به گزارش ایسنا، درس تربیتبدنی به عنوان یکی از دروس کلیدی، تأثیر زیادی بر توانمندسازی دانشآموزان در زمینه رفتارهای سالم و سبک زندگی فعال دارد. این درس به دانشآموزان کمک میکند تا تواناییها، مهارتها و تعهدات لازم برای زندگی سالم را فرا گیرند. در کنار این نقش مهم، ارزشیابی، که به معنای بررسی و سنجش عملکرد و یادگیری است، بخش اساسی برنامه درسی محسوب میشود. ارزشیابی میتواند به معلمان کمک کند تا روشهای تدریس خود را بهبود دهند و به دانشآموزان بازخورد مفیدی ارائه دهند.
با این وجود، اجرای ارزشیابی در درس تربیتبدنی همواره با چالشهایی مانند محدودیت زمانی، کمبود ابزارهای مناسب و عدم آگاهی کافی از روشهای علمی مواجه بوده است. این موضوع باعث شده که محققان توجه ویژهای به نقش ارزشیابی در بهبود کیفیت آموزش داشته باشند و در سالهای اخیر، پژوهشهای متعددی در این زمینه انجام شود. اهمیت ارزشیابی در این درس نه تنها برای معلمان، بلکه برای دانشآموزان نیز به وضوح مشخص شده است؛چرا که به آنها امکان میدهد تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و بر آنها تمرکز کنند.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه اصفهان، به سرپرستی محسن وحدانی، استادیار مدیریت ورزشی، تحقیقی را درباره شایستگیهای لازم برای معلمان تربیتبدنی انجام دادهاند. این گروه علمی با همکاری چند نفر از اساتید و کارشناسان، به بررسی ابعاد سواد ارزشیابی معلمان در این حوزه پرداختهاند. هدف اصلی این پژوهش، شناخت مهارتها و دانشهایی بوده که میتواند کیفیت ارزشیابی و آموزش تربیتبدنی را ارتقا دهد.
این تحقیق با استفاده از روشهای کیفی و مصاحبه نیمهساختاریافته با ۱۸ نفر از متخصصان، اساتید و معلمان خبره تربیتبدنی انجام شد. شرکتکنندگان به طور هدفمند انتخاب شدند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن اطلاعات مورد نیاز پژوهش را ارائه دهند. سپس دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار تخصصی تحلیل و مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این تحقیق نشان دادند که معلمان برای اجرای ارزشیابیهای باکیفیت، به شایستگیهای خاصی نیاز دارند که شامل سه محور اصلی است: آگاهیهای زمینهای مانند شناخت اصول ارزشیابی و محتوای درس، مهارتهای فنی نظیر طراحی ابزارهای سنجش و تحلیل دادهها، و توانایی ارائه بازخورد مؤثر به دانشآموزان. همچنین مشخص شد که فرآیندهای توانمندسازی معلمان باید از طریق آموزشهای اولیه و دورههای ضمن خدمت تقویت شود.
محققان تأکید کردند که توسعه سواد ارزشیابی در معلمان تربیتبدنی میتواند به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش انگیزه دانشآموزان منجر شود. با افزایش مهارتهای معلمان در ارزشیابی، دانشآموزان نیز قادر خواهند بود یادگیری خود را به شکل مؤثرتری پیش ببرند.
این پژوهش همچنین نشان داد که استفاده از ابزارهای فناورانه نظیر نرمافزارها و فناوریهای پوشیدنی مانند گامشمار و ساعت هوشمند میتواند کیفیت ارزشیابی را افزایش دهد. از سوی دیگر، معلمان باید با رویکردهایی نظیر خودارزیابی و ارزشیابی گروهی آشنا شوند تا دانشآموزان در فرآیند یادگیری نقش فعالتری ایفا کنند.
نتایج این تحقیق در دوفصلنامه «پژوهشهای برنامه درسی» وابسته به دانشگاه شیراز و انجمن مطالعات برنامه درسی به چاپ رسیده اند. این نتایج میتوانند راهنمایی عملی برای معلمان و برنامهریزان درسی در بهبود روشهای آموزش و ارزشیابی در درس تربیتبدنی باشند.
انتهای پیام
نظرات