• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403041913465
  • خبرنگار : 50181

نشستی برای بررسی چالش‌های حوزه ساخت مسکن

نشستی برای بررسی چالش‌های حوزه ساخت مسکن

ایسنا/کرمانشاه موضوع مسکن و خصوصا ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه همواره از مباحث مورد توجه در کشور ما بوده و دولت‌های مختلف هم عمدتا رویکرد متفاوتی به این موضوع داشته‌اند.

شاید برای اولین بار در دولت نهم و در قالب طرح مسکن مهر بود که دولت بصورت گسترده وارد حوزه ساخت مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه شد. طرحی که موافقین و مخالفین بسیاری داشت و آثار آن هم هنوز پا برجاست.

در دولت سیزدهم هم طرح مسکن ملی مورد توجه قرار گرفت. طرحی که تا حدودی شبیه مسکن مهر بود، اما به گفته موافقین آن، نقاط ضعف طرح مسکن مهر را نداشت.

اینکه برای ساخت مسکن برای اقشار ضعیف جامعه باید چه رویکردی داشته باشیم، دخالت دولت‌ها در حوزه ساخت مسکن تا چه اندازه باشد، سازندگان داخلی توان پاسخ به تقاضاهای این بخش را دارند یا باید از توان خارجی‌ها استفاده کنیم و.... موضوعاتی بود که امروز(۱۹ تیر) در نشستی به میزبانی ایسنا در کرمانشاه به آنها پرداخت شد.

آرش شادفر رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه در ابتدای این نشست که با حضور خبرنگاران جمعی از رسانه های استان برگزار شد، از تجارب طرح‌های حمایتی مسکن که تاکنون در کشور اجرا شده یاد کرد و گفت: در کشور دو دسته تقاضا برای مسکن داریم که شامل تقاضای موثر حاصل از ازدواج، فرزندآوری و ... و همچنین تقاضا برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول افراد است. طرح‌های حمایتی مسکن نیز عمدتا برای پوشش دادن بخشی از تقاضای موثر مسکن موجود در کشور خصوصا برای اقشار ضعیف جامعه طراحی و اجرا می شود.

وی پروژه مسکن مهر را اولین طرح حمایتی دولت در کشور اعلام کرد که در زمان دولت نهم آغاز شد و افزود: این طرح با وجود چالش‌های متعددی که داشت در مجموع طرح بدی نبود.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم نیز طرح‌های حمایتی مسکن به صورت نهضت ملی مسکن ادامه یافت و مصوبه مجلس را نیز در شهریور ۱۴۰۰ گرفت، عنوان کرد: بر اساس این طرح مقرر شد سالانه یک میلیون مسکن و در پایان چهار سال این دولت چهار میلیون مسکن برای متقاضیان ساخته شود.

به گفته شادفر، ویژگی طرح نهضت ملی مسکن این بود که نسبت به مسکن مهر سنجیده‌تر و با برنامه‌ریزی بیشتر دیده شد، اما این طرح نیز با چالش‌هایی مواجه است.

رئیس انجمن صنعت ساختمان  کرمانشاه یکی از مهمترین این چالش‌ها را تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز برای ساخت واحدها دانست و گفت: اکنون رقم مصوب تسهیلات به ازای هر واحد به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده، اما بخش عمده بانک‌ها زیر بار پرداخت این تسهیلات نمی‌روند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اگرچه در پروژه نهضت ملی مسکن پیوست‌های فرهنگی، زیرساختی‌، رفاهی و ... دیده شده، اما هنوز مشخص نیست که توسط چه بخشی باید اجرا شود.

شادفر، چالش مهم دیگر این طرح را مشخص نبودن چشم‌انداز سهم و جایگاه بخش خصوصی در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن اعلام کرد و یادآور شد: این در حالیست که مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان مالی این بخش می‌تواند بخش زیادی از چالش های طرح نهضت ملی مسکن را مرتفع کند.

وی از آمادگی کامل بخش خصوصی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن  یاد کرد و افزود: این بخش نه تنها دانش فنی، تجهیزات و سرمایه مناسبی در اختیار دارد، بلکه تجاربی از ساخت و سازهای انبوه و موفق را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور دارد.

نشستی برای بررسی چالش‌های حوزه ساخت مسکن

بخش خصوصی کرمانشاه ظرفیت ساخت ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را دارد

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه از گردش مالی نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومانی طرح نهضت ملی مسکن در کرمانشاه نیز یاد کرد و گفت: متاسفانه در ابتدای اجرای این طرح به دلیل عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بخشی از این گردش مالی که می‌توانست عاید صنایع، نیروی کار و پیمانکاران استان بشود را از دست دادیم.

شادفر با بیان اینکه بخش خصوصی کرمانشاه ظرفیت ساخت ۱۰ هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در کرمانشاه دارد، افزود: اکنون ۱۲۸۰ واحد در دو پروژه توسط بخش خصوصی در دست اجرا می‌باشد که یک پروژه ۶۰۰ واحدی جنب بیمارستان امام رضا(ع) در مرحله تجهیز کارگاه بوده و پروژه ۶۸۰ واحدی دیگر در دولت آباد در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه پروژه ۶۸۰ واحدی کرمانشاه در قالب واحدهای سه طبقه حیاط‌دار بعنوان پایلوت کشوری اجرا می‌شود، تاکید کرد: پیشرفت این پروژه ظرف شش ماه به ۵۰ درصد رسید و یک رکورد محسوب می‌شود.

به گفته رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه، تمام مصالح و تجهیزات مورد استفاده برای این طرح‌ها در داخل استان تامین شده و نیروی کار آن نیز بومی کرمانشاه بوده است. به علاوه به موضوع صنعتی سازی در ساخت  این واحدها و فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی ساخت و ساز نیز توجه شده که نقش بسزایی در ارتقا کیفیت، کاهش زمان و هزینه خواهد داشت.

رویکرد دولت چهاردهم درباره نهضت ملی مسکن چگونه باشد؟

موضوع دیگری که شادفر به آن اشاره کرد رویکرد دولت چهاردهم درباره طرح نهضت ملی مسکن بود و گفت: این طرح به قانون تبدیل شده و دولت نیز باید آن را ادامه دهد، اما قطعا باید به فکر  رفع چالش های آن خصوصا چالش تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ باشد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر از چهار میلیون واحد هدفگذاری شده دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد آن تامین زمین و وارد فاز اجرایی شده، عنوان کرد: بهتر است اولویت دولت چهاردهم تکمیل این واحدها باشد و بعد سراغ احداث واحدهای جدید برود. ضمن اینکه با توجه به چالش هایی که در زمینه مالی وجود دارد باید به سمت استفاده از شیوه های جدید تامین مالی این طرح‌ها برویم.

شادفر با تاکید بر اینکه دولت نباید به حوزه ساخت مسکن مستقیما ورود کند و نقش دولت باید عمدتا نظارت و تسهیلگری باشد، اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت چهاردهم نقش بخش خصوصی را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن پُررنگ‌تر ببیند.

وی توان بخش داخلی برای اجرای پروژه های مسکن را از هر حیث بالا دانست و در خصوص مباحثی که در مورد واگذاری ساخت پروژه‌های مسکن به خارجی‌ها و از جمله چینی‌ها می شود، گفت: سازندگان ما از هر حیث توان اجرای پروژه‌های مسکن با بهترین کیفیت و قیمت پایین‌تر را دارند و در این شرایط لزومی به سپردن احداث این پروژه‌ها به سازندگان دیگر کشورها نیست.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه افزود: از سوی دیگر اینکه بخواهیم منابع ارزی کشور را صرف واردات خدمات فنی و مهندسی کنیم منطقی نیست، زیرا اکنون تمام کشورهای دنیا به دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند و نه واردات آن.

نشستی برای بررسی چالش‌های حوزه ساخت مسکن

طرح‌های حمایتی مسکن مانع گسترش حلبی‌آبادها شد

منصور طاقه‌ای رییس انجمن انبوه سازان کرمانشاه نیز در این نشست از اهمیت صنعت ساخت و ساز یاد کرد که هم اشتغالزایی قابل توجهی ایجاد می‌کند و هم نیروی محرکه سایر بخش‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه طرح‌های حمایتی مسکن چنانچه کارشناسی و درست اجرا شوند مزایای فراوانی دارند، گفت: یکی از مهمترین این مزایا جلوگیری از گسترش «حلبی‌آبادها» و سکونتگاه‌های غررسمی در حاشیه شهرها است که طی سال‌های اخیر با پیشرفت طرح‌های مسکن کمتر شاهد آن هستیم.

طاقه‌ای ادامه داد: از سوی دیگر بر خلاف تصوراتی که مبنی بر تورم‌زا بودن تسهیلات مسکن وجود دارد، این تسهیلات به جمع‌آوری نقدینگی سرگردان موجود در جامع و تزریق به بخش مسکن کمک خواهد کرد و موجب سرکوب تورم هم خواهد شد.

وی به پروژه نهضت ملی مسکن و هدفگذاری احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیز اشاره کرد: این هدفگذاری بر مبنای نیاز واقعی کشور، رشد جمعیت، فرزندآوری و... تعیین شده است.

وی جامعه هدف اصلی این طرح را دهک‌های چهارم تا هشتم کشور اعلام کرد و ادامه داد: این طرح باید در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

وی بر توجه بر سه اصل سرعت، کیفیت و هزینه پایین در پروژه های نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت:  هرچقدر زمان اجرای این طرح‌ها افزایش یابد، هزینه مورد نیاز برای ساخت آن بالا رفته و اجرای آن سخت‌تر خواهد شد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه به موضوع ورود شرکت‌های چینی به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و افزود: این شرکت ها قطعا با نرخ‌های جهانی پای کار می‌آیند، در حالیکه انبوه‌سازان ایرانی با نصف این قیمت پروژه‌ها را پیش می‌برند، لذا حضور شرکت‌های خارجی توجیه و منطقی ندارد.

محمدرضا دادگر عضو هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه نیز در این نشست ساخت چهار میلیون مسکن را نیاز مردم کشور دانست که باید توسط دولت آینده نیز پیگیری شود.

وی تسهیل‌گری و همراهی سایر بخش‌ها را نیز در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ضروری اعلام کرد و یادآور شد: باید تکلیف مسائل مالیاتی، تامین اجتماعی، پروانه‌ها و مجوزهای شهرداری، تسهیلات بانکی و... مشخص و در این زمینه تسهیلگری شود.

دادگر افزود: اگر قرار است این واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد ساخته شود، باید همه بخش‌ها برای کاهش هزینه تمام شده آن همکاری کنند.

دادگر همچنین بر لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین توسعه پایدار شهری نیز در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

نشستی برای بررسی چالش‌های حوزه ساخت مسکن

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha