايجاد مي‌شود و ما هم مي‌خواستيم در مدت 13 ماه، كار را به جايي برسانيم كه تثبت شود و ادامه يابد.

عبدالله آهنگري: تعامل سه گانه‌ي دولت، گردشگري و مناطق آزاد بايد در دولت آينده مطرح شود

معاون توسعه كانون اتومبيلراني و جهانگردي گفت: در شرايط فعلي مهمترين كاري كه دولت مي‌تواند انجام دهد، برطرف كردن سوءتفاهماتي است كه در جامعه گردشگري وجود دارد.

عبدالله آهنگري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در خصوص چالش‌هاي فراروي صنعت گردشگري و مواجهه دولت آينده با اين صنعت گفت: يكي از مهمترين چالش‌هايي كه در زمينه فعاليت‌هاي گردشگري در كشور وجود دارد، نبود استراتژي و قبل از آن سياست‌هاي كلاني باشد كه ناظر بر فعاليت‌هاي گردشگري است.

وي ادامه داد: به طور كلي نگاه‌هايي كه در زمينه گردشگري وجود دارد، نگاه‌هاي متفاوتي است.

معاون توسعه كانون اتومبيلراني و جهانگردي همچنين در ادامه خاطرنشان كرد: يكي از چالش‌هاي گردشگري در شرايط امروز در ايران، نبود سياست‌هاي كلان و استراتژي گردشگري است.

آهنگري در ادامه خاطرنشان كرد: حساسيت‌هايي كه دولت آينده نسبت به مسائل فرهنگي دارد، كاملا مشخص است و بايد نقاط ابهامي كه در زمينه‌ي گردشگري وجود دارد، كاملا روشن شود.

وي در ادامه افزود: مساله ديگري كه دولت آينده بايد مدنظر قرار دهد، تبيين نقش فناوري اطلاعات و تاثيري است كه اين موضوع در توسعه گردشگري دارد.

آهنگري در ادامه اذعان كرد: نكته ديگري كه بايد مطرح شود تعامل سه گانه دولت، گردشگري و مناطق آزاد است.

معاون توسعه كانون اتومبيلراني و جهانگردي گفت: سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در زمينه گردشگري در مناطق آزاد مورد حمايت قرار گيرد.

مديركل  گردشگري استان سمنان: مديران آتي بايد در انجام تبليغات و معرفي استان بيشتر فعاليت كنند

عباس كاشيان گفت: استان سمنان با وجود ظرفيت‌هاي بالقوه ي گردشگري يكي از استان‌هاي گمنام كشور است. بنابراين مديران بعدي بايد در انجام تبليغات و معرفي استان بيشتر فعاليت كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي چالش‌هاي پيش گردشگري و مواجهه مديران آتي گردشگري با اين حوزه، تاكيد كرد: استان سمنان از نظر شاخص‌هاي برخورداري از زيرساخت‌ها و امكانات بالقوه يكي از 4 استان برتر كشور است.

وي افزود: اين استان علاوه بر ظرفيت‌هاي مناسب اقتصادي از نظر تنوع آثار تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري نيز يك ايران كوچك محسوب مي‌شود، اما در ميان اكثر گردشگران داخلي و خارجي هيچگاه از استان سمنان به عنوان مقصد سفر نامي برده نمي‌شود.

كاشيان تصريح كرد: مديران آتي ميراث فرهنگي و گردشگري سمنان بايد در زمينه‌ي تبليغات و معرفي جاذبه‌ها و جلوه‌هاي تاريخي و طبيعي استان فعلايت گسترده‌اي را انجام دهند.

وي با اشاره به تبليغات توسعه گردشگري داخلي به استان سمنان در سال‌هاي اخير يادآور شد: فعاليت‌هاي صورت گرفته و برنامه‌هاي اجرا شده همگي در فرصت‌هاي محدود و اندك رخ داده است كه طبيعتا نتايج حاصله از اين فعاليت‌ها در آمار سفرهاي نوروزي به استان ديده شد.

كاشيان 4 سال دولت آينده را فرصت مناسبي براي توسعه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان سمنان ذكر كرد و گفت: بعد از تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سطح معاونت رياست جمهوري، پايه‌هاي توسعه‌ي اين دو بخش به طور جدي و بنيادين بنا نهاده شد.

وي اضافه كرد: وضع مقررات و قوانين مختلف ايجاد شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري، تشكيل كانون هماهنگي ملي گردشگري و ميراث فرهنگي و انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي مختلف با بانك‌ها براي ارائه تسهيلات به مجريان طرح‌هاي گردشگري و همچنين راه‌اندازي صندوق احيا و مرمت آثار تاريخي تنها نمونه‌هايي كوچك از فعاليت‌هاي صورت گرفته در فرصت يكسال و چند ماهه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است.

كاشيان تاكيد كرد: ادامه‌ و توسعه‌ي برنامه‌ها و بسترهاي اجرايي فراهم شده در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري و پياده‌سازاستاني آنها در 4 سال آينده تنها راهكار دستيابي به جايگاه واقعي ايران در صنعت گردشگري جهاني است

مديركل  گردشگري قزوين: مديران آتي پروژه‌هاي تعريف شده را به بهره‌برداري برسانند

ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين در دولت آينده بايد سياستگذاري‌ها براي تبديل اين استان به يك مقصد گردشگري را ادامه دهد.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين در خصوص مهمترين اولويت‌گذاري‌هاي مديران آتي گردشگري در دولت آينده اظهار داشت: با فعاليت‌هاي انجام گرفته در چند سال اخير ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين از حالت انزوا به فضايي پويا و فعال تبديل شده است؛ به طوري كه اداره‌ي كل ميراث فرهنگي و گردشگري يكي از دستگاههاي مهم و تاثيرگذار در برنامه‌ي سند توسعه‌ي استان محسوب مي‌شود.

وي تاكيد كرد: در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان قزوين سياستگذاري‌هاي كلاني براي تبديل اين استان به يكي از مقاصد گردشگري داخلي كشور صورت گرفته است. به طوري كه حجم عظيمي از امكانات،‌ اعتبارات و تسهيلات به سمت 3 پروژه‌ي بزرگ صدرالسلطنه، مجموعه‌ي باغ فرهنگي قزوين و سايت تاريخي الموت سوق داده شده است.

وي يادآور شد: ايجاد اين 3 منطقه‌ي نمونه‌ي گردشگري در استان در آينده مي‌تواند قزوين را به يكي از مقاصد گردشگري كشور تبديل كند.

محمدزاده اظهار داشت: وقتي گردشگران براي ديدن باغ فين كاشان به اين شهر سفر مي‌كنند، حتما از تپه‌هاي سيلك، خانه بروجردي‌ها و آثار ديگر اين شهرستان نيز ديدن مي‌كنند. بنابراين راه‌اندازي 3 منطقه‌ي گردشگري بزرگ در قزوين به منزله‌ي جذب گردشگران براي تمامي آثار و جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي استان است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين تصريح كرد: مدير اين حوزه در دولت آينده بايد تمامي اولويت‌هاي امكاناتي و تسهيلاتي را به پررنگ كردن مقاصد گردشگري استان اختصاص دهد.

به گفته‌ي وي، مدير ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين در دولت آينده بايد پروژه‌هاي تعريف شده در اين حوزه را در سطوح مختلف ملي و استاني به بهره‌برداري برساند.

مديركل  گردشگري كرمانشاه: مديرات آتي ساختارها را تقويت و سياست‌گذاري‌ها را ادامه دهند

بيرانوند تاكيد كرد: مديران ميراث فرهنگي و گردشگري دولت نهم، هد‌ف‌گذاري‌ها و سياستگذاري‌هاي انجام شده در بخش ميراث فرهنگي و گردشگري را به طور جدي پيگيري كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه در خصوص مهمترين وظايف مديران گردشگري دولت نهم در سطوح ملي و استاني به خبرنگار ايسنا، گفت: ساماندهي آثار تاريخي و فرهنگي و همچنين توسعه‌ي گردشگري استان نيازمند تفكر دقيق و احترام گذاشتن به خواسته‌هاي مردم و مسوولان دولتي است.

وي تصريح كرد: رعايت ضوابط و مقررات در محوطه‌هاي تاريخي و همچنين سايت‌هاي گردشگري و ادامه‌ي بسترهاي مديريتي پيش آمده در آنها مهمترين رمز موفقيت و توسعه‌ي استان كرمانشاه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري است.

بيرانوند تاكيد كرد: مديران بعدي در سطوح استاني بايد از پراكنده‌كاري و اكتفا به تعريف پروژه‌هاي بزرگ و زياد پرهيز كنند، چرا كه چنين امري در پايان سال كاري، تنها انبوهي از پروژه‌هاي نيمه‌كار را با صرف اعتبارات بسياري زياد براي استانها به همراه خواهند داشت.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه با اشاره به وجود امكانات و بسترهاي قانوني و اعتباري توسعه‌ي گردشگري در كشور و در سطح استان‌ها، گفت: استان كرمانشاه نيز مانند ساير استان‌ها از اعتبارات و بسترهاي مناسب مادي و قانوني در اين حوزه برخوردار است و استفاده از اين منابع بالقوه‌ي مادي و معنوي به همراه مديريتي علمي به توسعه‌ي استاني حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌انجامد.

وي اظهار داشت: مديران استاني علاوه بر اين بايد در خصوص اسكان و اقامت مسافرين ورودي به استان از طريق راهكارهايي چون احداث كمپينگ‌هاي اقامتي، تسهيل امور براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در ساخت هتل و متل‌ها و همچنين ارائه‌ي تسهيلات بانكي به متوليان و مجريان طرح‌هاي اقامتي اقدام به حل مشكل اقامتي استان كنند.

وي تاكيد كرد: تدوين برنامه‌ي چهارم توسعه‌ي اقتصادي استان تمامي مقدمات و بسترها براي اجراي طرح‌ها و پروژه‌ها در مسير يكسان و بدون تاثير تغيير مديريت‌ها تدارك ديده شده است.

بيرانوند تصريح كرد: برنامه‌هاي سند چهارم توسعه‌ي استان كرمانشاه در بخش ميراث فرهنگي و گردشگري در 2 بخش حفظ و احياي آثار تاريخي و توسعه‌ي گردشگري پيش‌بيني شده و اعتبارات و امكانات اجراي آنها نيز در سطح بسيار مناسبي تدارك ديده شده است. اگر مدير بعدي ساختارها را تقويت و سياستگذاري‌ها را ادامه دهد، قطعا در توسعه اين حوزه استان كرمانشاه در جايگاه مناسبي قرار مي‌گيرد. وي در خصوص بزرگترين كمبود موجود در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه گفت: عدم وجود نيروهاي متخصص و كارشناس نه تنها در سطح استان كرمانشاه بلكه در سطح كل كشور معضلي بزرگ است.

بيرانوند يادآور شد: نيروهاي متخصص و كارشناس بايد متناسب با امكانات و ابزارهاي موجود تربيت و در بازار به كار گرفته شوند.

وي تاكيد كرد: در بخش خصوصي نيز با وجود سرمايه و اعتبار كافي، توان علمي، فكري و تخصصي براي اجراي طرحهاي موافق گردشگري در سطح نازلي قرار دارد و به نظر مي‌رسد اين معضل بايد به عنوان يكي از چالش‌هاي اصلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در دولت آينده مورد توجه جدي قرار بگيرد.

مديركل گردشگري زنجان: مديران آتي گردشگري از آزمون و خطا پرهيز كنند

يحيي رحمتي گفت: مديران ميراث فرهنگي و گردشگري در دولت نهم، بايد با پرهيز از پراكنده‌كاري و اعتقاد به طرح‌ها و مطالعات انجام شده، پروژه‌ها را عملياتي كرده و مانع از توقف در روند توسعه‌ي گردشگري كشور شوند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان با بيان اين مطلب افزود: پيدا كردن جايگاه اصلي ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، تنها با دخالت و نظارت مستقيم مردم و همچنين اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي تدوين شده با مديريتي منسجم امكانپذير است.

وي تاكيد كرد: در گذشته در خصوص نقش و اهميت حوزه‌ي گردشگري و ميراث فرهنگي در توسعه‌ي پايدار اقتصادي كشور، آزمون‌ها و خطاهاي بي‌شماري صورت گرفت تا بالاخره با تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در سطح معاونت رياست جمهوري، اين اهميت بر همگان اثبات شد.

رحمتي تصريح كرد: مديران دولت نهم بايد با پرهيز از آزمون و خطاي جديد در خصوص ميراث فرهنگي و گردشگري تنها به پياده‌سازي طرح‌ها و سياست‌هاي كلان تدوين شده و آماده كردن بسترها و امكانات اوليه بپردازند و از هرگونه موازي‌كاري و توقف پروژه‌هاي طرح‌ريزي شده جلوگيري كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان، اين استان را يكي از منحصربه فرد‌ترين استان‌هاي سراسر كشور دانست و گفت: استان زنجان به لحاظ داشتن شاخص‌هاي مهم تاريخي مانند گنبد سلطانيه و همچنين شاخص‌هاي طبيعي مانند غار كتله‌خور كه يكي از خشك‌ترين غارهاي جهان به شمار مي‌آيد، ظرفيت‌هايي دارد كه در صورت پيگيري و توجه به جذب حجم بسياري از گردشگران در اقتصاد استان و كشور تاثيرگذار خواهد بود.

وي اضافه كرد: مديران ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان در دولت آتي، يقين داشته باشند كه طرح‌ها و برنامه‌هاي تدوين شده از روي مطالعات و كارشناسي‌هاي علمي صورت گرفته و اجرايي كردن آنها به نفع استان و كشور است.

رحمتي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به روند رو به رشد توسعه‌ي جهاني شاخص‌هاي تاريخي و طبيعي استان زنجان مانند ثبت‌ جهاني گنبد سلطانيه، توسعه‌ي زيرساخت‌ها و امكانات و تاسيسات گردشگري، مرمت و احياي آثار تاريخي مهمترين اولويت اجرايي براي مديران آتي محسوب مي‌شود.

مديركل گردشگري آذربايجان غربي:  هدف‌هاي تعريف شده رها نشوند

محمد اشتري گفت: مديران آتي ميراث فرهنگي و گردشگري در دولت آتي بايد ظرفيت‌هاي گردشگري را توسعه دهند و هدف‌هاي تعريف شده را رها نكنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: مديران استاني در دولت آتي با توجه به قالبيت‌ها و ظرفيت‌هاي فعلي استان بايد علاوه بر توسعه‌ي اين پتانسيل‌ها، ظرفيت‌هاي ديگر گردشگري استان را شناسايي و گسترش دهند.

وي تاكيد كرد: موقعيت خاص جغرافيايي آذربايجان غربي و قرار گرفتن آن در دروازه‌ي ورودي اروپا و همچنين هم‌مرزي آن با 40 كشور همجوار ويژگي منحصربفردي است كه در صورت توسعه‌ي منطقه‌اي گردشگري حجم عظيمي از منابع و درآمدهاي گردشگري به داخل استان كشور هدايت مي‌كند.

اشتري تاكيد كرد: هم‌اكنون بيش از 30 درصد از ترددهاي مرزي مردم كشورمان به اروپا از استان آذربايجان غربي صورت مي‌گيرد كه توسعه‌ جهت مقابل اين امر يعني توسعه‌ي بسترها براي ورود گردشگران اروپايي از استان به داخل كشور اولويتي است كه مديران بعدي بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي احداث مناطق نمونه‌ي گردشگري را از ديگر اولويت‌هاي كاري براي مديران ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان دانست و گفت: شناسايي مناطق نمونه‌ي گردشگري استان با در نظر گرفتن كليه‌ي ويژگي‌هاي جغرافيايي، ارتباطي و امكاناتي صورت گرفته است و هم اكنون نيز مطالعات و تحقيقات براي تدوين طرح‌هاي عملياتي آنها ادامه دارد.

وي يادآور شد: احداث 9 منطقه‌ي نمونه‌ي تعريف شده و ايجاد قطب‌هاي گردشگري، گردشگران ورودي به استان را به سوي خود جذب و مردم بومي را به سفرهاي داخلي در شهرستان‌هاي مختلف ترغيب مي‌كند.

اشتري در پايان خاطرنشان كرد: در فاصله‌ي اندك بعد از ادغام دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تحولات بزرگي در زمينه‌ي توسعه‌ي گردشگري در سطح كلي كشور استانها به وقوع پيوست كه مطمئنا ادامه‌ي اين تحولات توسعه‌ي پايدار گردشگري و منافع اقتصادي آن را متوجه كشور مي‌كند.

رئيس جامعه‌ي تورگردانان ايران: مديريت گردشگري آينده راهي جز رونق بخشيدن به صنعت جهانگردي ندارد

رئيس جامعه‌ي تورگردانان ايران، تصريح كرد: مديريت گردشگري آينده راهي جز رونق بخشيدن به صنعت جهانگردي ندارد.

«ابراهيم پورفرج» تاكيد كرد:‌ دولت و مديريت جديد گردشگري براي توسعه و رونق اين صنعت و ايجاد اشتغال به خصوص نسل جوان در اين حوزه بايد حركت خود را به منظور بهتر شدن آينده شروع كند.

وي افزود: اين حركت‌ها در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نه تنها باعث تاخير در اجراي طرح‌ها نمي‌شود، بلكه حركت‌ها را نيز تسريع مي‌بخشد.

اين كارشناس گردشگري با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعلي، تصريح كرد: اين سازمان در مدت زمان كوتاهي براي بهبود كيفيت تلاش بسياري كرد و طرح‌ها و برنامه‌هاي مطلوبي نيز آغاز شد كه براي اين مدت زمان فعاليت، قابل قبول است.

وي تصريح كرد: طرح‌هاي فعلي وجود دارد، ولي ممكن است در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با مديريت جديد اصلاح شود.

پورفرج گفت: مبناي اصلي سيستم فكري دولت جديد به تاخير انداختن امور نيست، بلكه رونق بخشيدن به طرح‌ها براي تسريع توسعه در اين صنعت است.

وي تاكيد كرد: در صورتي كه دولت و مديريت جهانگردي جديد، به اين اصل تجربه بخش خصوصي معتقد باشد، سريعتر به نتيجه‌ي مورد نظر دست مي‌يابد.

رئيس جامعه‌ي تورگردانان ايران ابراز كرد: استفاده از تجربه‌ي بخش خصوصي نگراني دولت را در مورد درستي يا نادرستي نتيجه‌ي نهايي، كاهش مي‌دهد.

وي پرداختن به زيرساخت‌هاي صنعت جهانگردي را مهمترين مساله دانست و افزود: تاسيسات و تسهيلات در داخل كشور براي توسعه‌ي گردشگري ضرورت دارد كه بايد در اولويت مديريت جديد قرار گيرد.

پورفرج گفت: در صورت تفهيم فرهنگ گردشگري، تعريف مناسب از درآمد صنعت توريسم و ايجاد نگرشي واقع بينانه در دولت از تاثير مطلوب اين درآمدها و اشتغالزايي در بخش گردشگري، اصل مورد نظر در دولت نهم، محقق مي‌شود.

وي تاكيد كرد: مديريت جديد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد با دعوت بيشتر از مسوولان ساير كشورها براي نزديكي روابط بين‌الملي در جهت ارتقاء سطح روابط فيمابين و تعامل فرهنگي تلاش كند.

اين كارشناس گردشگري، معرفي ايران به دنيا را يكي از مهمترين اولويت‌ها دانست و اظهار كرد: در دولت نهم بايد براي معرفي بهتر ايران تلاش بيشتري شود و با وجودي كه در سال‌هاي گذشته در اين جهت فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفت، ولي همچنان وضعيت حق و حقوق ايران به درتسي به جهانيان معرفي نشده است.

پورفرج در پايان افزود: مديريت فعلي ميراث فرهنگي و گردشگري براي تحقق اين مساله تلاش‌هاي زيادي كرد، ولي به دليل اينكه در ابتداي راه بود، نتوانست نتيجه‌ي قطعي را به دست آورد و حال اين وظيفه‌ي مديريت جديد است كه اين راه را بهتر از گذشته ادامه دهد.

مديركل گردشگري چهارمحال و بختياري: مديران آتي سليقه‌اي عمل نكنند

اسفنديار حيدري‌پور معتقد است در دولت آينده بايد به نيازهاي اقامتي و زيرساختي چهارمحال و بختياري توجه ويژه‌اي شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با تاكيد بر پتانسيل‌ها و ظرفيتهاي طبيعي و تاريخي اين استان اظهار داشت: با وجود عزم ملي براي حفاظت از محيط طبيعي زاگرس در استان و قابليت ويژه‌ي اكوتوريستي اين ضروريست تا مديران دولت آتي در سطوح ميراث فرهنگي و گردشگري چهارمحال و بختياري تلاش ويژه‌اي را براي تمركز تاسيسات و امكانات گردشگري و همچنين ورود تورهاي طبيعت‌گردي به اين منطقه داشته باشند.

وي مهمترين مشكل استان چهارمحال و بختياري در حوزه‌ي گردشگري را نبود زيرساخت‌ها و امكانات اوليه براي ورود سرمايه‌گذاران در اين بخش دانست و افزود: تبليغات ويژه‌اي در خصوص ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در استان چهارمحال و بختياري صورت گرفته است، اما مهمترين مساله براي تحقق اين سرمايه‌گذاري‌ها مشاركت جدي دولت در تامين امكانات اوليه است.

حيدري‌پور گفت: در يكسال گذشته اقدامات موثري براي بهبود وضعيت اقامتي و فراهم ساختن زمينه‌ي مشاركت سرمايه‌گذاران از احداث هتل و واحدهاي تفريحي پذيرايي صورت گرفته كه همگي آن شامل مطالعات طرح‌ها و برنامه‌هاي كارشناسي است.

وي يادآور شد: مديران گردشگري دولت آينده بايد از تجربيات و زمينه‌هاي فراهم شده به نحوي استفاده كنند تا اين باور توسعه‌ي گردشگري و صرفه‌هاي اقتصادي آن همچنانكه رو به رشد است، ادامه پيدا كند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري چهارمحال و بختياري با اشاره به تدوين 2 طرح ملي زاينده رود و كارون گفت: اجرايي شدن اين دو طرح با توجه به قرار گرفتن استان چهارمحال و بختياري بين دو اصفهان و خوزستان كه دو استان بزرگ صنعتي و توريستي كشور هستند، چهارمحال و بختياري را به عنوان يكي از مقاصد گردشگري مسافرين ورودي به اين دو استان تبديل مي‌كند.

وي تاكيد كرد: مديران گردشگري دولت آينده بايد از سليقه‌اي عمل كردن و توقف طرح‌ها و پروژه‌هاي مصوب شده خودداري كنند تا روند روبه رشد توسعه‌ي گردشگري در كشور و ساير استانها هر چه بيشتر شود.

حيدري‌پور در پايان خاطرنشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با اعلام هرچه سريعتر چارت سازماني به استانها، مي‌تواند در دولت فعلي ساختار اداري و مالي ادارات كل و سازمانهاي ميراث فرهنگي و گردشگري را مستحكم كند.

مديركل گردشگري لرستان:  رييس جمهور بهبحث اعتبارات گردشگري لرستان توجه جدي نشان دهد

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان از رئيس جمهور منتخب خواستار پيگيري جدي آزاد سازي حريم قلعه فلك الافلاك خرم آباد شد.

مهندس ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا خواستار توجه جدي رئيس جمهور منتخب به بحث اعتبارات لرستان در بخش گردشگري شد و گفت: استان لرستان قابليت‌هاي فراواني را در بخش گردشگري و جاذبه‌هاي توريستي دارد كه با يك توجه جدي به بخش اعتبارات آن قطعاً‌ وضعيت استان از لحاظ اقتصادي و توسعه منطقه‌اي متحول خواهد شد.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان، ضمن اعلام اين مطلب كه لرستان دين خود را به كشور ادا كرده است با اشاره به اين نكته كه اين حق مردم لرستان است كه رئيس جمهورمنتخب مطالباتشان را پيگيري كند، خاطر نشان كرد: ايجاد زيرساخت‌ها در لرستان، توسعه فرودگاه، ساماندهي جاده‌ها، توسعه ريلي استان، توجه جدي به تسهيلات بانكي، ايجاد اقامتگاه، ايجاد كمپينگ‌هاي ارزان قيمت بين راهي، ايجاد قطب‌هاي گردشگري تامين اعتبارطرح آزاد سازي حريم قلعه فلك الافلاك و توجه ويژه به اعتبارات بخش گردشگري استان ا زجمله موادي است كه رئيس جمهورمنتخب با پيگيري آنها لرستان را از محروميت رها خواهد كرد.

مديركل  گردشگري ايلام: گردشگري به منبع اقتصاد ملي تبديل شود

فريدون محمدي معتقد است: مديران گردشگري دولت نهم با پياده‌سازي اهداف سند برنامه‌ي 5 ساله‌ي چهارم در بخش گردشگري بايد اين حوزه را منابع اقتصادي اوليه در كشور تبديل كنند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: پياده‌سازي برنامه‌ي 5 ساله‌ي چهارم و سند توسعه‌ي گردشگري در استان ايلام در مدت زماني اندك ايلام را به يكي از مهمترين قطب‌هاي گردشگري كشور از نظر امكانات و جذب توريست داخلي و خارجي تبديل مي‌كند.

وي گفت: توجه به زيرساختهاي اقامتي، پذيرايي و تفريحي و همچنين برنامه ريزي سفرهاي ارزان قيمت مهمترين اولويتي است كه مديران دولت آتي بايد به آن توجه داشته باشند.

وي يادآور شد: اهداف و چشم‌اندازهاي تدوين شده در برنامه‌ي توسعه گردشگري استان ايلام براساس مطالعات دقيق و كارشناسانه صورت گرفته و كافي است تا مدير آتي اين اهداف را به مرحله‌ي عملياتي و اجرايي برساند تا نتايج اقتصادي آن در سطح اجتماعي و فرهنگي مردم مشخص شود.

وي يادآور شد: مرز مهران - كربلا علاوه بر جذابيتهاي زيارتي قابليت تبديل شده به يك قطب بزرگ زيارتي و توريستي مانند مشهد را داراست.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام با اشاره به باور ملي توسعه‌ي گردشگري به عنوان يك منبع اقتصادي و سودآور در كشور گفت: مديريت يكپارچه و هماهنگي بين بخشي جهت سهولت سرمايه‌گذاري خصوصي در بخش خصوصي بايد از رئوس اصلي در برنامه ريزيهاي اقتصادي دولت باشد

مديركل  گردشگري قم: مسافرت‌هاي ارزان قيمت در قم رواج داده شود

فخرالدين صابري معتقد است؛ مشكلات اقامتي و تفريحي مسافرين ورودي به استان قم مهمترين مساله‌اي است كه در دولت نهم بايد به طور جدي پيگيري شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري قم در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: استان قم هر ساله بيش از 10 ميليون توريست را به خود جذب مي‌كند كه متاسفانه مشكلات اقامتي و عدم توان مالي مسافرتي موجب شده تا مدت توقف در استان كاهش پيدا كند.

وي گفت: بسياري از مسافرين ورودي به استان قم به دليل عدم توان مالي نمي‌توانند در هتل و يا حتي هتل آپارتمان‌هاي استان اقامت كنند، بنابراين با نصب چارد در كنار خيابان‌ها و رودخانه‌ها توقف مي‌كنند.

صابري تاكيد كرد: با توجه به اين معضل مهمترين اولويت اجرايي در استان قم راه‌اندازي كمپينگ‌هاي گردشگري است كه عليرغم تصويب سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي نصب 8 هزار واحد كمپ در استان به دليل عدم همكاري دستگاه‌هاي ديگر در واگذاري زمين اين مهم اتفاق نيافتاده است.

وي يادآور شد: راه‌اندازي كمپ‌هاي گردشگري به صورت چادر، كانكس و يا اتا‌ق‌هاي 2 تخته با قيمت اجراه‌ي 2 هزار تومان در هر شب مهمترين نياز مسافرين ورودي به استان قم است.

وي همچنين تاكيد كرد: عدم وجود سايت‌هاي گردشگري براي پر كردن اوقات فراغت مسافرين نيز از مشكلات موجود اين استان در افزايش مدت اقامت گردشگران ورودي است.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري قم اظهار داشت: هر خانواده‌ي ورودي به استان به طور متوسط نصف روز را جهت زيارت مسجد جمكران، حرم حضرت معصومه و خريد سوغات صرف مي‌كند كه براي پر كردن نيمه‌ي ديگر روز نيازمند استراحتگاه و محل تفريح است.

وي يادآور شد: وجود استراحتگاه‌هايي مانند شانديز و پارك وكيل‌آباد در مشهد براي استان قم يك نياز ضروروي محسوب مي‌شود، چرا كه در حال حاضر استان قم هيچ جايگاه مناسبي براي پاسخگويي به مطالبات مردم بومي و مسافرين ورودي ندارد.

صابري تاكيد كرد: مديران گردشگري در دولت آينده بايد بدانند كه ورود گردشگران به قم معلول تلاش هيچ اداره يا نهادي نيست و تنها ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي مذهبي استان است كه موجب رونق صنعت گردشگري در استان شده است.

وي خاطرنشان كرد: ساماندهي همين ظرفيت‌هاي مذهبي مانند خانه‌ي امام و ايجاد نگارستان و مركز نشر و يا تاسيس نمايشگاه عكس نهضت اسلامي امام مهمترين اقداماتي است كه گامهاي اوليه‌ي آن توسط مديران قبلي برداشته شده و بايد در دولت آتي ادامه پيدا كند.

تقي‌زاده:  به كارگيري نيروي متخصص از عقب‌ماندگي گردشگري جلوگيري مي‌كند

اكبر تقي‌زاده معتقد است: دولت نهم بايد با استفاده از نيروهاي متخصص و آشنا با حوزه گردشگري، از عقب‌ماندگي اين حوزه جلوگيري كند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي اظهارداشت: مختصات و ويژگي‌هاي حوزه ميراث فرهنگي گردشگري با ساير حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و ... بسيار متفاوت است، چرا كه در اين حوزه، گذشته تاريخي يك كشور به كار گرفته مي‌شود.

وي اضافه كرد: به دليل حساسيت حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري و غيرقابل توليدي بودن محصولات اوليه آن، ورود افراد غيرمتخصص و ناآشنا بااين حوزه، خسارات جبران ناپذيري را به پيكره ميراث فرهنگي و چرخه گردشگري كشور وارد مي‌كند.

تقي‌زاده تصريح كرد: آذربايجان شرقي نيز مانند سايراستان‌هاي كشوراز ويژگي‌هاي خاص تاريخي و فرهنگي برخوردار است و قابليت تبديل شدن به يك قطب گردشگري را دارد.

وي يادآور شد: مديران گردشگري در دولت نهم بايد حوزه گردشگري را جدي‌تر از قبل دنبال كنند و سعي كنند تا با ايجاد خلاقيت و نوآوري در محصولات توريستي و ايجاد تسهيلات براي گردشگران اين حوزه را به رشد پيش‌بيني شده در برنامه چهارم توسعه برسانند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي تاكيد كرد: به كارگيري و استفاده همزمان از ظرفيت‌هاي گردشگري و تاريخي و همچنين استفاده از نيروي انساني كارآمد با اعتبارات و منابع مالي كافي بطور كامل قابل بهره‌برداري نيست و نيازمند برنامه‌ريزي دقيق براي استفاده بهينه و بالا از كمترين امكانات است.

تقي‌زاده اضافه كرد: رمز موفقيت صنعت گردشگري در پياده‌سازي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت با تاثيرگذاري درازمدت است.

وي خاطر نشان كرد: به مديران گردشگري دولت نهم توصيه مي‌كنم، خرسندي و رضايتمندي گردشگران را هيچگاه فراموش نكنند و هميشه در برنامه‌ريزي‌ها و سياستگذاري‌ها منفعت و رفاه گردشگران را برهر چيز ديگرترجيح دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha